924 som går bedrövligt i motorn

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

924 som går bedrövligt i motorn

#1 Post by CabRider »

Hej.

Är nybliven 924:a -82 ägare. Bilen är i kanonskick men går bedrövligt. Lättstartad och går perfekt första minuterna men efter det går den sämre och sämre. Den drar väldigt mkt bensin och skjuter skarpt i avgasröret med riktiga avgassmällar. Tändningen är kollad och den står perfekt så problemet är på insprutningssidan. Enklast vore ju något problem med kallstartsventilen (alltid öppen) men den fungerar som den ska. Bilen besiktades i maj i år med CO 0,5 och efter det har tidigare ägare endast lämnat in spridarna för tvätt och trodde att problemet berodde på dåliga tätningar på spridarna men det borde inte ge en bensinförbrukning på ca 3 - 3,5 liter milen, statskörning och riktigt lugn körning (utan gasfot). Hoppas någon har ett kreativt förslag på vad som bör kollas.

Trevlig helg
Hasse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Wow, 3 liter/mil, det hade jag svårt att nu flat-out på Ring Knutstorp högre effekt (931). Måste bli fullkomligt svart ogenomskinlig rök bakom bilen.

Felställd styrstrycksventil (som en del kallar wur) kan inte ge så kraftig förbrukning. Alltså är precis som du säjer själva kallstartsventilen en möjlig bov. Du kan ju börja med att ta bort kabelanslutningen och se ur det verkar. Steg 2 är att lossa själva kallstartventilen och se om den har hängt sig i öppet läge.

Kallstartventilen bör sitta på sidan av insuget ngnstans. På 931 sitter den på sidan av själva plenumet mot torpedväggen till.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#3 Post by CabRider »

Kallstartsventil och termotidsbrytaren är kollade nu och inget fel där men jag tror du fick mig på rätt spår. WUR eller styrtrycksventilen tror jag är boven. Bilen går som om du hade full choke på en gammal förgasarmotor utan möjlighet att skjuta in choken. Eftersom WUR:en har den funktionen och dessutom är ett stort problem på både VAG och åtminstone ett av våra svenska bilmärken (tillverkar bilar i Trollhättan tror jag :-) ) låter det logiskt. Igensatt WUR betyder ju att styrtrycket på "bränslevågen" blir fel och bränslemängden blir som för kall motor hela tiden. Rätta mig gärna om det låter helt galet. Är det någon som har något annat förslag är jag riktigt tacksam.

Ha en fortsatt trevlig kväll.
Hasse

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#4 Post by Goran »

"Är nybliven 924:a -82 ägare. Bilen är i kanonskick men går bedrövligt."

Ny på forumet och fin 924...VAR ÄR DIN TRÅD???? :shock:
Klart du måste skapa en tråd för att stilla alla nyfikna, och främst mig.
Jag saknar en riktigt fin 924 N/A.
Glöm inte alla bilderna som vi väntar på. :wink:

mvh
Goran

Ursäkta OT. :oops:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by gegge »

Prova och mät upp bränsletrycket. Jag tror precis som du att den stannar i kallstartsläge under 2bar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#6 Post by CabRider »

Goran: Tack för intresset och tråd kommer :-) Köpte 924:an av en VAG-mek som lagt sin själ i den. Finns inte en fläck på den vare sig i inredning (helskinn) eller utvändigt om man bortser från den spruckna instrumentbrädan men han hade tänkt på det också och skickade med en felfri.

gegge: Har inte ens tänkt på det???? Jag plockde isär WUR - styrtrycksventilen idag och den var helt OK dessutom verkade "luftvågen" fungera som den ska. Det känns lite tråkigt att glida nerför Drottninggatan (30 km) i Karlstad på väg hem och skjuta avgassmällar som tyder på verkliga problem eller övertrimmad motor ;-)

När jag var i garaget idag hittade jag en "givare" eller vad det är? monterad på returen från bla styrtrycket, finns inte i Haynes. Tog bild på den vet inte hur jag skall göra för att ladda upp den. Om någon är en vänlig själ och är intresserad av att hjälpa en Porscheägare med problem så tar jag emot all hjälp jag kan få...

PS. Här är bilden på ???? Kan det vara en solonoid som i så fall endast skall finnas på -79 års modell enl Haynes? http://www.ladda-upp.com/bilder/23569/ventil-

Fortsatt Trevlig Helg
Hasse

User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#7 Post by CabRider »

Ingen som vet vad den inringade på fotot är?

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Goran »

Japp, du ska ha en sådan. Jag har en själv i min -83'a. Det är en solenoid och den ska kontrollera något tryck som jag glömt men som gegge säkert känner till. Han förklarade det för mig, men jag har glömt. :oops:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#9 Post by CabRider »

Är det någon som kan förklara funktionen på solenioden, gegge tex ;-). Tacksam för svar

User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#10 Post by CabRider »

Min 924:a går fortfarande dåligt. Ingen som har erfarenhet av onormal bränsleförbrukning och dålig motorfunktion? Startar alltid och fungerar utmärkt över ca 3500 rpm men vid lägre varv "rycker" bilen och skjuter skarpt i avgasröret. Intresserad av alla förslag så hör gärna av er.

Ha en trevlig helg
Hasse

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#11 Post by Mats Jacobsson »

Har du kollat så att tändning står rätt?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#12 Post by Joakim.S »

Kanske en löjlig fråga men har du kollat co-halten efter besiktningen?

Kan vara så att du att den läcker tjuvluft och någon har kompenserat det med att ställa upp co halten, varpå bilen inte riktigt fungerar som den ska.

Sen undrar jag hur du kan veta att Wur är ok med att plocka isär den, jag hade för mig att mäta trycket var det enda rätta.

/Joakim
Last edited by Joakim.S on 2009-09-19 21:29:35, edited 1 time in total.

User avatar
CabRider
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-22 12:33:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#13 Post by CabRider »

Mats: Tändningen är kontrollerad och den står perfekt.

Joakim: CO-halten nu är säkert 9 and above.... Alla slangar och jag menar alla är utbytta så problemet är nog inte där. Du har nog rätt vad gäller WUR:en men genom att plocka isär den vet jag i alla fall att bimetall-justeringen och tätningar (O-ringar) fungerar som de skall.

Jag hoppas fortfarande att någon K-jetronic guru skall ge mig en hint av vad problemet kan bero på eller att någon i närheten av Karlstad kan hjälpa mig.

Ha en fortsatt trevlig helg
Hasse

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#14 Post by notetoself »

Kolla så att alla spridare lämnar lika mycket. Det är enligt mig alltid steg 1.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#15 Post by Ionizer »

Jag tror fortfarande på styrtrycksregulatorn, försök mäta styrtrycket från kall till varm motor och se vad som händer.

Kanske styrtrycksingången på luftvågen är igentäppt av nåt skräp?

På styrtrycksregulatorn jag hadde i min golf fans det även en elvärmeslinga inbyggd, prova att mäta resistansen i slingan.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users