Fixa "glapp" spak utan att byta växelkors?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Fixa "glapp" spak utan att byta växelkors?

#1 Post by Peter O »

För ett par veckor sen tänkte jag fixa spakglappet på min 951 och hade laddat upp med kullager enligt en lösning från Ionizer här på forumet. Men, när jag väl rivit mig in till själva spaken så stod det klart att där glappade det inte så mkt som en tiondels mm.

Alltså är det vid vxllådan glappet finns och nu undrar jag om det går att lösa utan att byta det s k växelkorset som jag förstått brukar bli glappt?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

I regel är det "plastkorset" på lådans översida som slits och bör bytas, tyvärr...



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users