ombyggnad 924

924/928/944/968
rob3rt
Turbo-Poster

ombyggnad 924

#1 Post by rob3rt »

hello.
idag när jag skulle försöka ta reda på djupa högtalare man kan ha framdörrarna, så fick jag en sådan lust att riva ut hela inredningen inklusive ac o fläktar ( eftersom dem inte fungerar). och sedan lägga dit en svart matta, ett par sparco stolar, ny ratt etc, och en svart insrtumentbräda och sedan sätta in lite schysst ljud i den. men min mamma totalsågade min ide, hon tyckte inte att man skulle förstöra en porsche på ett sådant sätt. men en bekant till familjen tyckte att det lät som en bra ide när jag berättade mina visioner för bilen.

som dörrsidor hade jag tänkt plåt, eller plywood som man klär in i samma tyg/eller liknande som man har på golvet.

och sedan sälja den gamla inredningen till förmån för nytt och fräscht..

vad är era åsikter om att "förstöra en 924" ??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#2 Post by Maxx »

Tja, först av allt tycker jag det är synd att slänga ut ac:n då det är väldigt ovanligt med 924 som har ac. Fast om den inte funkar och det är dyrt att fixa så förstår jag att du vill kasta ut den. Delarna går säkert att sälja om du hittar rätt köpare. Kupéfläkten måste du nog ha, så där blir det till att ersätta med något som fungerar, original eller något annat.

Annars så är det mest en fråga om vad du ska ha bilen till, om du tänkt att sälja den i framtiden och hur mycket pengar du kan tänka dig att förlora på bilen.

Ska du slänga ut inredningen är mitt tips att du behåller instrumentbrädan och överdelarna på dörrsidorna (och gör de släta nedaför mha någon tunn plastskiva som du klär). En tunn nålfiltsmatta i stället för originalmattan låter väl inte så dumt om du inte vill ha enbart lackad plåt. Sätt in en båge bak (vilken du kan köpa från Finess i Skogstorp), skalstolar och fixa fästen för 6-punktsbälten (när du ändå håller på :) ). Se till att allt blir snyggt och prydligt gjort!

Om du ska rensa bilen tycker jag du ska glömma högtalare överhuvudtaget, det kommer att låta så mycket i kupén att du aldrig kommer att få något lyssningsbart ljud ändå. Visst kan du lätt få musiken att överrösta allt skrammel, men du kommer att bli döv på kuppen.

Ska du ha bra ljud så ska du istället lägga till asfaltsmattor och isolering där du kan ... nackdelen är att bilen kommer att väga betydligt mer.

Vad vill du ha? En sportbil eller en cool bil med jäkligt bra stereo? Är det alternativ två du vill ha så säger jag 'sälj 924:an' och köp något lämpligare. :wink:

Detta är bara mina tips! Gör som du känner för, förstör på, det finns ändå inget värde i en 924 om den inte är i riktigt gott originalskick eller är en lämplig kandidat för en topprenovering (vilket iofs aldrig kommer att löna sig på kort sikt i alla fall). Men bränna 15.000–30.000 kr på en 924 som du aldrig får igen ... det tåla att tänkas på? :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#3 Post by firefish »

En sak som jag gillar med Porsche är att de inte tappar värde om du bygger om dem. Eller ska jag säga gör dem rejsigare med rätt grejer. Se blocket nu angående 968: ju jäkligare bil (stötig, bråkig, bullrig och opraktisk), desto högre pris. Är kanske inte samma med 924 men...

Innan du river ur ac'n så felsök. Kolla åtminstone om det är tryck i systemet. De enda system jag meckat med går ej att koppla in om trycket blir för lågt (och det läcker nästan alltid ut lite sett över längre tid). Den kanske bara behöver en fyllning för att kvickna till.

Själv har jag aldrig förstått vitsen med dunka-dunka i en Porsche, lite som att sätta r-däck på en traktor. Välljud, absolut, men inte baslådor och slutsteg i dB-dragracinganda. Framför allt inte om man samtidigt lägger pengar på lättning. Detta är dock min högst personliga åsikt.
Magnus W
www.bike.se

Freddie_81
Addict
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979

#4 Post by Freddie_81 »

Tja..
Skulle du bestämma dig att riva ur saker är jag intresserad av stolar och baksäte om deom är fina... Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

rob3rt
Turbo-Poster

#5 Post by rob3rt »

meningen med att riva ur inredningen är för att få den lättare (sportigare :D ) inte att bygga så högt ljud som möjligt, utan bara en stereo o 4 stycken mindre högtalare som man kan lysnna på något medans man väntar på rödlysena :wink:.. sedan efterhand kanske man fyller på med bur och andra bälten, men som sagt så är det svårt att då få tillbaka pengarna som man lägger ut. trots allt så slutar ju de flesta bilägare med ett stort minus i plånboken efter att ha sålt en bil som man lagt ut alldelles för mycket pengar på. något som jag hoppas slippa efter att ha fått bilen av en bekant..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Maxx
Addict

#6 Post by Maxx »

rob3rt wrote:meningen med att riva ur inredningen är för att få den lättare (sportigare :D ) inte att bygga så högt ljud som möjligt, utan bara en stereo o 4 stycken mindre högtalare som man kan lysnna på något medans man väntar på rödlysena :wink:.. sedan efterhand kanske man fyller på med bur och andra bälten, men som sagt så är det svårt att då få tillbaka pengarna som man lägger ut. trots allt så slutar ju de flesta bilägare med ett stort minus i plånboken efter att ha sålt en bil som man lagt ut alldelles för mycket pengar på. något som jag hoppas slippa efter att ha fått bilen av en bekant..
Låt inredningen vara, lägg pengarna på att fixa bilen mekaniskt (t ex motor, bromsar, stötdämpare, bussningar, nya däck och så vidare) och att köra den. Tvätta inredningen och fixa skönhetsskavanker på bilen. Nya högtalare är inte fel, men håll dig till originalmått och -placering. Sen kan du kanske sälja bilen med en liten vinst (om du har fått bilen). Jag tror du får mer för en 924 i originalskick än om du börjar bygga om den. Som sagt, det hela är en fråga om hur mycket du vill förlora på bilen. :wink:

rob3rt
Turbo-Poster

#7 Post by rob3rt »

Sjösgärd wrote:
rob3rt wrote:meningen med att riva ur inredningen är för att få den lättare (sportigare :D ) inte att bygga så högt ljud som möjligt, utan bara en stereo o 4 stycken mindre högtalare som man kan lysnna på något medans man väntar på rödlysena :wink:.. sedan efterhand kanske man fyller på med bur och andra bälten, men som sagt så är det svårt att då få tillbaka pengarna som man lägger ut. trots allt så slutar ju de flesta bilägare med ett stort minus i plånboken efter att ha sålt en bil som man lagt ut alldelles för mycket pengar på. något som jag hoppas slippa efter att ha fått bilen av en bekant..
Låt inredningen vara, lägg pengarna på att fixa bilen mekaniskt (t ex motor, bromsar, stötdämpare, bussningar, nya däck och så vidare) och att köra den. Tvätta inredningen och fixa skönhetsskavanker på bilen. Nya högtalare är inte fel, men håll dig till originalmått och -placering. Sen kan du kanske sälja bilen med en liten vinst (om du har fått bilen). Jag tror du får mer för en 924 i originalskick än om du börjar bygga om den. Som sagt, det hela är en fråga om hur mycket du vill förlora på bilen. :wink:
jo det är väl det man har förstått nu, att man får mer för en bil i original utförande än en bil som som man byggt om. om den inte är något speciellt speciell :?: :shock: jag hoppas att jag åtminstonde får 15.000 när jag säljer den, och då vill man ju inte gärna lägga ut mer än 15 på den..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Maxx
Addict

#8 Post by Maxx »

rob3rt wrote:
Sjösgärd wrote: Låt inredningen vara, lägg pengarna på att fixa bilen mekaniskt (t ex motor, bromsar, stötdämpare, bussningar, nya däck och så vidare) och att köra den. Tvätta inredningen och fixa skönhetsskavanker på bilen. Nya högtalare är inte fel, men håll dig till originalmått och -placering. Sen kan du kanske sälja bilen med en liten vinst (om du har fått bilen). Jag tror du får mer för en 924 i originalskick än om du börjar bygga om den. Som sagt, det hela är en fråga om hur mycket du vill förlora på bilen. :wink:
jo det är väl det man har förstått nu, att man får mer för en bil i original utförande än en bil som som man byggt om. om den inte är något speciellt speciell :?: :shock: jag hoppas att jag åtminstonde får 15.000 när jag säljer den, och då vill man ju inte gärna lägga ut mer än 15 på den..
Fixar du i ordning den så att den funkar utan problem och putsar upp den ordentligt så tror jag nog att du kan få 15k för den. Och det behöver ju inte bli dyrt att fixa den till det skicket kanske? Börjar du kapa i inredningen och annat tror jag den blir mer svårsåld.

Du kan ju fortfarande plocka ur övre delen på baksätet och byta stolarna till skalstolar om du vill lätta bilen lite. Det är ju bara att montera tillbaka stolarna och ryggstödet när du ska sälja och behålla skalstolarna till nästa bil.

rob3rt
Turbo-Poster

#9 Post by rob3rt »

Sjösgärd wrote:
Du kan ju fortfarande plocka ur övre delen på baksätet och byta stolarna till skalstolar om du vill lätta bilen lite. Det är ju bara att montera tillbaka stolarna och ryggstödet när du ska sälja och behålla skalstolarna till nästa bil.
så kan man ju också göra, det har jag inte tänkt på. :wink: bilen blir nog kvar i min ägo tills våren iallafall, sedan är jag sugen på en 944 eller en 924s, men det kan ju också bli en icke porsche :cry: . beroende på om man får ngt jobb efter studenten.. :roll:
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej

#10 Post by Sahlle_9xx »

Om kompressorn är ok har du en spekulant här :) Min magnetkoppling är kass, annars tror jag att min ac är ok..
Jag skulle nog oxå vara försiktig med modifieringar. Jag har märkt av egen erfarenhet att man gärna gör enkla/roliga grejer först. Kanske slänger i en snygg läderratt & skalstolar medans avgassystemet läcker & bromsarna ligger på, typ.
Men att sälja en bil med jobbiga/tråkiga fel kan vara svårt..

Jag anser att det redan finns för många moddade "wannabe"-924:or & försöker hålla min original. Ska man offra komfort & användbarhet för att göra bilen snabbare & sportigare, då ska man antingen gå hela vägen eller glömma det, beroende på grundmaterial (bil) & ekonomi. Jag tror & tycker att 924:an anses mer & mer som en veteranbil & mindre & mindre som sportbil. Tiden har kommit ikapp den och vill man åka fort billigt kan man köpa en halvskabbig volvo, japs eller saabturbo utan inredning med R-däck, sportiga dämpare & tokpåställd turbo istället..
Porschelös :-(

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#11 Post by firefish »

Allt beror på skicket på vad du har nu och vad du ska ha den till.

Min 968 som exempel: den är importerad genom flera länder i olika steg, den saknar mycket av dokumentationen från livet innan Sverige, det är iofs en CS men var aldrig speciellt CS-mässigt utrustad, den är inte original någonstans och originaldelarna är dessutom spridda för vinden, den är bankörd, plågad och tämligen sliten exteriört. Allt detta ligger den i fatet, framför allt på originalbilsträffen.
Men, den är i bra mekaniskt skick, den har komponenter som jag uppskattar, den är redan "förstörd" så jag behöver inte ligga sömnlös om jag fortsätter att bygga om den, den är lite ärrad så klipper jag en kona i 200 så gör det inte så mycket.

Om din 924 är helt original och i bra eller bättre skick så var rädd om den. Kliar det i byggarfingrarna så sälj och köp något annat. Är den däremot redan förstörd, som min, så kör på bara och gör den vad du vill ha den till. Betänk bara att det oftare är billigare att köpa färdigt än göra själv och hur mycket man än borstar en gris så är det fortfarande en gris.
Magnus W
www.bike.se

Frostyfog
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#12 Post by Frostyfog »

Sahlle_9xx wrote:Jag tror & tycker att 924:an anses mer & mer som en veteranbil & mindre & mindre som sportbil. Tiden har kommit ikapp den och vill man åka fort billigt kan man köpa en halvskabbig volvo, japs eller saabturbo utan inredning med R-däck, sportiga dämpare & tokpåställd turbo istället..
och jag håller med...
924 har utseendet, men har svårt att lika starkt överglänsa de billigare vardagsbaserade bilarna i prestanda.
Det finns inget mer förlöjligande än en tuff-moddad sportbil som blir frångasad av en tjänste V70...

hade nyligen en förare till en Mazda-mpv med sportpaket som visade finger när han åkte av motorvägen... för att(?) jag skuggade honom i 8 mil med samma fart på farthållaren - trodde han att jag verkligen ville förbi? han var bara praktisk att ha framför för att rensa vänsterfilen innan mig (så jag slapp stänga av farthållaren så ofta)

rob3rt
Turbo-Poster

#13 Post by rob3rt »

Frostyfog wrote:
Sahlle_9xx wrote:Jag tror & tycker att 924:an anses mer & mer som en veteranbil & mindre & mindre som sportbil. Tiden har kommit ikapp den och vill man åka fort billigt kan man köpa en halvskabbig volvo, japs eller saabturbo utan inredning med R-däck, sportiga dämpare & tokpåställd turbo istället..
och jag håller med...
924 har utseendet, men har svårt att lika starkt överglänsa de billigare vardagsbaserade bilarna i prestanda.
Det finns inget mer förlöjligande än en tuff-moddad sportbil som blir frångasad av en tjänste V70...

hade nyligen en förare till en Mazda-mpv med sportpaket som visade finger när han åkte av motorvägen... för att(?) jag skuggade honom i 8 mil med samma fart på farthållaren - trodde han att jag verkligen ville förbi? han var bara praktisk att ha framför för att rensa vänsterfilen innan mig (så jag slapp stänga av farthållaren så ofta)

jag håller med alla vad ni har skrivet. men 924:an är inte längre någon sportbil, och enligt mig så tycker jag inte att den någonsin har vart en sportbil. visst den har en sportbils utseende men det gör den inte till en sportbil (isåfall borde varenda coupe kallas för sportbil) 924s är ett litet steg närmare sportbilkategorin (928:an oxå, men bara för v8an), 944-ett litet steg närmare, 944s likaså.. 931,944s2, 951, 968 är bilar som jag hade kallat sportbilar när dem kom ut. men åren går och "kraven" som ställs på nya sportbilar höjs för varje dag som går.

men detta betyder inte att jag tycker att 924:an är en dålig bil utan skön :wink: bil med förträfflig driftsäkerhet
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Maxx
Addict

#14 Post by Maxx »

rob3rt wrote:jag håller med alla vad ni har skrivet. men 924:an är inte längre någon sportbil, och enligt mig så tycker jag inte att den någonsin har vart en sportbil. visst den har en sportbils utseende men det gör den inte till en sportbil (isåfall borde varenda coupe kallas för sportbil) 924s är ett litet steg närmare sportbilkategorin (928:an oxå, men bara för v8an), 944-ett litet steg närmare, 944s likaså.. 931,944s2, 951, 968 är bilar som jag hade kallat sportbilar när dem kom ut. men åren går och "kraven" som ställs på nya sportbilar höjs för varje dag som går.

men detta betyder inte att jag tycker att 924:an är en dålig bil utan skön :wink: bil med förträfflig driftsäkerhet
Jag håller inte med! 924:an är och kommer alltid att vara en sportbil.

Sportbil har inget med motoreffekt att göra! Om din definition skulle gälla så har vi drivor av gamla klassiska sportbilar som helt upphör att vara allt förutom en plåtlåda på hjul. Ska vi hålla oss inom porschevärlden så kan du avliva alla gamla klassiska 911:or till exempel.

Det är slående hur många som sätter likhetstecken mellan prestandabil och sportbil, men det ÄR inte samma sak. En BMW M3 CSL till exempel är och kommer aldrig att vara en "sportbil". Sportig bil ja, till och med racebil i vissa utföranden, men ingen sportbil. Alla coupéer är inte sportbilar. Och detta har inget med hur bra bilen är att göra! Det kan fortfarande vara en suveränt bra och extremt kompetent bil men det blir ingen sportbil för det. Punkt. :wink:

rob3rt
Turbo-Poster

#15 Post by rob3rt »

Visst du kanske har rätt, men om jag får citera dig - "Alla coupéer är inte sportbilar" och inte prestanda bilar heller.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Post Reply