köra utan balansaxlar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#31 Post by Spånet »

bergodalvana wrote:Uppar lite denna tråden lite.

- Ska man bara skita i remmen eller ta bort axlarna rakt av?
- hur funkar det med oljan som går till turbon via den ena balansaxeln, försvinner det inte tryck om det är helt "tomt" där?

- Är det nån skillnad på att plocka balansaxlarna på turbo eller sugis?
Det är vilket som.

Tar du bort dom helt så måste du "plugga" oljehålen men sparar bortåt 7 kg på motorvikten. (finns färdiga kit)

På min tog jag bara bort remmen.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#32 Post by bergodalvana »

Spånet wrote:
bergodalvana wrote:Uppar lite denna tråden lite.

- Ska man bara skita i remmen eller ta bort axlarna rakt av?
- hur funkar det med oljan som går till turbon via den ena balansaxeln, försvinner det inte tryck om det är helt "tomt" där?

- Är det nån skillnad på att plocka balansaxlarna på turbo eller sugis?
Det är vilket som.

Tar du bort dom helt så måste du "plugga" oljehålen men sparar bortåt 7 kg på motorvikten. (finns färdiga kit)

På min tog jag bara bort remmen.

MVH Lasse
Lasse, vilka oljehål är det du syftar på då?
Där själva axeln går ut, eller oljepluggen till turbon?
Lindsey har färdiga "kit" men de består bara av ett lock du sätter där axlarna sticker ut.

Skickar med en liten bild för att visa vilket hål jag pratar om :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#33 Post by Spånet »

bergodalvana wrote:
Spånet wrote: Det är vilket som.

Tar du bort dom helt så måste du "plugga" oljehålen men sparar bortåt 7 kg på motorvikten. (finns färdiga kit)

På min tog jag bara bort remmen.

MVH Lasse
Lasse, vilka oljehål är det du syftar på då?
Där själva axeln går ut, eller oljepluggen till turbon?
Lindsey har färdiga "kit" men de består bara av ett lock du sätter där axlarna sticker ut.

Skickar med en liten bild för att visa vilket hål jag pratar om :)
Jag menar smörjhålen till själva axlarna. Har för mig att det ingår puck liknande plastbitar som tätar där "axellagringen" tidigare varit.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#34 Post by bergodalvana »

Innebär det inte då att man får fylla på mer olja för att fylla igen "tomrummet" där axeln tidigare var eller är det sånt högt oljetryck att det blir ett bra oljeflöde i alla fall?
Eller har jag missförstått allting? Hehe..
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#35 Post by Spånet »

bergodalvana wrote:Innebär det inte då att man får fylla på mer olja för att fylla igen "tomrummet" där axeln tidigare var eller är det sånt högt oljetryck att det blir ett bra oljeflöde i alla fall?
Eller har jag missförstått allting? Hehe..
Hehe, japp fyll på 3 liter extra 8) NEEEEEJ gör inte det föresten :lol:

Dom blå/röda alu bitarna med oringar i Lindseykittet ersätter axeln och ser till att bibehålla oljetrycket i motorn.

Hålet som skall täckas är ca 2 mm stort och det är inget störra flöde där då axeln "ligger mot/för" hålet.

Lättar du på locket till axeln så förstår du vad jag menar.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#36 Post by gurra »

Precis, Lindseys kitt innehåller allt som behövs och det funkar mkt bra.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#38 Post by Spånet »

newkie wrote:Min fundering är om man på nått sätt kan ta bord hela ballansaxelhusen? Skulle ju göra motorutrymmet trevligare att hålla på å grotta i.
Klart att det går med en vinkelslip och en tig-svets, kanske inget jag skulle ge mig på. Är inte SÅ vass på att svetsa :wink:

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#39 Post by Henka_E »

Borde väl gå att gänga och plugga hålen men då åker man ju på att ta isär motorn.. om man inte tror att man kan få ut allt spån på nåt enklare sätt... Jag är oxå intresserad av detta, men jag har inte forksat i det alls.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#40 Post by bergodalvana »

gurra wrote:Precis, Lindseys kitt innehåller allt som behövs och det funkar mkt bra.
Kankse ska passa på nu när dollarn ligger 7.50 :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Fries
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2005-05-16 20:22:17
Bilmodell: Porsche 928
Contact:

#41 Post by Fries »

Vi tog bort axlar och rem och tätade sedan igen oljekanalerna och la för täckplåtar (på en sugis).

/H
/Henrik Fries

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#43 Post by bergodalvana »

Kollar på Lindsey Racing och uppenbarligen är det olika före och efter -86. Hur vet man vilket årtal det är på det block man själv har?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#44 Post by Henka_E »

Fries wrote:Vi tog bort axlar och rem och tätade sedan igen oljekanalerna och la för täckplåtar (på en sugis).

/H
Metod för att täta igen kanalerna?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]