Hej, jag har ett problem på min 924 (1977) som består av ett glapp i kraftöverföringen någonstans mellan motor och hjul. Det är inte kopplingen. Det uppkommer när jag släpper på gasen och sedan trycker på gasen igen. Glappet är så stort att man upplever ett stort ryck.
Frågan är var glappet sitter, om man kan åtgärda det? Vad behöver bytas?
Tacksam för råd och tips av alla slag.
Tack på förhand mvh Per.
Var sitter glappet?
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2004-04-27 22:51:00
- Contact:
Var sitter glappet?
Per
944 S2 cab
944 S2 cab
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Hur vet du att det inte är kopplingen? Det brukar nämligen vara gummipucken i lamellen.
I övrigt kan det ja vara lite vadsomhelt, allt från motorfästen i extremfallet till alldeles för stort kuggflankspel i slutväxeln eller superglappiga drivknutar. Tror iofs mest på slutväxeln
I övrigt kan det ja vara lite vadsomhelt, allt från motorfästen i extremfallet till alldeles för stort kuggflankspel i slutväxeln eller superglappiga drivknutar. Tror iofs mest på slutväxeln
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2004-04-27 22:51:00
- Contact:
Ok, den har gått 17000 mil så det är kanske inte fel att byta koppling. Ska man bara byta gummibiten eller ska slå på stort och byta rubbet?
Utzon har en komplett sats för 1900 kr. Är 1900 ett bra pris eller kan man få det billigare på mekonomen samt har utzon bättre kvalite kanske?
Jag har fått tag på en 5-växlad låda som ska monteras så när man ändå håller på kanske man ska byta bakre hjullager också, efter 17000 mil?
Jag har fått ett erbjudande att köpa en bakre upphängning med tillhörande prylar som skulle ha bättre krängningshämmare som i sin tur skulle ge bättre väghållning är det något att satsa på?
Tacksam för råd och åsikter.
Utzon har en komplett sats för 1900 kr. Är 1900 ett bra pris eller kan man få det billigare på mekonomen samt har utzon bättre kvalite kanske?
Jag har fått tag på en 5-växlad låda som ska monteras så när man ändå håller på kanske man ska byta bakre hjullager också, efter 17000 mil?
Jag har fått ett erbjudande att köpa en bakre upphängning med tillhörande prylar som skulle ha bättre krängningshämmare som i sin tur skulle ge bättre väghållning är det något att satsa på?
Tacksam för råd och åsikter.
Per
944 S2 cab
944 S2 cab
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Glöm gummipucken, eftersom du har en S2 så har du inte den (missade det innan)
Ska du byta vvxlåda? Du behöver inte meka med hjullagerna när du byter låda, så byt dom om dom låter illa eller ngt.
Att bara byta bakre krängaren och inte göra annat samtidigt som balanserar upp det orsakar kanske bättre väghållning om bilen varit understyrd innan, var den neutral innan blir det sämre.
1900 är nog ett bra pris, när jag hörde med PC för många år sedan ville dom har 4800 till en turbo.
Ska du byta vvxlåda? Du behöver inte meka med hjullagerna när du byter låda, så byt dom om dom låter illa eller ngt.
Att bara byta bakre krängaren och inte göra annat samtidigt som balanserar upp det orsakar kanske bättre väghållning om bilen varit understyrd innan, var den neutral innan blir det sämre.
1900 är nog ett bra pris, när jag hörde med PC för många år sedan ville dom har 4800 till en turbo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2004-04-27 22:51:00
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Håller med Pär jag, gummipuckarna i kopplingen torkar ut och försvinner sin kos...
Hade samma bekymmer på min gamla -24.
Har för mig att mekonomen tar minst 2500 för ett kopplingspaket, utan urtrampningslager tror jag och det vill man nog helst byta när man håller på, lite tråkigt å behöva riva isär det igen sen...
Så 1900 är kalasbra pris.
//Peder
Hade samma bekymmer på min gamla -24.
Har för mig att mekonomen tar minst 2500 för ett kopplingspaket, utan urtrampningslager tror jag och det vill man nog helst byta när man håller på, lite tråkigt å behöva riva isär det igen sen...
Så 1900 är kalasbra pris.
//Peder
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Var sitter glappet?
Jag hade ett liknande fenomen i min 931:a
Trodde att det var något i kraftöverföringen.
Det visade sig vara ett bakhjulslager.
Det fanns inget missljud som det brukar komma från
hjullager men ett kännbart "klonk" när jag gasa och släppte gasen.
Micke
Trodde att det var något i kraftöverföringen.
Det visade sig vara ett bakhjulslager.
Det fanns inget missljud som det brukar komma från
hjullager men ett kännbart "klonk" när jag gasa och släppte gasen.
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users