Vita avgaser ur vevhusventilationen (Sprucken kolv, igen!)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Vita avgaser ur vevhusventilationen (Sprucken kolv, igen!)
Som rubriken lyder hade jag efter att ha bytt underdelen på motorn (komplett block med vev, kolvar samt ringar) provstartat och har vit rök ur vevhusventilationen.
Teorin än så länge är att jag missat att dra åt en av bultarna tillräckligt hårt, använde en vinkel på momentnyckeln och misstänker att denna kanske orsakat att det inte blivit tillräckligt hårt draget. Det jag grundar detta på är att det efter att jag lyft toppen ser ut som att det läckt ut vätska vid det hörn jag använde vinkeln.
Men detta förklarar inte allt, även om det skulle läcka in vatten i cylindern pga detta så borde väl det försvinna ut med avgaserna? Vilket innebär att även en kolvringarna på samma cylinder som det ser ut att ha läckt borde vara skadade/slut?
Jag har såvitt jag kan se ingen missfärgning på varken vatten eller olja men hann aldrig köra mer än 2km i stöten 2ggr väldigt lugnt.
Behöver lite hjälp att brainstorma känner jag då jag börjar få slut på idéer så släng ur er allt ni kommer att tänka på är ni snälla!
Teorin än så länge är att jag missat att dra åt en av bultarna tillräckligt hårt, använde en vinkel på momentnyckeln och misstänker att denna kanske orsakat att det inte blivit tillräckligt hårt draget. Det jag grundar detta på är att det efter att jag lyft toppen ser ut som att det läckt ut vätska vid det hörn jag använde vinkeln.
Men detta förklarar inte allt, även om det skulle läcka in vatten i cylindern pga detta så borde väl det försvinna ut med avgaserna? Vilket innebär att även en kolvringarna på samma cylinder som det ser ut att ha läckt borde vara skadade/slut?
Jag har såvitt jag kan se ingen missfärgning på varken vatten eller olja men hann aldrig köra mer än 2km i stöten 2ggr väldigt lugnt.
Behöver lite hjälp att brainstorma känner jag då jag börjar få slut på idéer så släng ur er allt ni kommer att tänka på är ni snälla!
Last edited by makkanftw on 2009-09-20 20:39:00, edited 2 times in total.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Japp, såg ut som ett lokomotiv när jag kom är väl så bra beskrivet det går. Far påstod iaf att det var samma ur avgasröret, jag hade fullt upp med att försöka se något framåt och glutta på mätarna..
Dessutom fick jag någon vit beläggning på utloppet till vevhusventilationen? Hade alltså inte slangen mellan vevhusventen och luftfilterboxen på så det bolmade rakt fram.
Dessutom fick jag någon vit beläggning på utloppet till vevhusventilationen? Hade alltså inte slangen mellan vevhusventen och luftfilterboxen på så det bolmade rakt fram.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Den vita beläggningen är troligen olja blandat med vatten. Oljan blir vit/gräddfärgad av vatten.
Även om kolvringarna är slut ska du inte få in vatten i cylindern. Det måste vara något som gör att vattenkanalerna inte håller tätt gentemot cylindrarna. Kollade du så att toppen är plan innan du satte tillbaka den? Rekommendabelt efter en rejäl varmkörning som jag har för mig du råkade ut för är ju att kolla toppen och plana den om det behövs.
Se också till att dra toppen med rätt moment i rätt ordning när du monterar och givetvis med ny packning. Varför använde du någon "vinkel" när du drog toppen förresten, jag har alltid bara använt en rak förlängare och det har fungerat utmärkt.
Vet inte om mitt svamlande hjälper något... men hoppas det löser sig för dig på något sätt iaf!
Även om kolvringarna är slut ska du inte få in vatten i cylindern. Det måste vara något som gör att vattenkanalerna inte håller tätt gentemot cylindrarna. Kollade du så att toppen är plan innan du satte tillbaka den? Rekommendabelt efter en rejäl varmkörning som jag har för mig du råkade ut för är ju att kolla toppen och plana den om det behövs.
Se också till att dra toppen med rätt moment i rätt ordning när du monterar och givetvis med ny packning. Varför använde du någon "vinkel" när du drog toppen förresten, jag har alltid bara använt en rak förlängare och det har fungerat utmärkt.

Vet inte om mitt svamlande hjälper något... men hoppas det löser sig för dig på något sätt iaf!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
I samma hörn där det var blött var det även blankt lite som om det vibrerat.
Ska kolla upp toppen, hoppades väl att den skulle vara ok men man lär sig ständigt nåt nytt
Rätt moment och rätt ordning var inga problem men jag satte ju dit toppen när blocket satt i motorn och kom helt enkelt inte åt med nåt annat, bulten närmst torpeden på avgassidan är det det handlar om och den kom jag som sagt inte åt på annat vis.
Alla tips, råd och kritik mottages tacksamt så oroande dig inte över svamlandet, det gör man när man blir gammal
Ska kolla upp toppen, hoppades väl att den skulle vara ok men man lär sig ständigt nåt nytt

Rätt moment och rätt ordning var inga problem men jag satte ju dit toppen när blocket satt i motorn och kom helt enkelt inte åt med nåt annat, bulten närmst torpeden på avgassidan är det det handlar om och den kom jag som sagt inte åt på annat vis.
Alla tips, råd och kritik mottages tacksamt så oroande dig inte över svamlandet, det gör man när man blir gammal

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har dragit både min topp och farsans topp med motorn i bilarna och har inte haft några problem att komma åt någon av bultarna, inklusive den närmast torpeden på avgassidan. Det jag haft att dra med är en lång bits med 3/4" bitshållare och en 3/4" förlängare av normallängd samt momentnyckeln då förståss.makkanftw wrote:Rätt moment och rätt ordning var inga problem men jag satte ju dit toppen när blocket satt i motorn och kom helt enkelt inte åt med nåt annat, bulten närmst torpeden på avgassidan är det det handlar om och den kom jag som sagt inte åt på annat vis.

Har för mig att huvudet på momentnyckeln hamnade ovanför motorrummet i det fallet iof så vi hade nog motorhuven avmonterade på bilarna när vi meckade, huven tar du ju lätt bort genom att lossa 4 bultar så det är inget att tveka på om det är trångt.

Tur att jag inte är gammal ännu iaf...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Jag gjorde en liten fuling, hade ingen passande bits eller liknande så använde en hylsa storlek 10 och en isärkapad insexnyckel av modellen på bilden.
Kanske blir bättre om jag kapar den kortare helt enkelt, att jag inte tänkt på det tidigare är för mig ett mysterium
Ang huven så har jag inte haft den på bilen på sisådär 6 månader..
Haha nej, tänk om man hade allt du har i huvudet, men en dag så..!
Kanske blir bättre om jag kapar den kortare helt enkelt, att jag inte tänkt på det tidigare är för mig ett mysterium

Ang huven så har jag inte haft den på bilen på sisådär 6 månader..
Haha nej, tänk om man hade allt du har i huvudet, men en dag så..!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Synd att du inte gjorde ett läcktest innan du lyfte toppen, det hade nog kunnat ge lite bättre besked.
Drog den kylvatten när du provkörde, dvs hur mycket vatten drog den in i cylindern? En kraftigt läckage skulle kunna medföra ett kraftigt övertryck som ger läck både ut genom styrningar och förbi kolvringar. Lägg toppen på rygg och häll vätska i förbränningsrummen och kolla om ventilerna sluter tätt. Gör samma sak med kolvarna för att testa ringarna (inte vatten men diesel brukar fungera). Om det inte läcker i någon större omfattning så plana toppen och återmontera och be en bön...
Drog den kylvatten när du provkörde, dvs hur mycket vatten drog den in i cylindern? En kraftigt läckage skulle kunna medföra ett kraftigt övertryck som ger läck både ut genom styrningar och förbi kolvringar. Lägg toppen på rygg och häll vätska i förbränningsrummen och kolla om ventilerna sluter tätt. Gör samma sak med kolvarna för att testa ringarna (inte vatten men diesel brukar fungera). Om det inte läcker i någon större omfattning så plana toppen och återmontera och be en bön...
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Jaha då var kolven med dåligt komp ur sin håla och delar av den föll av när vi plockat ur den, godset såg ut som det släppt rakt av mellan ringarna bitvis. Lite metallspån i tråget och frän bensinlukt ifrån oljan som vart kvar i tråget gjorde lyckan total! Lager kändes bra både vid stake och vid kolven.
Säljer utzon S1 kolvar+ringar i storlek 86,5?
Säljer utzon S1 kolvar+ringar i storlek 86,5?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tror jag knappast. Det är ju snudd på omöjligt få tag på originalkolvar nytt.makkanftw wrote:Säljer utzon S1 kolvar+ringar i storlek 86,5?
Däremot har han en överdimensionskolv: http://www.utzon.se/include/productDeta ... 8&i_id=421
Gillar du priset?!
Ta en bild ovanifrån på din kolv med märkning osv så kan jag kolla om jag har något i garaget. Om jag har det får du givetvis köpa det lite billigare än Utzons pris på Ö.d kolven...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]