Chip och trimning ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Chip och trimning ?

#1 Post by Dea »

Hej

Vilket chip ska man välja till sin 944 Turbo -90 ?
Jämför gärna vad ni tycker om dom olika chippen som finns, t.ex Sandén, Cup-chip, Guru, Vitesse...mfl

Är lite misstänksam till chip där pysventiler ska monteras eller andra "småfixar skall göras.

Är lite bortskämd också efter att på min förra turbobil bytt ut dom till den bilen ganska dåliga chippen till ett Autronic motorstyrsystem och mappat det ordentligt, skillnaden var rätt så stor....

Vad finns det för fler "naturliga" strimsteg ? annan kam, annan downpipe, annan turbo...??

/Dea

951 -90

Bengt
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Bengt »

Du skall välja chip som är anpassade till övriga modifieringar på bilen, inte tvärtom.
Ökad efffekt får du framförallt genom ökat laddtryck. Det görs bäst med en eftermarknads EBC (Electronic boost controller)eftersom original KLR saknar feedback. Billigare är att använda en mekanisk (MBC) som ger en helt flat kurva. Själv tycker jag pysventil är bäst, efter EBC, eftersom du då behåller originalkurvans utseende fast uppjusterad. Originalkurvan faller mot slutet av varvtalsskalan. Det är bra eftersom det då är så stora avgasflöden att annars mottrycket blivit så stort att mycket avgaser stannat kvar i cylindrarna. Dessutom behålls i princip knackregleringen.

Vad man väljer i övrigt beror på effektnivå man siktar på och hur mycket pengar man tänker lägga.

Själv tycker jag det är naturligt att pumpa vad man kan med originalturbo och uppgraderad bränsleförsörjning innan man som nästa steg skaffar en större turbo. Öppnare avgas är alltid positivt på en turbobil. Kam tror jag kommer in i ett ganska sent skede på en turbobil till skillnad från en sugmotor där det förmodligen är det första man gör.

lycka till
bengt

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Dea
Addict

#3 Post by Dea »

Tackar :D

Men har inte boxen map-givare ? och ändå ingen återkoppling ? har inte vissa chip omprogrammerad laddkurva, utan återkoppling borde det bli lite chansartat...

Var sitter mottrycksproblemet, är det avgashuset som är lite litet ?
Gör downpipebyte stor skillnad ? man tycker ju att det borde räcka som det är med tanke på att det är dubbelt hela vägen tills efter katten.

Jag har lite dåliga erfarenheter av chip och egentligen borde man slänga på Autronicet men det är ju en del jobb....

På min förra turbobil var kambyte ett lyft men det berodde nog mest på att den insugskammen var alltför snäll original.

Om man nu ändå väljer chip vilket ska man ta ?

/Dea

951 -90

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#4 Post by Tomas »

Jo, KLR boxen har (map) laddtrycksgivare. Den används dock bara till att kontrollera att trycket inte blir för högt, då ställer boxen ned det maximalt, och för att driva mätaren i instrumenteringen.
Jodå, vissa chip har ändrad laddtryckskurva. Det blir väl lika chansartat som originalregleringen redan är. Så länge allt är i bra skick så blir ju laddtrycket rätt men när saker (t.ex wastegatefjädern) blir slitna så förändras laddtrycket, dock normalt nedåt och därmed säkrare.

Mottrycket sitter nog främst i att kompressordelen är för liten när man ökar laddtrycket och därmed får turbinen jobba hårdare för att driva den vilket ökar mottrycket.
Ska du inte göra en mer omfattande trimmning så är det nog tveksamt om det är vettigt att byta ut motronicen.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Dea
Addict

#5 Post by Dea »

Används MAP-givaren ens som input till att gå i själva "mappen" ? eller är det bara maxtrycksavkänning ?
Om den inte gör det finns det en hel del att vinna på ett annat motorstyr.

Mekanisk laddtrycksstyrning typ Reliaboost brukar ju en ganska abrupt laddtrycksstegring när det väl kommer eftersom det inte blit nått wastegate-creep alls, och det är ju inte riktigt vad man föredrar på bana.

Hur är det med ICn ska man gå upp till den modifierade som finns att köpa ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#6 Post by Tomas »

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "input till att gå i själva mappen". Gissar att du frågar om laddtrycksinformationen används för att beräkna bränslemängd och tändning? I så fall är svaret nej. Dock är det inte så illa som det låter.
DME boxen sköter bränsle och tändning, som huvudsakliga indata använder den luftflödessignalen från flödesmätaren och varvtalssignalen från svänghjulsgivaren. Från det kan den beräkna varvtal och hur mycket luft motorn får i sig varje varv. Med denna info tittar den i mappar för tändning vilken förtändning den ska välja samt i bränslemapparna där blandningsförhållandet anges.
Mängden luft per varv kan sägas motsvara Manifold Absolute Pressure (map) om man inte tar med motorns VE. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att luftmängd per varv är ett mer intressant mått än MAP eftersom det kan sägas vara det tryck som råder i cylindern före kompressionen börjar medan map ju mäts i insuget och inte säger något om hur mycket luft som når cylindern.

KLR boxen handhar styrningen av laddtrycket och har map, tps, knacksensor och varvtal som input. KLR kan fördröja tändningssignalen från DME om den upptäcker knackningar.

Har visserligen själv byggt om min IC men jag tror inte det är bland de första sakerna man ska göra. Tror att turbon, spridarna och luftflödesmätaren (till MAF) är där man ska börja. Därefter kommer avgassystem, wastegate och IC.
Självklart måste man anpassa chippen efter alla dessa modifikationer och även kunna styra laddtrycket.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Dea
Addict

#7 Post by Dea »

Precis så menade jag även om förklaringen kanske inte var den bästa.... :lol:

AFM ger ju i princip samma data men ett map-baserat system brukar ändå var att föredra även om man på moderna bilar ofta har MAF-MAP kombination. Rent MAP baserade system kan ibland bli lite oraffinerade på låglast men när det gäller den typen av körning vi oftast pysslar med är nackdelrna få (med undantag för vilda kammar). Eftermarknadssystem nöjer sig så gott som alltid med MAP och brukar få det att räcka bra mha en del korrektionsfaktorer.

AFMen har ju nackdelen att den genrerar en del motstånd på turbon sugsida vilket inte är så bra, men kan man byta till MAF slipper man ju det iallafall. Vad säger SBP om det ? märker dom det ens ?

Det råkar inte vara nån som har originalmappar och/eller mål-lambdavärden vid olika belastningspunkter ?

Finns det förresten bra med plats att klämma dit en bredbandslambdasond och avgastempmätare ? vad är lämpligaste placeringen på just denna bilen ?

/Dea

edit: SBP ska det naturligtvis vara inte SBF....
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Bengt
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#8 Post by Bengt »

Bredbandslambda sätter du lämpligast ungefär vid startmotorn. Sensorn tåler inte den höga temperaturen som är där originalsensorn sitter. Avgastemp mätes bäst någon centimeter från toppen. Jag har monterat fyra givare för att kunna kolla luftfördelningen.
Om du tänker dig avancerad trimmning och är van vid Autronic så är det säkert en bra idé om än lite mer omfattande.
Det verkar vara enighet kring 12,5:1 på fullast och kanske 13,5:1 strax innan turbon laddar för att få lite varmare avgaser och snabbare spool up. 13-13,5:1 kan nog vara lagom generellt om man behåller lambdastyrningen för 14,7 vid closed loop.

SBP är säkert olika beroende på besiktningsman. Senast jag besiktigade så körde besiktningsmannen själv Toyota Supra turbo och hade en positiv inställning.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply