Camber bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

toe

#16 Post by 931Melander »

Har man gummibussningar i bakvagnen ska man ha toe in ungefär så mycket att det blir ca. 1 mm toe in när man kör.
Bakvagnen flexar med gummi så att toe in minskar. Dvs. kör man 0mm toe in så får man toe ut när man kör och då kan det bli spännande.

Har man däremot bytt till uniball eller liknande hårda grejer så får man åka med mindre toe in.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#17 Post by SeaGull »

Måste fixa detta nu.
Har fått en excenter för toe in tillverkad och tänkte besöka däckverkstan igen.
4mm toe in är alltså att fälgkanten vrids 1mm från noll, ger 4mm skillnad vid mätning mellan bakkant/framkant mellan fälgarna.
Toe in vinkeln blir då sin(vinkel)=1/(470/2) -> vinkel=0.24grader
StarTrekMaskinen på däckverkstan visar grader,minuter, jag vill alltså ha 0,14'.
Vid uppmätningen visade maskinen ca. 0.10', så toe in kanske inte var så tokigt.

Stämmer detta?

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Ja

#18 Post by 931Melander »

SeaGull wrote:Måste fixa detta nu.
Har fått en excenter för toe in tillverkad och tänkte besöka däckverkstan igen.
4mm toe in är alltså att fälgkanten vrids 1mm från noll, ger 4mm skillnad vid mätning mellan bakkant/framkant mellan fälgarna.
Toe in vinkeln blir då sin(vinkel)=1/(470/2) -> vinkel=0.24grader
StarTrekMaskinen på däckverkstan visar grader,minuter, jag vill alltså ha 0,14'.
Vid uppmätningen visade maskinen ca. 0.10', så toe in kanske inte var så tokigt.

Stämmer detta?
Vad jag lärt mig så ställer är det så man tänker.
1mm toe in är således 0,25mm / fälgkant avvikelse från 0 punkt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#19 Post by SeaGull »

... enl. Workshop manual är standardinställningen Toe +10' +/-10', antar att + är toe ut, 20' blir 5.5mm på en 17" fälg.
4mm verkar då inte så mycket ...

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#20 Post by SeaGull »

Besöktte däckverkstan igen för en vecka sedan, sänkte den max bak med excentern, ställde toe in på 10 minuter och camber max. Har nu efter en vecka, då allt satt sig, ca, 2grader camber.
Omfattande rondelltester visar också på ett klart bättre grepp bak. :D
Redo för en ny bandag ...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

SeaGull wrote: Omfattande rondelltester visar också på ett klart bättre grepp bak. :D
:d=: :#944burn:
Dumt bara att vägverket envisas med att bygga alla rondeller i vänstervarv, man vill ju simulera högerkurvor också!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#22 Post by JBlom »

Jag får ta dig på rakorna istället då med andra ord. ;)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

natt

#23 Post by 931Melander »

Pär Hylander wrote: Dumt bara att vägverket envisas med att bygga alla rondeller i vänstervarv, man vill ju simulera högerkurvor också!
Vi har då engelska rondeller hos oss... :oops:
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#24 Post by SeaGull »

... och inga avåkningszoner, förstår inte hur de tänker på vägverket!?

"Jag får ta dig på rakorna istället då med andra ord"
Jag får väl 5sek. försprång för varje Bar övertryck du har i insuget! :D

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#25 Post by JBlom »

Ja 5sek låter inte så farligt. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#26 Post by po944 »

Pehr Johnsson wrote:
Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????
der finns 2 olika... har båda...hehe
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]