Hej har ett liten fråga hur får man bort drivaxeln lossade alla skruvar med zxn nyckel på lagret längst ut mot däcket inga problem. Men fick inte bort drivaxeln och då inte lagret heller.
Måste man lossa lagret mot växellådan med för att få bort hela axeln så man får bort lagret eller?
Fyllde på en tub fett i alla fall när det satt på plats petade in så gott det gick och det blev faktiskt tyst men fick ju inte dit det nya lagret tyvär får göra ett nytt försök när jag fått lite tips.
mvh fredrik
Hur får man bort drivaxeln.
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2009-01-13 22:28:19
- Contact:
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tjena.. Jag bytte precis båda mina lager bak på båda sidor..
De är uppbyggt så att de är en stubbaxel "kortaxel" ut från både hjulet och lådan . Den som kommer från hjulsidan är bara att först göra som du gjort lossa axeln i knuten med zxn skruvarna. Lägga långa axeln lite fint åt sidan eller stripa upp den på något sätt. Förutsatt att du lossat stora muttern från utsidan så ska de bara vara att försiktigt knacka lilla stubbaxeln innåt mot lådan men gummi hammare eller dyl. Då kommer den sakta men säkert ut..
Var iaf inga problen för mig. Däremot sitter den korta axelt som går in i lådan med en insexa i centrum.. bara lossa och dra ut om du ska rota där...
Mvh Fredde
De är uppbyggt så att de är en stubbaxel "kortaxel" ut från både hjulet och lådan . Den som kommer från hjulsidan är bara att först göra som du gjort lossa axeln i knuten med zxn skruvarna. Lägga långa axeln lite fint åt sidan eller stripa upp den på något sätt. Förutsatt att du lossat stora muttern från utsidan så ska de bara vara att försiktigt knacka lilla stubbaxeln innåt mot lådan men gummi hammare eller dyl. Då kommer den sakta men säkert ut..
Var iaf inga problen för mig. Däremot sitter den korta axelt som går in i lådan med en insexa i centrum.. bara lossa och dra ut om du ska rota där...
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2009-01-13 22:28:19
- Contact:
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Du måste ju dela axeln i knuten ute vid hjulet. Men som jag förstod skulle du bara ha ut den yttre stubbaxeln och då måste hjulet och muttern av. Annars får du inte ut saxsprinten.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2009-01-13 22:28:19
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users