Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#211 Post by lasse59 »

Joakim.S wrote:
lasse59 wrote: Jag har haft toppen borta en gång TILL efter packningsbytet för att jag TRODDE det var ventilerna som fått sig en j-l, skulle ventilerna hängt sig efter att ha blivit kollade 2 gånger på 14 dagar. Kam/tänd-inställning har jag kollat femhundraförtielva gånger

Tråkigt att du inte hittade felet, det är nästan så att man skulle åka ner för att brainstorma lite, det är ju alltid roligt med utmaningar i alla fall den gången man löser dom.

Hur långt från stockholm bor du?

/Joakim
3 mil norr om Västerik

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#212 Post by Joakim.S »

lasse59 wrote:
Joakim.S wrote:
Tråkigt att du inte hittade felet, det är nästan så att man skulle åka ner för att brainstorma lite, det är ju alltid roligt med utmaningar i alla fall den gången man löser dom.

Hur långt från stockholm bor du?

/Joakim
3 mil norr om Västerik
Skit oxå åkte förbi där i går, tor Oskarshamn (köpte ett drev till båten).

Kommer nog inte nedåt dom närmsta dagarna, men jag mailar om det blir så, det kan ju inte vara så långt från Sviesta.

Jag vet att du har kollat allt typ tio gånger men iom att jag vet att kam drevet har förvirrade märkningar så kan man kolla hur nockarna står med 1;an i öd.

Du behöver givetvis inte göra det, men då kan man defenetivt sortera bort inställningarna som en felkälla.

Jag lider med dig, för du har inte ändrat på något men antagligen så är det något som gått sönder av tidens tand när det fått röra sig, eller så får du börja med jävelsutdrivning :evil: .

/Joakim

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#213 Post by firefish »

Har du provat att bogsera/putta igång den? Eller mätt spänningen över batteriet vid startförsök? Du kanske får så stort spänningsfall vid start att krämen inte räcker för att få den att gå igång. Ersätt startmotorn med några polare så kanske det går? Om du kan tvångsköra kallstartspridaren så lär det inte vara bränslerelaterat (den borde iaf starta om än gå som en potta skit) och soppa blir inte gammal på en förmiddag.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#214 Post by lasse59 »

Fundering.

Testade ju spridarna och konstaterade att dom fungerar perfekt, men det kommer soppa genom spridarna ENBART när jag trycker ner vågen MANUELLT, det borde väl komma soppa automatiskt så fort jag vrider på nyckeln och gör startförsök.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#215 Post by makkanftw »

patand wrote:Luften som sugs in i motorn pressar ner luftvågen. Om inte luften orkar pressa ner vågen så kommer inget bränsle i spridarna.

Varför luftvågen inte skulle orka ner kan ha flera orsaker. För högt bränsletryck kanske kan vara en av dessa?! Hur det kan bli för högt bränsletryck vette sjutton däremot...
patand wrote:Om du tar bort gummibälgen mellan luftfilterburken och bränslevågen (kanske enklast att ta bort hela luftfilterburken) så bör du kunna se om luftvågen far upp och ner i takt med att motorn suger in luft när du drar runt den på startmotorn.

Om inte vågen rör sig (eller rör sig väldigt lite) när du drar runt på startmotorn så innebär det att inget bränsle matas fram till spridarna och bilen kan givetvis inte starta.
Alltså när motorn drar runt skapas undertryck och luftvågen ska sugas ner om det är tätt ända fram till den.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#216 Post by lasse59 »

Visst f-n det hade jag glömt, jag har ju redan konstaterat att vågplattan guppade när jag vred om nyckeln (startförsök).

Men detta är ju universums längsta tråd så det är lätt att glömma.

Det är mycket nu.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#217 Post by lasse59 »

Jag hittade nyss 2 kablar, vet dock inte om det är en och samma kabel som gått av eller om det är två kablar, hittar bara dom här.

Båda är stela och torra som skogsfnöske.

Dom kommer ut från kabehärvan som kommer ut strax bakom fördelaren och framförallt vet jag inte om dom /den kan vara orsaken till att den inte startar. Undrar just vad dom går till ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#218 Post by makkanftw »

Är den blåaktig i tonen? Om du vill kan jag kika i motorrummet på lunchen om en timma..
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#219 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Är den blåaktig i tonen? Om du vill kan jag kika i motorrummet på lunchen om en timma..
Aha är det, det Ed du kommer ifrån :shock: trodde det var Västkusted.

Synd jag ska iväg och dessutom kommer barna med barnbarn ner om en stund från Sörmland.

Skitsnällt ! Nästa vecka eller veckan efter om jag inte fått igång den ?

Jobbar du i närheten ?
Last edited by lasse59 on 2009-08-13 10:05:18, edited 1 time in total.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#220 Post by makkanftw »

Nu missförstod du nog, menade att jag skulle kika under min egen huv för en jämförelse.

Och ja man kan väl säga att jag bor på västkusten ;)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#221 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Nu missförstod du nog, menade att jag skulle kika under min egen huv för en jämförelse.

Och ja man kan väl säga att jag bor på västkusten ;)
Men det tar inte lång stund från ditt Ed och hit, bara tvärsöver landet, raka spåret :lol:

Men du ser att man börjar jaga varje halmstrå.


Tack för att du kollar.

PS

Den blåtonade hittade jag båda ändar på nu, så dom ska jag koppla ihop.

Den andra är brunaktig (lite färgblind, har ingen att fråga f.n.) :roll:

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#222 Post by Freddie_81 »

Polare som har sin 924 i mitt garage har liknande problem. Att de inte kommer soppa till spridarna men dom funkar perfekt och de kommer soppa till fördelningshuset. Vi har hållt på med vågen, men ska dubbel kolla allt. Vi har fått den att gå men riktigt illa.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#223 Post by makkanftw »

Hittade tyvärr inget matnyttigt, för mycket prylar ivägen. Det enda jag såg var en ljusblå kabel som gick till en givare på baksidan av toppen, mot torpeden.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#224 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Hittade tyvärr inget matnyttigt, för mycket prylar ivägen. Det enda jag såg var en ljusblå kabel som gick till en givare på baksidan av toppen, mot torpeden.
Exakt så ja, den har jag skarvat dit.

Återstår en kabel, som sagt trångt att se.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#225 Post by makkanftw »

övertrycksbrytaren som jag nämnde tidigare har en brun sladd?
- Marcus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]