Bättre beg motor till min 944 -82 införskaffad

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Bättre beg motor till min 944 -82 införskaffad

#1 Post by Jomp »

Hej på er!
Tog en chans när jag fick den. Hittade en M44/09 motor på nätet som jag slog till på. Enligt uppgift har den suttit i en 924 från 88 och är således en 2,5 liters motor på 150 hk. Nu är det frågan hur mycket anpassningar jag behöver göra för att skicka ner motorn i min 944. Hur blir det med motorstyrningselektroniken. Kommer 944:ans att fungera eller måste den modifieras? Är det rätt att kolvarna ger lägre komp i 924 motorn? Enl uppgift från skroten där jag köpte motorn låg kompet mellan 10 - 12. Har läst någonstans att 924 & 944 från 86 och framåt har kamkjedja, stämmer det? Hade alla 88 or katalysator eller är det först fnm 89? Andra tips tankar?
// Jomp :lol:

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Det är andra kolvar i 924S motorn det stämmer. Ingen kamkedja i någon 944:a vad jag vet (förrutom kedjan mellan kammarna i 944S och 944S2).
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Jomp »

Hittade det här på google:
The 924S
Model Year Market Engine Code Displacement (cc.) HP @ RPM (DIN) Stroke/bore (mm.) Compression ratio Management system Transmission Code Weight (lb.) Chassis numbers
1986 EU, RoW M44/07 2479 150 @ 5800 78.9 x 100 9.7 : 1 Motronic 016J 2618 GN4 00001 – 99999
1987 EU, RoW M44/07 2479 150 @ 5800 78.9 x 100 9.7 : 1 Motronic 016J 2662 HN4 00001 – 99999
1987 US, CN M44/07 2479 150 @ 5800 78.9 x 100 9.7 : 1 Motronic 016J 2734 HN4 00001 – 99999
1988 EU, RoW M44/09 2479 160 @ 5900 78.9 x 100 10.2 : 1 Motronic 016J 2734 JN4 00001 – 99999
1988 US, CN M44/09 2479 160 @ 5900 78.9 x 100 10.2 : 1 Motronic 016J 2734 JN4 00001 – 99999

Automatic models received engine M44/08 (86-87) or M44/10 (88) and transmission type 087M. Specifications are otherwise unchanged.

Motorn ska tydligen ge 160 hk med motronic tändning / insprutning. Fråga är då om K jet:en och DME kan hantera motorn jag köpt? :)

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#4 Post by tkgb »

om du ska lägga i motorn i en 944 så borde väl allt funka direkt
k-jet hade ju bara 924 med 2 litersmotorn, alla 944 har väl bosch motronic.


mvh tommy

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Jomp »

OK ... så mycket visste jag om min egen bil ( he he ). Sidan som ovanstående info är tagen i från säger att 944 f¨rån 83 ( 82 också då förmodar jag ) har engine management system DME. Den spec som gäller för motorn jag köpt är just motronic för engine management system. Någon som vet vad det kan betyda? Håller jag på att snöa in för mycket på specifikationerna kanske?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users