Ojämn gång 2 el. 3 cylindrar, 944 N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Ojämn gång 2 el. 3 cylindrar, 944 N/A

#1 Post by wigander »

Efter en lång vinter med mycket fixande har det äntligen blivit dags för uppstart!

Till en början gick det bra....men sen började motorn gå ojämnt, troligtvis bara på 2 el. 3 cylindrar.

Vad är gjort?

Vintern 2007/2008 plockade jag isär allt; bytte lager, packningar, remmar etc.
Den gick bra under sommaren/hösten 2008, fick dock en läcka på fuelrailen. Lånade en fuelrail från en kompis, funkade kanon med den.
Sen lossnade fördelaren från kammen, fixade detta ockå. Men tråkigt nog gick samtliga tändkablar åt h-vete (tände inte på någon cylinder), vilka då också byttes ut.
Sen gick allt bra, den funkade kanon innan den åkte in för lite mer fixande under vintern 08/09.

Nu har den stått sedan oktober, INGET har ändrats på motorn under tiden.
Har bara fixat lite plastdelar/inredning o annat kosmetiskt.

När jag nu skulle starta upp så gick den som sagt först i 1-2 minuter på tomgång utan problem.
Sen började den gå ojämnt och segt, precis så att den orkade dra runt.
Det låter som om den inte tänder på alla cylindrar.
Jag har dubbelkollat alla luftslangar, kontrollerat stiften (som också är nya), mätt upp tändkablarna (ungefär samma motstånd i alla).

Jag misstänker att den inte får soppa som den borde.
Men vad skulle det kunna vara som gör det?
Har någon/några spridare lagt av bara sådär?
Är det fel på styrningen till spridarna?

Jag behöver tips och råd på vad jag ska felsöka.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#2 Post by makkanftw »

Har du kollat att du har gnista på samtliga stift?
- Marcus

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#3 Post by wigander »

makkanftw wrote:Har du kollat att du har gnista på samtliga stift?
Jag ska ner o testa stiften under lunchen. Dock tror jag inte att felet ligger där eftersom den gick bra och jämnt när den var kall.

Jag tror mer på luftläckage, dåligt soppatryck eller igensatt(a)/kass(a) spridare.
Men det är bara teorier...

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#4 Post by makkanftw »

låter som bränslet, kallstartsventilen spelar ju in då?

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Kolla LMM.. kan du hålla bilen vid liv genom att ge den gas och sen dör on du går över 1500varv så är det det..

Kolla kontakt till TPS med..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#6 Post by jerker67 »

låter lite spridar strul tycker jag...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Adde_k »

igensatt bränslefilter?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#8 Post by wigander »

Adde_k wrote:igensatt bränslefilter?
Bra tips, men det var det tyvärr inte. Kopplade loss slangen o stoppade ner i en 50cl flaska, fyllde den på nolltid när pumpen startade. Så bra fart på bränslet är det.

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#9 Post by wigander »

jerker67 wrote:låter lite spridar strul tycker jag...
Det tror jag mest på också, har som tur 3st extra spridare att testa med. Ska ge mig på det imorgon.

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#10 Post by wigander »

claves wrote:Kolla LMM.. kan du hålla bilen vid liv genom att ge den gas och sen dör on du går över 1500varv så är det det..

Kolla kontakt till TPS med..

/C
Det var nästan pinsamt enkelt nu när det löste sig...
Jag drog igång motorn, lät den bli varm och när den började tveka skruvade jag på justerskruven på LMM, går kanonbra nu.

Passade även på att ta loss alla kontakter o rengöra o sätta tillbaka, kan ha hjälpt även det.

Men nu går den iaf som den ska

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]