Zep-924S wrote:Vet inte om jag känner mig så bekväm med att borra hål rätt genom golvet. Är det inte svårt att undvika att få fukt och rost att sätta sig där?
Du har redan massor av hål i golvet som fabriken gjort åt dig.
Naturligtvis är det en god ide att rostskyddsmåla där du borrat. Sen när du monterat skruv och bricka så kan du måla över med underredsmassa.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Helicoilvarianten låter bekant. Kan hända att en tidigare ägare har fösökt det. När vi skulle gänga upp muttern som inte drog kom det ut en tunn matallbit som såg ut att vara dubbelgängad.
Tack så mycket för alla idéer som kommit fram. Jag får prova mig fram och se vilket som passar bäst. Har inte haft upp mattan ännu och sett hur själva konsolen ser ut och hur bra man kommer åt muttern från sidan.
Vore intressant att höra om fler har samma problem. Två av mina skruvar snurrar friskt på förarsidan. Funderar på att prova svets fast dem, svårt att säga om gängorna är kass med tanke på att allt bara snurrar.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Jag svetsade fast nya muttrar ovanpå konsolerna bak samt på "balken" framtill. Detta kräver förståss att man plockar bort mattan först.
Körde med M8 istället för lite bättre hållbarhet. Passade även på att byta till insexbult, lättare att komma åt då (iaf med Sparco stolar på)
Jag vill minnas att lösningen på mitt problem blev att svarva till en metallbit o gänga den. Sen pillade vi in den i konsolens hål o vred den så den hölls fast under metallplattan. Minns jag rätt måste vi borra upp hålet lite för att få in den nya "muttern". Har hållit bra i några år i alla fall.