Kan jeg bytte til 944 Turbo (220hk) Spindler??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Kan jeg bytte til 944 Turbo (220hk) Spindler??

#1 Post by 931 twinturbo »

Jeg har en 88mod 944S. Den har turbo bremser bak og ikke fremme...
Men har nå hatt liggende 86mod turbo calippere en stund. Letet på nettet etter adapter plater, men uten hell...

Kan jeg skifte spindelen til 86mod 944 turbo og få montert turbo bremsene da??

Forandrer jeg på ET da??

Tips mottaes med stooor takk... :D
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Henka_E »

Du kommer inte att förändra ET men tyvärr så åker du på att byta fjäderben då hålbilden skiljer. Personligen tycker jag det låter väldigt konstigt att göra så... Det borde ju vara ganska enkelt att fixa detta. Om du har skivor liggande så är det ju bara att montera skivan, hänga oket på skivan och mäta upp hur adaptern ska se ut.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Bosse »

Kolla här
http://www.utzon.se/delar/944bigred.htm
Broder Ronnie hadde dessa bromsar på sin 944S.
Bosse

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Henka_E »

...och jag har dem på min bil. Men det hjälper ju inte i denna fråga då oket som utzon säljer har radiell montering och oket i fråga här har axiell. Utzon har fö slutat med detta kit då efterfrågan var minimal. Så tyvärr är du kvar på ruta "0" här ännu.

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

#5 Post by 931 twinturbo »

Var det jeg var redd for at jeg ikke kunne bytte spindlene... :(
Da blir det bare å lete frem et maskinerings erksted som kan lage adaptere...
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Henka_E wrote:Du kommer inte att förändra ET men tyvärr så åker du på att byta fjäderben då hålbilden skiljer.
Ändra hålbilden på fjäderbenen kan väl inte vara så svårt? Iaf är det inga problem att göra åt andra hållet. Dvs sätta dit turbons fjäderben mot NA spindeln. Då behöver man bara ta upp hålet i fjäderbenen någon millimeter.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Henka_E »

Nej förstås, så är det ju... Men - vad känns mer rätt? Ta upp hålet eller göra en adapter? Det känns faktiskt helt fel att montera 86 spindeln. Anta att du tar upp hålet och skruvar dit spindeln. Vilka skivor ska du ha nu? Turbo 86? Känns ju fel, visst, lika stora som 87 men skruvas från baksidan av navet - med andra ord, vill du i framtiden växa så åker du ju på att modda naven för att få på de nyare skivorna som monteras utifrån. Inga problem egentligen - men varför? Vill du ha på de nyare skivorna nu så måste du modda naven och de går inte att modda så att du får skivan att sitta i samma höjd som oket - som ju var själva poängen från början. Nej, att köra med 86:ans spindlar på en nyare bil är en återvändsgränd.

Visst - har man inga ambitioner alls på att göra nåt med bilen mer i framtiden utan väljer att de bästa skivorna tillverkades 86 och endast 86 då är det väl bara att köra på. Du får en unik skiva (hur länge kommer den finnas tillgänglig? Unik för endast ett år till en bil som är 30år gammal) och ett tyngre nav än om du lägger 10minuter på att rita adaptern och få någon att fräsa den.

Patand - du har rätt och den tanken slog mig med - det var bara det att jag inte ens ville ta upp det som ett option då det känns så kortsiktigt. Men, det är ju bara min åsikt och absolut inte facit!

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

#8 Post by 931 twinturbo »

Henka, vet du om jeg kan bruke 944 S2 eller 968 bremse skiver på min 88mod 944S, siden jeg skal få laget adapter plate for mine 86 mod turbo calippere??
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Henka_E »

Ja det ska gå. Jag kikade i PET och min slutsats är att alla sena 944/944S2 har samma nav - det betyder alltså att 298mm skivan passar rakt på.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]