Jag har ett problem med värmen i min bil. Fläkten flåsar endast ut varmluft nämligen, vilket inte kommer bli helt välkommet i sommar. Någon som vet vad detta kan bero på?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Har haft liknande problem, då hade bara en liten vakumslang lossnat. Sitter några sådana i bakkant av ventilkåpan. I alla fall på -85b modellerna. Slangarna är mycket tunna, ca 5mm, hoppar en sådan loss funkar inte värmen helt korrekt.
På de tidiga bilarna sitter värmekranen framför torpedväggen, den styr hur mycket varmvatten som strömmar in till värmaren. Kolla att den påverkas av hur värmereglaget står.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Ja hade samma problem för 2 år sedan. Det är ett litet plast-clips som gått av. Det kostade då 5kr att köpa nytt. Lite bökigt att byta då man får ligga på rygg vid pedalerna. (dvs om man är osmidig )
Det finns minst en gammal tråd om detta.
Eftersom clipset vad jag vet bara finns på bilar med elektroniskt styrd ventilation och Anton N enligt sin signatur verkar ha en 83:a så tror jag inte det är problemet.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Tomas wrote:Eftersom clipset vad jag vet bara finns på bilar med elektroniskt styrd ventilation och Anton N enligt sin signatur verkar ha en 83:a så tror jag inte det är problemet.
Tomas
Instämmer
//M
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
På min förra 944-a var det så att själva värmespaken hade hoppat ur läge. Dvs den funkade men det blev varken särskilt varmt eller kallt iof mest varmt vid närmare eftertanke.
Det jag vill säga, kolla att spaken löper i spåren och inte ligger utanför.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem