Ojämn gång 2 el. 3 cylindrar, 944 N/A
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Ojämn gång 2 el. 3 cylindrar, 944 N/A
Efter en lång vinter med mycket fixande har det äntligen blivit dags för uppstart!
Till en början gick det bra....men sen började motorn gå ojämnt, troligtvis bara på 2 el. 3 cylindrar.
Vad är gjort?
Vintern 2007/2008 plockade jag isär allt; bytte lager, packningar, remmar etc.
Den gick bra under sommaren/hösten 2008, fick dock en läcka på fuelrailen. Lånade en fuelrail från en kompis, funkade kanon med den.
Sen lossnade fördelaren från kammen, fixade detta ockå. Men tråkigt nog gick samtliga tändkablar åt h-vete (tände inte på någon cylinder), vilka då också byttes ut.
Sen gick allt bra, den funkade kanon innan den åkte in för lite mer fixande under vintern 08/09.
Nu har den stått sedan oktober, INGET har ändrats på motorn under tiden.
Har bara fixat lite plastdelar/inredning o annat kosmetiskt.
När jag nu skulle starta upp så gick den som sagt först i 1-2 minuter på tomgång utan problem.
Sen började den gå ojämnt och segt, precis så att den orkade dra runt.
Det låter som om den inte tänder på alla cylindrar.
Jag har dubbelkollat alla luftslangar, kontrollerat stiften (som också är nya), mätt upp tändkablarna (ungefär samma motstånd i alla).
Jag misstänker att den inte får soppa som den borde.
Men vad skulle det kunna vara som gör det?
Har någon/några spridare lagt av bara sådär?
Är det fel på styrningen till spridarna?
Jag behöver tips och råd på vad jag ska felsöka.
Till en början gick det bra....men sen började motorn gå ojämnt, troligtvis bara på 2 el. 3 cylindrar.
Vad är gjort?
Vintern 2007/2008 plockade jag isär allt; bytte lager, packningar, remmar etc.
Den gick bra under sommaren/hösten 2008, fick dock en läcka på fuelrailen. Lånade en fuelrail från en kompis, funkade kanon med den.
Sen lossnade fördelaren från kammen, fixade detta ockå. Men tråkigt nog gick samtliga tändkablar åt h-vete (tände inte på någon cylinder), vilka då också byttes ut.
Sen gick allt bra, den funkade kanon innan den åkte in för lite mer fixande under vintern 08/09.
Nu har den stått sedan oktober, INGET har ändrats på motorn under tiden.
Har bara fixat lite plastdelar/inredning o annat kosmetiskt.
När jag nu skulle starta upp så gick den som sagt först i 1-2 minuter på tomgång utan problem.
Sen började den gå ojämnt och segt, precis så att den orkade dra runt.
Det låter som om den inte tänder på alla cylindrar.
Jag har dubbelkollat alla luftslangar, kontrollerat stiften (som också är nya), mätt upp tändkablarna (ungefär samma motstånd i alla).
Jag misstänker att den inte får soppa som den borde.
Men vad skulle det kunna vara som gör det?
Har någon/några spridare lagt av bara sådär?
Är det fel på styrningen till spridarna?
Jag behöver tips och råd på vad jag ska felsöka.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Jag ska ner o testa stiften under lunchen. Dock tror jag inte att felet ligger där eftersom den gick bra och jämnt när den var kall.makkanftw wrote:Har du kollat att du har gnista på samtliga stift?
Jag tror mer på luftläckage, dåligt soppatryck eller igensatt(a)/kass(a) spridare.
Men det är bara teorier...
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Det var nästan pinsamt enkelt nu när det löste sig...claves wrote:Kolla LMM.. kan du hålla bilen vid liv genom att ge den gas och sen dör on du går över 1500varv så är det det..
Kolla kontakt till TPS med..
/C
Jag drog igång motorn, lät den bli varm och när den började tveka skruvade jag på justerskruven på LMM, går kanonbra nu.
Passade även på att ta loss alla kontakter o rengöra o sätta tillbaka, kan ha hjälpt även det.
Men nu går den iaf som den ska
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]