(En REVIDERING av den förra frågan samma fast Lite förtydligad)
Har 7,5" design90 fälgar fram,ET 65, med spacers på 25 mm, 225/45 R16 däck, ET på fälgen kommer jeg inte ihåg men har 2 cm till stöt dämparfjädern från insida däck , ställde om framvagnen, blev avsevärt bättre men långt ifrån BRA
skall jag leva med problemet eller finns förslag
Last edited by jerker67 on 2009-08-24 14:07:44, edited 4 times in total.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Prova utan spacers till att börja med. Mindre skrubbradie borde ge mindre bumpsteer och också göra den mindre spårkänslig. Om du inte har någon skum inställning av framvagnen vill säga.
jerker67 wrote:Har des90 7,5" fram med spacers på 25 mm 225 däck et kommer jeg inte ihåg men har 2 cm till st dämparfjädern ställde framvagnen blev avsevärt bättre men man får passa bilen hela tiden ändå
skall jag leva med problemet eller finns förslag
Din beskrivning är att jämföra med en tonåringsakvariefisk med hjärtfel - och som vill ha en softice !
Din bil är tillverkad med ett standard ET och en viss höjd, förrutom standard hjuldimensioner. Ändrar du på dessa får du en bil som beter sig på ett annat sätt. Ändrar du mycket, beter sig bilen på ett mycket annorlunda sätt än tänkt. Vill du ha en bil som beter sig optimalt, återgå till standard dimensioner.
jerker67 wrote:Har des90 7,5" fram med spacers på 25 mm 225 däck et kommer jeg inte ihåg men har 2 cm till st dämparfjädern ställde framvagnen blev avsevärt bättre men man får passa bilen hela tiden ändå
gissar att det betyder wrote:Har d90-fägar 7,5" fram samt spacers på 25 mm. Jag har 225 breda däck. ET kommer jeg inte ihåg, men jag har 2 cm frigång till stora dämparfjädern. Jag gjorde hjulinställning på framvagnen och det blev avsevärt bättre men man får passa bilen hela tiden ändå.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Min 924 med standard fälgar och 185/60-14 däck var så spårkänslig att jag efter en resa Örebro - Karlstad tur och retur hade träningsvärk i armarna. Jag bytte alla bussningar och leder i hjuluphängningarna och det hjälpte. Ingen bussning var helt slut men alla var lite glappa.
firefish wrote:Prova utan spacers till att börja med. Mindre skrubbradie borde ge mindre bumpsteer och också göra den mindre spårkänslig. Om du inte har någon skum inställning av framvagnen vill säga.
Tar jag bort spacer hamnar jag på -5 mm in i fjädern går inte tyvärr
men det hade varit mitt först val annars
inga anda trevligare svarare
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Det borde innebära att du med spacers kanske ligger rätt nära original skrubbradie dvs något annat är fel. Vad har du för värden på din framvagnsinställning? 225 är ju inte speciellt brett så det borde väl fungera utan större problem.
Jag får nog be om ursäkt för mitt första svar. Jag har fått en klarare bild av vad problemet gäller.
Ett tips är att ta reda på vad som är rätt och fel med din bil och dina hjul. Ta reda ET i första hand. Dimensioner på dina hjul jämfört med originaldimensioner.
Om du inte tar reda på hur du ligger till i dagsläget jämfört med hur bilen byggdes, finns det en risk att du kompenserar för ett "fel" genom att bygga in ett annat "fel" och bilen kommer längre bort från optimalläget.
mijo wrote:ET65 är väl vanligt på 7,5" design90. I så fall kör du med 34 mm smalare
spårvidd än orginal om du har 25 mm spacers.
944 årsm. 84 har ET23,3 fram. Som mijo skriver har just 7½" breda varianten av D90 fälgarna ET 65, och med en spacer på 25 mm blir din ET 40, dvs 16,7 mm fel. Och spårvidden 33,4 mm smalare än standard.
Är dina däck slitna, har du lite glapp i något led eller bara mjuka bussningar känns det direkt i ratten. Förrutom att bilen langt ifrån har optimala köregenskaper.
bra däck michelin pilot tror jag.. hjulvinklar enligt orginal spc. får kanske beställa lite bussningar
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Jag tror inte en förändring av skrubbradie på det hållet på den bilen ger denna effekten. Då den bilen har positiv skrubbradie från början (till skillnad från senare 944 och 928 t.ex) så tror jag skrubbradien hamnare närmare noll med dessa hjul och spacers. Det borde ge mindre spårighet och lite "dödare" känsla istället för det Jerker upplever.
Inget som är krokigt eller glappigt? En lös camberjusteringsbult t.ex?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
nu har jag kollat bussningar på bärarmarna en är inte såå jättebra men blir att byta alla
dock inte före 80 tals mötet..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup