944 i 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

944 i 924

#1 Post by rob3rt »

Hej.
fick en idé :idea:
Går det att sätta i en 944 motor i en 924 utan några större ändringar :?: . Tex. ut med den gamla, in med den nya och vrida om nyckeln?

Det är väl samma vxl-låda i dem?

Finns det någon här som gjort så??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Vänta, ett slag...

Jag tror faktiskt det har gjorts för. Kolla med Porsche, den hade visst en modell som hette 924S :wink:

Operationen är tyvärr lite mer koplicared än så. Mer eller mindre hela drivlinan måste bytas plus framvagnsbalken och fippla med elen. Kopplingen är 225mm mot 215mm, drivaxeln är 25mm mot 20mm, växellådan kommer från Audi. En 924 turbo hade varit lite lättare att konvertera, med poängen hade snabbt gått förlorad.

För att få det besiktigat måste du uppgradera bromsarna med och då blir det fembultade fälgar. Då kan du regga som ombyggt fordon, men då kan du passa på att slänga i en större motor S, S2 eller turbo. Tror dock att alla måste ha katalysator för att få det godkänt. Ett tips är senaste numret av "Excellence" en 924 med trimmad 944 turbomotor, den gör 275km/h :D


Låååååångt billigare och smidiagre att sälja det du har och köpa en 924S, de ligger runt 20.000:-
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#3 Post by gegge »

Vill du bara få en snabbare bil, släng ut onödig vikt och trimma motorn. Porta toppen, en vildare kam och bättre grenrör så har du 150hk. Med turbo så har du 100hk till, men inte besiktningsbart. (Standardmotorn tål 1bar utan modifieringar!)

Bägge lösningar kan du klara på under 10.000:- beroende på hur mycket du kan göra/bygga själv. En besiktigad 924 går att väga in på under 900kg vilket gör underverk för prestandan. :twisted:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by rob3rt »

gegge wrote:
Jag tror faktiskt det har gjorts för. Kolla med Porsche, den hade visst en modell som hette 924S :wink:
Det var mer än tanke om man fick ett motorras och ändå skulle byta motor. om man då kunde byta upp sig till en större motor med mer effekt. men kom att tänka på att chassina på 924 o 944 skijler sig en del...
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Goran »

gegge wrote: Vill du bara få en snabbare bil, släng ut onödig vikt och trimma motorn. Porta toppen, en vildare kam och bättre grenrör så har du 150hk. Med turbo så har du 100hk till, men inte besiktningsbart. (Standardmotorn tål 1bar utan modifieringar!)
Bägge lösningar kan du klara på under 10.000:- per st (litet tillägg från min sida./Goran) beroende på hur mycket du kan göra/bygga själv.
gegge wrote:En besiktigad 924 går att väga in på under 900kg vilket gör underverk för prestandan. :twisted:
Sanning om man har en hel del motivation, uppfinningsrikedom och kontruktionskunnade. Utzons bil är ett unikum som ligger under 900 kg, men han har en hel del speciallösningar. Min bil ligger mer på uppnåeliga 960 kg med kvarts tank, men även det kräver en hel del arbete, polycarbonat och glasfiber.

Om du vid ett haveri vill ha mer hk är det lättast är att skaffa en annan 924 motor för ca 1000-3000 kr, renovera för ca 3000 - 5000 kr (ska du trimma till 150 hk är det bra att ha nya och fräscha slitdelar, packningar, renovera spridare mm), köpa ovanstående tjänster/prylar för minst 10000 kr till för portning, honing, planing, lättning av svänghjul, balansering av detsamma, extraktorgrenrör, trimkam, ventilstyrningar och nya fjädrar...... :? nej, enklast och billigast är att slänga den på skroten alternativt sälja den i delar och köpa en 924S. Brutalt men sant. :cry:
Sen är det kul och lärorikt att renovera en motor. Jag gjorde det i vintras/våras och den är fortfarande hur tät och fin som helst. :D

Hör av dig om du vill ha tips, om och när det blir dags. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by rob3rt »

Tack för alla svar. men jag tror att jag ska försöka få liv i min nuvaraande motor, innan jag bestämmer mig för ngt annat. men om jag får igång den så vill jag såklart försöka få ner mer prestanda i den utan att plocka ner motorn i molekyler. vad bör man då börja med i första hand?? ny kam? turbo upp till 1 bar?? vad ger mest effekt?
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Två otroligt imponerande byggen pga enkelheten:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=21735
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=26375

250hp med en standard (frisk!) 924 motor. Plocka insprutningen från en 924 turbo och ta bort centrifugalvikterna på fördelaren! Resten är lite rörskarvning - och besiktningsproblem...

Annars är det som Goran säger, vanlig trimning kan bli dyrt :(

Frågan är om din motor verkligen är slut, eller bara behöver lite TLC.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by rob3rt »

gegge wrote:Frågan är om din motor verkligen är slut, eller bara behöver lite TLC.
TLC :?:

Mitt största problem just nu är att jag inte har ngn tomgång, men jag körde med bilen i igår.. så motorn funkar (men kan behöva div. justeringar). ang tomgångsproblemen så tror jag att har hittat felen :? , dvs två slangar som inte var påkopplade :roll: . måste laga ena då den var sprucken.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#9 Post by makkanftw »

Tender Love and Care tror jag Gegge syftar på :)

Hela slangar är bra! :D
- Marcus

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by rob3rt »

nu går motorn :D ,, felet var som jag misstänkte, två luftslangar som var trasiga/ej påkopplade.. Det är kul när det är enkelt.. 8)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#11 Post by Sahlle_9xx »

Största anledningen till att ta bort saker istället för att lägga till (lätta istället för att trimma) är enligt mig 924:ans övriga hårdvara såsom koppling, bromsar, hjulupphängning, osv. Min koppling slirade ibland vid hetsiga fullgasväxlingar när jag körde på sjön och min motor är original. Bromsarna ska vi inte tala om.. Allting belastas hårdare vid trim & mindre vid lättning. Man måste nästan gå "all the way" om man ska höja effekten om man vill ha roligt, åka säkert, och lagligt...
Porschelös :-(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]