Glapp i hjullager fram 944s2?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Glapp i hjullager fram 944s2?

#1 Post by Tux »

Hej,

Jag har haft ett tyst gnyende ljud framifrån på min bil när man svänger i låga hastigheter och idag hade jag upp framänden och kände på lagren. Jag lyckades rubba hjulen ca 1mm i ytterkant när man hade 1800grepp om hjulet.

Är det justerarbara lager som går att spänna eller är det bara att beställa nya lager och börja plocka isär?

Svårighetsgrad? Behövs specialverktyg för att byta?

Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Du kan ju testa att dra åt muttern som håller navet, men troligtvis är det väl aktullet med nya lager. Jag har precis bytt på min S2:a och köpte lager och packboxar från Utzon.

Det kan vara problem att slå ut de inre lagerbanorna. Naven måste värmas och det är svårt att komma åt. I alla fall för en novis som jag.

Jag lämnade bort naven till en lokal bilmekaniker som bytte banorna åt mig, tror det gick loss på 200:- eller nått sånt.

*edit* 250:- kostande det!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#3 Post by mijo »

Tänk på att dra åt enligt WS-manualen. Jag har relativt nya lager fram på min och kan man känna ett litet glapp när jag drar åt muttern enligt instruktion, en millimeter låter dock lite mycket. Glappet försvinner givetvis om man drar åt hårt men jag misstänker detta sliter ner lagret fortare.

Lagerbanorna är ju koniska så jag antar att muttern bör kontrolleras allt eftersom lagret slits så det inte blir för löst heller.

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by eggaD »

mijo wrote:Tänk på att dra åt enligt WS-manualen.
... och då väcker vi denna tråd till liv igen. Vad säger WS-manualen om åtdragningsmomentet?

Höger hjullager fram glappar lite skönt för mig nämligen.
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#5 Post by bergodalvana »

Tror inte det finns nåt moment på den. Har inte hittat nåt i manualen.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

Dagge: Jag har alltid gjort så här. Dra åt muttern hårt, släpp sedan efter så att brickan bakom kan flyttas om du petar på den med en mejsel. Sen drar du åt insexen som låser muttern.

Har du nya lager så kan de behövas efterspännas lite.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by eggaD »

Pehr Johnsson wrote:Har du nya lager så kan de behövas efterspännas lite.
Kanske det som är felet, förra ägaren hade skrivit i sin annons nya hjullager fram.... men det är minst 1,5 år sedan. Det borde jag märkt tidigare kan man tycka.

Fick för övrigt fin hjälp från Mårten som gjorde ett urdrag ur handboken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by AXL944 »

Hej, jag brukar behöva justera dem ca. vart 3:e år och i mil räknat var 2000:e mil.
Kör på samma sätt som WS-manualen säger, men kanske drar ngt hårdare.

/Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 321
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#9 Post by P.P. »

Hur mycket glapp upplever ni att det är efter justering? Jag bytte för nån månad sen (visserligen en 83-a, men det verkar vara samma prncip), och med "kunna flytta brickan"-metoden kändes saker väl löst. Sen verkar man ju behöva dra åt duktigt mycket hårdare för att det skall bli helt tight.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#10 Post by Shrimpen »

Pehr Johnsson wrote:Dagge: Jag har alltid gjort så här. Dra åt muttern hårt, släpp sedan efter så att brickan bakom kan flyttas om du petar på den med en mejsel. Sen drar du åt insexen som låser muttern.

Har du nya lager så kan de behövas efterspännas lite.
Jag har bytt massor av hjullager, dock aldrig på en Porsche. Men det är ju samma upplagringsteknik på alla äldre bilar. Nya bilar har inte koniska rullager som de äldre har.
Vi ska vara glada att vi har de koniska rullarna då de klarar betydligt högre kraft än vinkelkontaktlager.

Det går utmärkt att knacka ur lagerringen utan att värma navet. Se bara till att träffa lagerringen och inte lagersätet i navet. Knacka runt i ring så att inte lagerringen snedställs.

Det fungerar aldeles utmärkt att ställa lagerglappet som beskrivet. Dra hårt, lossa tills det glappar "lite". Jag brukar dra däcket fram och tillbaka i överkant för att höra/känna glappet. 1mm känns kanske väl mycke, men det går att köra på.
Anledningen till att det ska glappa är att lagren blir tajtare när dom blir varma. Om man har för lite glapp kommer lagret att bli för hårt förspännt vilket resultetar i skuret lager. Blåa rullar är ett tydligt tecken på att man har kört med för hård förspänning.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by eggaD »

Jag kollade mitt hjullager idag och redan när jag fick loss kåpan och kände på brickan, så hade jag på känn att det inte var riktigt inställt eftersom jag inte kunde röra den. Misstänker att vid förra bytet så drogs det åt för hårt och nu är hela lagret slitet.
Lagom kul detta i samband med nalkandes avställning, vet inte om jag ska ta det nu eller till våren men det lutar åt nästa år.
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by safe »

Jag drog mina lager på 911an enligt manualen, de blir sjukt glappa då. Jag drog så hårt att jag kände ett litet glapp i hjulet. Då kan man INTE peta runt brickan lätt... Det har inte skurit på mina 5 banmöten i år i alla fall.

1mm är JÄTTEMYCKET, med för stort glapp kommer också bromsskivan att slå ut kolvarna i oken för långt, vilket ger en konstig pedal.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#13 Post by Porrsche »

Framhjullagren skall väl justeras/kontrolleras var 500 e mil eller åtminstone en gång per säsong?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by gurra »

Tippar på att hubben lätt blir 100 grader när man kör på bana så det expanderar nog en hel del.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Dea »

Fyller på med fler frågor.
Plockade loss hubbarna idag (mest för att byta bromssköldar) och tänkte passa på att byta fett.
Vad är bästa sättet att göra rent utan att göra massaker på lager och tätningar? sitter ju en hel del skit på insidan av hubben på ABS-kuggarna. Tål inre tätningen starka rengöringsmedel/lösningsmedel?

Ska man passa på att byta lager när man har det nerplockat?

Märker också att et gärna läcker fett genpm täckkåpan på banmötena, blir väl troligen lite övertryck när allt blir varmt, nån som har nån bra lösning?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]