fick en idé

Går det att sätta i en 944 motor i en 924 utan några större ändringar

Det är väl samma vxl-låda i dem?
Finns det någon här som gjort så??
Det var mer än tanke om man fick ett motorras och ändå skulle byta motor. om man då kunde byta upp sig till en större motor med mer effekt. men kom att tänka på att chassina på 924 o 944 skijler sig en del...gegge wrote:
Jag tror faktiskt det har gjorts för. Kolla med Porsche, den hade visst en modell som hette 924S![]()
gegge wrote: Vill du bara få en snabbare bil, släng ut onödig vikt och trimma motorn. Porta toppen, en vildare kam och bättre grenrör så har du 150hk. Med turbo så har du 100hk till, men inte besiktningsbart. (Standardmotorn tål 1bar utan modifieringar!)
Bägge lösningar kan du klara på under 10.000:- per st (litet tillägg från min sida./Goran) beroende på hur mycket du kan göra/bygga själv.
Sanning om man har en hel del motivation, uppfinningsrikedom och kontruktionskunnade. Utzons bil är ett unikum som ligger under 900 kg, men han har en hel del speciallösningar. Min bil ligger mer på uppnåeliga 960 kg med kvarts tank, men även det kräver en hel del arbete, polycarbonat och glasfiber.gegge wrote:En besiktigad 924 går att väga in på under 900kg vilket gör underverk för prestandan.
TLCgegge wrote:Frågan är om din motor verkligen är slut, eller bara behöver lite TLC.
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]