944 -84 | GTR bygge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#31 Post by Jesper von Wowern »

På s.6 i min biltråd är en bild på stenskottet före lagning. (Inte 5:- size, men en hyfsad spänn.) Det som fortfarande syns är lite av spindelbenen där smeten inte pressades ut. Kör ut till dem och fråga om de klarar det.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#32 Post by wigander »

Jesper von Wowern wrote:På s.6 i min biltråd är en bild på stenskottet före lagning. (Inte 5:- size, men en hyfsad spänn.) Det som fortfarande syns är lite av spindelbenen där smeten inte pressades ut. Kör ut till dem och fråga om de klarar det.
Japp, jag kör ut där ikväll. Även om det blir halvbra är det ju värt 350 spänn!

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#33 Post by wigander »

Då var årets besök hos Svensk Bilprovning avklarat, någorlunda avklarat iaf...

Fick anmärkning på 5 punkter (notera att alla endast är ettor)
* Blinkers vänster bak, ur funktion
* Indikeringslampa för helljus, saknas
* Skyltbelysning, ur funktion
* Vindrutespolare, ur funktion
* Oljeläckage motor (framtil)

Vindrutan sa han inget om, skönt! (fick ju ett stenskott igår)

Allt detta visste jag om innan, så det blev inga tråkiga överraskningar. Annat än det faktum att mer än fyra ettor ger ombesiktning.

Jag pratade en stund med mannen som utförde besiktningen (mycket trevlig herre).
Bara för att ytterligare förtydliga för de som undrar över det här med dörrsidor, inredning etc.
(Det brukar ju vara såna diskussioner om det överallt)
Det finns INGA regler för hur det ska vara/se ut.
Det är endast uppenbart farliga föremål, så som vassa utstickande stålkanter och liknande som kan ge nerslag.

För övrigt hade jag lyckats ställa in halvljusen sånär som 5mm för högt. (Imponerande tyckte han iom att jag bara gått på känsla)

Så visst, det blir ombesiktning för ovanstående punkter, men det är ändå enkla fel att laga.
Oljeläckaget är väl lite klurigt, men troligtvis har oljetrågspackningen hamnat lite fel, för det verkar som att läckan kommer från skarven mellan block/oljetråg i framkant. Det läcker dock inte mycket, droppar inte konstant eller så.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#34 Post by Erol »

wigander wrote:Oljeläckaget är väl lite klurigt, men troligtvis har oljetrågspackningen hamnat lite fel, för det verkar som att läckan kommer från skarven mellan block/oljetråg i framkant. Det läcker dock inte mycket, droppar inte konstant eller så.

Annars är det väldigt vanlig att det läcker i den främre vevaxeltätningen
vid oljepumpen. Läcker den så rinner det ner på trågets framkant.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#35 Post by wigander »

Erol wrote:
wigander wrote:Oljeläckaget är väl lite klurigt, men troligtvis har oljetrågspackningen hamnat lite fel, för det verkar som att läckan kommer från skarven mellan block/oljetråg i framkant. Det läcker dock inte mycket, droppar inte konstant eller så.

Annars är det väldigt vanlig att det läcker i den främre vevaxeltätningen
vid oljepumpen. Läcker den så rinner det ner på trågets framkant.


/ Erol
Får kolla det också då. har inte kollat hur den sitter, men är den möjlig att plocka av utan att riva ner allt? Alltså, kan jag plocka av tätningen framåt?
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#36 Post by Erol »

Ja, du kan plocka bort tätningen framåt, men du måste ta bort
kamrem/balansaxelrem m.m för att komma åt detta.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#37 Post by wigander »

Erol wrote:Ja, du kan plocka bort tätningen framåt, men du måste ta bort
kamrem/balansaxelrem m.m för att komma åt detta.


Mvh Erol
Jojo, det förstår jag :-)
Hittade en tråd om det också, där bla. du hade ställt frågan tidigare. Verkar inte vara nåt större jobb.

Tack för infon!
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#38 Post by wigander »

Har beställt ny packbox samt oring till veven (vid oljempumpen). Har konstaterat att det läcker framtill. Så det blir byte av grejerna efter helgen.

Stötte dock på ett nytt problem igår...
Det verkar vara dålig kontakt från tändspolen mot kabeln, bilen dog ett par gånger på vägen hem igår.
Plockar jag av kabeln o trycker dit den igen samt vrider lite fram o tillbaka, då funkar det.

Så jag får väl skaffa ny tändspole också...
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#39 Post by wigander »

Nu är den nya instrumentpanelen i princip klar, ska kläs med svart läder på toppen och vitt läder framtill och undertill.
Mätarna installerade och fungerande. Har dock bytt ut varvräknaren som syns på bilden, det var bara en billigare temporär lösning.

Dörrsidorna klädda med vitt läder, blev helt ok tycker jag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#40 Post by wigander »

Ibland får man nästan lust att skratta åt hur klantig man kan vara...
Grejade lite med kablar o dyligt i motorrummet härom dagen och lutade mig mot fronten under tiden.
Antingen väger jag för mycket eller så har jag gjutit fronten för klen, för en stor spricka hade det blivit från kanten mot huven och c:a 15cm neråt. SUCK igen!

Så idag blir det slipa o spackla i ett par timmar o sen lacka om fronten, vad skulle man göra med all sin tid om man inte hade en bil? :lol:
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#41 Post by wigander »

Nu händer det grejer!

Jag hann köra en del med bilen under semestern i år, vilket klart var en trevligt upplevelse. Det märks att den är lättare än innan, men efter att ha provkört en 944 turbo med bortåt 300hk så är det svårt att nöja sig med 163...

Så, vinterns projekt blir turbokonvertering!
Effektmålet är väl runt 280-300hk, jag tror det räcker där ett tag med en bil som väger runt 1000kg.

Kolvar och insug från en turbo kommer användas.
N/A topp och block.
Balansaxlar med hus monteras bort, oljeanslutning till turbon kommer sättas där istället (ena sidan).
Har hittat en TD04-16T som får duga till en början, ska vara god för minst 300hk, väldigt snabb spoolup.

Styrsystem kommer bli Megasquirt, för både tändning och sprut.

Chassiet ska jag väl ge mig på att byta också, funderar på vad det ska bli bara.

Lite mer lättning blir det också, en huv på 4,5kg från:
http://www.acm-ab.se/
samt en lätt bakruta (bearpaw hade hittat nåt vettigt)

Än så länge har jag monterat ner det mesta av motorn, bara veven kvar, får ta den imorgon(blev förbannad på kilen framför oljepumpen som inte ville lossna!).

Bilder kommer imorgon
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#42 Post by wigander »

Jag försökte mig på att få loss sprinten/kilen för remhjulen idag, den sitter fast! Värmde på med värmepistolen först o försökte sen lirka loss den med olika tänger, men ingen lycka. Nån som har nåt bra tips?

Så här ser det ut i garaget nu
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#43 Post by bergodalvana »

Den är väl halvmåneformad så det är väl att ta ett don och drämma till med släggan.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#44 Post by wigander »

bergodalvana wrote:Den är väl halvmåneformad så det är väl att ta ett don och drämma till med släggan.
Såna lösningar gillar jag :) Ska testa det imorgon då
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#45 Post by wigander »

Nu håller jag på att bli gråhårig över den där j***a kilen. Den sitter nåt så in i h-vete!
Har försökt värma på den och banka som f-n med släggan men utan lycka. Den rör sig inte en millimeter. Nu har dessutom ena änden blivit deformerad av bankandet.

Har nån ett otroligt revolutionerande überknep för att loss den så dela gärna med er...
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users