Renovera 2,5l eller satsa på 3l???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Renovera 2,5l eller satsa på 3l???

#1 Post by DLS »

Jag måste ta o göra nått åt min motor i vinter o då funderar jag på vilket som blir bäst, renovera 2,5l motorn eller satsa på 3l när man ändå är igång?

Målet är minst 400 driftsäkra hk :roll:

billigast blir ju 2,5l men problemet är att jag måste ändå ha ett annat block då mitt är i så dåligt skick.

om man satsar på 3l så måste jag ha tag i s2 block samt flytta över mina turbo stakar men tydligen behövs bättre kolvar också??

Vet att man måste svetsa om toppen för att få den att passa på 3l blocket men har inte sett så många bilder på hur det görs??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Om du ändå behöver block tycker jag du ska satsa på 3l! Blir roligare på alla sätt och vis.
Jag har två S2 vevaxlar om du behöver en.

Ett annat alternativ är att du skaffar en S2-vevaxel och sedan ett annat 2.5l block (alternativt borrar ditt block och skaffar nya kolvar) - och bygger en 2.8l motor. Då behöver du inte mixtra med toppen etc.

Wössner har kolvar som fungerar i Alusil-cylindrarna. Jag tar hem dessa.

Det är främre vattenkanalen på toppen som görs om, ska posta bilder vid tillfälle.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

så det är bara veven som behöver bytas för att kunna få 2,8l då?

väntar med spänning på bilderna gurra :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#4 Post by mijo »

DLS wrote:så det är bara veven som behöver bytas för att kunna få 2,8l då?
Måste väl ha lägre kolvar eller kortare stakar också? Annars slår det väl i eller blir för högt komp...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Ja precis, antingen anpassade kolvar (bästa lösningen) eller kortare stakar.
Bilder kommer vid tillfälle, måste bara hinna leta i bildbanken :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#7 Post by Rikard »

Du skall absolut satsa på en 3-litersmotor!!!

Det är stor skillnad i karaktär och du behöver inte stressa motorn för att nå den effekt du är ute efter.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by firefish »

Samtidigt så handlar det bara om 2 dl skillnad och då verkar det som om 2,8:an blir betydligt billigare i grunden, dvs mer pengar till andra fräna effekthöjande delar om vi förutsätter en fast budget.

Längre stakar låter vettigt, du har ju turbo och inte något större behov av korta stakar.

Jag noterar också att Rikard just fick post 968:)
Magnus W
www.bike.se

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#9 Post by Joakim.S »

newkie wrote:Även om det är fusk så tycker jag helt klart att du ska satsa på tre liter ;)
Jag tycker nog att allt över 2liter är fusk :)

/Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#10 Post by gegge »

Kostar det inte närmare 100.000.- att bygga en vettig 3-liters turbomaskin?

Borde räcka med 8v och maxladd på 1,5 bar för att nå dit,

Minst 400 driftsäkra hästar i ett open-deck block låter lite som en motsättning, men det har bevisligen gjorts förr. Vad betyder driftsäker; gata eller bana?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#11 Post by DLS »

njae några 100000kr lär det inte kosta då jag bara ska ha botten, en hel motor kanske med insprut o allt möjligen.

Jag ska ha en motor som tål att brukas hårt på gata samt även en del på bana o man ska tordas ta bilen hela vägen ner till ringen utan att vara orolig ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

firefish wrote:Samtidigt så handlar det bara om 2 dl skillnad och då verkar det som om 2,8:an blir betydligt billigare i grunden, dvs mer pengar till andra fräna effekthöjande delar om vi förutsätter en fast budget.

Längre stakar låter vettigt, du har ju turbo och inte något större behov av korta stakar.

Jag noterar också att Rikard just fick post 968:)
Skilljer ju iofs på foder på 2,5 och 3 liter, den sistnämda har stabilare foder.

Dessutom så har Johan tyvärr inget eget 2,5 block att använda då han
misstänker att hans är kaputt och där med måste bytas. Så det är
skillnaden på kostnaden mellan 2,5 litersblock och ett 3 litersblock
som är det intressanta för honom.

Något jag undrar över är, att det finns andra fabrikat av motorer på 2 liter,
iofs med 16v, som som de kramar ur bort åt 800hk och kör 400-500 hk
med god hållbarhet. Så varför skulle man inte kunna få 400+ hållbara
hästar i en Porschemotor på 2,5 liter?

Så fort man ska trimma mer än ett chip/Maf-kit så ropar alla 3 liter!!!

Kollar man på Rennlists top 10 hk, så är det inte någon större skillnad på
effekten mellan 2,5 och 3 liters motorer, det är till och med så att att en
2,5 har högst effekt med lite drygt 600 hk. Jag kan köpa att en 3 liter får
en annan karraktär och i och med sina tjockare foder har bättre hållbarhet.

Men frågan kvarstår är det lönlöst att försöka bygga en körbar/hållbar
400+ hk motor på 951-motorn, dvs. 2,5 liter?


/ Erol



Länk till Rennlist top 10 hk, för den som är nyfiken
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#13 Post by bergodalvana »

Hittade en sida om en snubbe som satt turbo på en 968 motor:
http://www.dia-team.no/porsche/turboconversion.htm
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#14 Post by makkanftw »

http://www.dia-team.no/porsche/968csturboconvertion.htm är väl ungefär samma modifikation fast i 968 kaross?
- Marcus

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#15 Post by Tomas »

Ett annat alternativ är ju att bygga en 2,7L med slaglängd från 2,5L och cylinderdiameter från 3L.
Man borrar då bort originalfodren och monterar lämpligen Dartons MID foder. Med järnfoder blir det sedan enklare att hitta kolvar.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]