Kass låsmutter - hur får man av den?
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Kass låsmutter - hur får man av den?
Fick nästan alla muttrarna stulna för någon månad sedan. Köpte då nya, vilket inte var gratis plus ett set låsmuttrar. Drog allting för hand och inte tokhårt. Nu sitter låsmuttrarna så jäkla hårt att jag lyckats dra sönder dem. Tyckte jag gjorde det helt rätt; Lade upp ett mothåll på axeln och fixerade det hela med spännremmar och hade ett långt alurör for lite extra moment.
Hur får jag loss dem utan att skada Fuchsfälgarna??? Värme, svets..?
Någon som har tips på Skånemek som kan lösa det?
Hur får jag loss dem utan att skada Fuchsfälgarna??? Värme, svets..?
Någon som har tips på Skånemek som kan lösa det?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- maverick
- Addict
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- DLS
- Addict
- gegge
- Addict
Min låsats "hade" fyra stift i kronan som passade i fyra spår i muttern. Tyvärr drog jag sönder kronan, dvs själva nyckeln plus en mutter. Ser att andra använt hålsåg, vilket kankse blir anternativet. Muttern sitter hårdare än något annat jag tidigare prövat dra loss.
Fredrik Torkildsen
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
Hej Krampan.
Drog för hand...du har väl lyft någon vikt ett antal gånger för mycket.
Jag fick hjälp av "Jomp". Vi svetsade på en annan hylsa, ovanpå den som satt fast, och drog av den med "långa röret". Se i min tråd.
Jag tycker att alla sådana låsmuttrar varit mest skit, för jag har alltid lyckats dra de så metallen plasticerats en aning. Sen har jag inte vågat använda dem igen. I höstas höll det på att gå åt skogen på min vardagsmerca, men jag tog min elektriska mutterdragare, satte i "nyckeln" (som redan var lite deformerad) i hylsan, och tryckte mot muttern så hårt jag kunde, så den inte skulle kunna slinka ur eller vrida sig åt något håll. Och den gick till slut upp.
Tipset är att sätta in bilen i ditt fina garage, alternativt sätta på billigare fälgar när du inte ska "glassa"
utan bara ha den parkerad i lugn och ro utanför på garageuppfarten.
Lycka till Fredrik
Goran

Drog för hand...du har väl lyft någon vikt ett antal gånger för mycket.

Jag fick hjälp av "Jomp". Vi svetsade på en annan hylsa, ovanpå den som satt fast, och drog av den med "långa röret". Se i min tråd.
Jag tycker att alla sådana låsmuttrar varit mest skit, för jag har alltid lyckats dra de så metallen plasticerats en aning. Sen har jag inte vågat använda dem igen. I höstas höll det på att gå åt skogen på min vardagsmerca, men jag tog min elektriska mutterdragare, satte i "nyckeln" (som redan var lite deformerad) i hylsan, och tryckte mot muttern så hårt jag kunde, så den inte skulle kunna slinka ur eller vrida sig åt något håll. Och den gick till slut upp.
Tipset är att sätta in bilen i ditt fina garage, alternativt sätta på billigare fälgar när du inte ska "glassa"

Lycka till Fredrik
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
-
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- gegge
- Addict
Har provat med en 300Nm dragare helt utan resultat. Tror faktiskt att den rent manuella varianten med alurör gav mer moment. Fattar inte att den kan sitta så. De vanliga muttrarna satt helt normalt. Undrar om det håller att bara "slå" på en hylsa, men svetsa är ingen dum idé. Kan man göra det på insidan så kankse man slipper loppor på fälgen.
Fredrik Torkildsen
- DLS
- Addict
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=144306
kanske funkar om du kommer åt, annars är nog svetsa det som hjälper.
kanske funkar om du kommer åt, annars är nog svetsa det som hjälper.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
Porsches orginala som man sätter en nyckel i är bara att slå sönder den yttre kåpan och sedan är det bara att skruva upp...hoppas att det inte är så många som använder dem längre. Tar ca 10 sek att få upp 

...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
-
- S2-Poster
Brukar få bättre moment samt att det seg drar mer med ett långt rör än med mutterknackare, jobbade x-tra i 5 år på gummiverkstad och det vart ofta man fick in bilar med muttrar/bultar som satt som f*n specielt på audi som själv spände sig och det gick inte ens att få loss dom med mutterdragaren som änvändes till lastbilarna, så det fick bli långt rör och gunga loss dom, men som sagt vi slog på en hylsa och om det inte gick så en avdragare..testade aldrig att svetsa men det funkar säkert lika bra
- gegge
- Addict
Tack Malte, ett expertråd - helt klart! Låter som du har en del erfarenhet i ämnet
Tvivlade tidigare på om det skulle sitta.
Och slå på en hylsa innebär en vanlig sexkantig sak och en rejäl hammare? Eller varianten från Biltema?

Och slå på en hylsa innebär en vanlig sexkantig sak och en rejäl hammare? Eller varianten från Biltema?
Fredrik Torkildsen
-
- Turbo-Poster
Re: Kass låsmutter - hur får man av den?
Oj, det känns som om du dragit alldeles för hårt om du behöver spännremmar och långa rör. Köp en bra momentnyckel så vet du att det blir rätt nästa gång.gegge wrote:Fick nästan alla muttrarna stulna för någon månad sedan. Köpte då nya, vilket inte var gratis plus ett set låsmuttrar. Drog allting för hand och inte tokhårt. Nu sitter låsmuttrarna så jäkla hårt att jag lyckats dra sönder dem. Tyckte jag gjorde det helt rätt; Lade upp ett mothåll på axeln och fixerade det hela med spännremmar och hade ett långt alurör for lite extra moment.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
-
- S2-Poster
Japp en vanligt sexkantshylsa och en handslägga, funkar inte så bra med så kallat krafthylsor då dom är så starka att dom ofta spricker. Sen på med ett långt rör och "gunga" , brukar smälla som attans när den släpper så inga barn i närheten
Skulle det vara så att den "rundar" låsmuttern så är det en avdragare som gäller då det kan vara lite svårt att komma åt att spräcka muttern. Om sen biltemas lr julas avdragar funkar vet jag ej har aldrig testat dom, dom vi hade på däckfirman var en "dyrare" sort.
OBS AKTA FUCHSARN när du svingar släggan
Lycka till hoppas det löser sig
P.S Notch i vissa fall så kan hjulmuttra/bultar "spänna sig själv av ngn konstig anledning, är värre på vissa bilmodeller än andra (kanske inte så vanligt på nyare bilar men "våra" bilar kan kanske inte kallas som nya

OBS AKTA FUCHSARN när du svingar släggan
Lycka till hoppas det löser sig
P.S Notch i vissa fall så kan hjulmuttra/bultar "spänna sig själv av ngn konstig anledning, är värre på vissa bilmodeller än andra (kanske inte så vanligt på nyare bilar men "våra" bilar kan kanske inte kallas som nya