Hej! Är nybliven 944:a ägare sedan en månad tillbaka. Har aldrig ägt någon Porsche förut och har därför rätt dålig koll på tekniken.
Har följande problem:
Ingen ström till stereon - Satt ingen stereo i från början och köpte en idag och kopplade in. Dock får den ingen ström, mätte upp spänningen i kabeln till 0,3 V. Moterade bort sargen runt stereon så jag kom åt alla sladdar men det fanns inte spänning i någon(förutom den med 0,3 V).
Var ska jag börja felsöka? Har kollat säkringsboxen, finns det fler säkringar någon annan stans?
Ingen ström till innerbelysningen - Har heller inte tillräckligt med ström/spänning på varken belysning i innertak, bagagerum eller handskfack.
Kan dessa fel ha någon gemensam nämnare? Funderar på att börja plocka bort panelerna för att se var strömmen försvinner, var kommer kablarna från batteriet in till kupén?
Mvh Wiktor
Diverse elproblem
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Diverse elproblem
Min bil: http://hem.bredband.net/puffa/amd743.html
-
- Turbo-Poster
-
- NA-Poster
Jag jordade på en brun kabel, men upptäckte senare efter jag skrev inlägget att den var jordad direkt på "metalldockan" till den gamla stereon. Testade även andra kablar jag misstänkte kunde vara jord men fick inget utslag.Ionizer wrote:Vart jordade du när du mätte spänningen?
På kablarna till belysningen mätte jag på de två som gick fram till armaturen, tror jag hade runt 3 V på den i innertaket, inget på bagaget eller i handskfacket.
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Ladda hem verkstadshandboken. Det finns en sida där som beskriver originalkontakten och vad de olika 'pinnarna' är kopplade till. Detta plus elschemat borde räcka för att få ihop kablarna rätt med till exempel en iso-kontakt.
Har du sökt på forumet? Jag vet att jag själv har skrivit i trådar om vilka kablar som är vad till stereon.
Att du inte har 12V på någon kabel till stereon eller till innerbelysningen tyder på att något är fel någonstans. Någon tidigare ägare som varit 'kreativ' med elsystemet? Inte helt ovanligt tyvärr. Det är rätt lämpligt att kolla på elschemat vad det är för tråd man kopplar in istället för att bara gissa.
Den 'tjocka' bruna kabeln är jord.
Har du sökt på forumet? Jag vet att jag själv har skrivit i trådar om vilka kablar som är vad till stereon.
Att du inte har 12V på någon kabel till stereon eller till innerbelysningen tyder på att något är fel någonstans. Någon tidigare ägare som varit 'kreativ' med elsystemet? Inte helt ovanligt tyvärr. Det är rätt lämpligt att kolla på elschemat vad det är för tråd man kopplar in istället för att bara gissa.
Den 'tjocka' bruna kabeln är jord.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
Hej igen!
Nu har jag fått ordning på stereon iaf. Hittade jord på en annan kabel, en som gick till askkoppen, det får duga tills vidare. Fanns även en annan sladd som det satt en gul varningslapp på att den ALLTID gav 12 V även när tändningen var av, men den var heldöd. Dock verkar det vara någon tidigare ägare som varit lite kreativ vad gäller el-systemet. I säkringsboxen finns bl.a. en vanlig sladd dragen från en säkring till en annan osv. Kanske ska testa att dra ur den och se vad som händer.
Tack för hjälpen!
Nu har jag fått ordning på stereon iaf. Hittade jord på en annan kabel, en som gick till askkoppen, det får duga tills vidare. Fanns även en annan sladd som det satt en gul varningslapp på att den ALLTID gav 12 V även när tändningen var av, men den var heldöd. Dock verkar det vara någon tidigare ägare som varit lite kreativ vad gäller el-systemet. I säkringsboxen finns bl.a. en vanlig sladd dragen från en säkring till en annan osv. Kanske ska testa att dra ur den och se vad som händer.
Tack för hjälpen!