Hej,
jag har det senaste upplevt ett skumt elfel med min 944s2.
När jag körde hem från pcs-slalomen sist så ville den stora varningslampan lysa väldigt svagt när jag slog på hel-ljuset och slocknade lika fort när jag slog över till halvljus.
På sista biten hem så var det snarare tvärtom att vid hel och halvljus så var den släckt medans den ville tända lite lite svagt om man gick ner på varselljus eller stängde av ljuset.
och hemma på parkeringen så kunden man få den att lysa svagare med lite högre varv.
Så det är något som jag känner torde vara i häraden av generator och eller laddningsregulator. Har jag rätt eller har jag fel?
Finns det fler tips och trix? någon som upplevt något liknande?
Jag skall ut och mäta på det och även kika på jordkablar etc när det väl vill till att torka upp litegranna.
Uppdatering:
Med nyrenoverad generator verkar problemet ha försvunnit.
Mvh Pontus
Elfel som varierar med strömförbrukningen? -LÖST
- Tux
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
Elfel som varierar med strömförbrukningen? -LÖST
Last edited by Tux on 2009-07-21 21:30:51, edited 1 time in total.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- Johnny
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
Re: Elfel som varierar med strömförbrukningen?
Du menar laddningslampan när du pratar om den "stora varningslampan"?Tux wrote:
den stora varningslampan lysa
Så det är något som jag känner torde vara i häraden av generator och eller laddningsregulator. Har jag rätt eller har jag fel?
Jag skall ut och mäta på det och även kika på jordkablar etc när det väl vill till att torka upp litegranna.
Mvh Pontus
Du är nog i så fall på rätt spår, byt laddningsregulatorn så tror jag det blir bra igen. Det är ju en billig reservdel och relativt enkelt att byta.
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Tux
- Carrera-Poster
Re: Elfel som varierar med strömförbrukningen?
"Den stora varningslampan" är den fyrkantiga ovan hastighetsmätarn som tänds när man drar handbromsen eller man har för lite olja eller för lite bromsvätska ihop med specifik varningslampa.goto737 wrote:Du menar laddningslampan när du pratar om den "stora varningslampan"?Tux wrote:
den stora varningslampan lysa
Mvh Pontus
Du är nog i så fall på rätt spår, byt laddningsregulatorn så tror jag det blir bra igen. Det är ju en billig reservdel och relativt enkelt att byta.
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Nu ligger generatorn utanför bilen och skall på översyn.
Rotorn var skapligt sliten och laddregulatorn var snesliten.
Den laddade inte med än 13.5 volt när vi mätte.
Så får vi se om vi har hittat felet eller om det finns mer att gotta sig i.
/P
Rotorn var skapligt sliten och laddregulatorn var snesliten.
Den laddade inte med än 13.5 volt när vi mätte.
Så får vi se om vi har hittat felet eller om det finns mer att gotta sig i.
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06