Efter att ha kört några bandagar upplever jag att bilen är nervös och hoppig vid inbromsning och på väg in i kurvan. Lät en av PCS instruktörerna med 944 erfarenhet köra några varv på Kinnekulle nu i helgen och han upplevde precis samma sak jmf med ett par 944:or och 968:or han tidigare kört.
Chassit ser ut såhär:
Fram: Bilstein/HR ben 380/150 + 120N/mm fjädrar, 968 CS m030 krängare, 245/45-16 MPSC
Bak: Moton Clubsport ställbara + 160 N/mm fjädrar, 968 CS m030 krängare
, 245/45-16 MPSC
Trodde först att jag körde för hårda fjädrar till dom dämparna fram men det verkar flera göra och få det att funka utmärkt. Däremot verkar jag köra ganska mjukt bak till dom framfjädrarna jämfört med många andra.
Tror ni att 120 fram och 180-200 bak skulle funka bättre?
/Dea
Väghållning och fjäderhårdheter 951:a?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Väghållning och fjäderhårdheter 951:a?
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Väghållning och fjäderhårdheter 951:a?
Jag tror att det är ett dämparproblem.Dea wrote: Trodde först att jag körde för hårda fjädrar till dom dämparna fram men det verkar flera göra och få det att funka utmärkt. Däremot verkar jag köra ganska mjukt bak till dom framfjädrarna jämfört med många andra.
Tror ni att 120 fram och 180-200 bak skulle funka bättre?
/Dea
Har du provat skruva på bakdämparna?
Hur beter sig bilen vid bromsning?
"Dyker" den mycket, eller är den helt stabil?
Hur gör den vid instyrning?
Berätta mer.

Fredrik Åberg
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Nervös skulle kunna vara hjulvinklar eller glappa/flexande bussningar. Kan dock lika gärna vara dämpningen.
Hoppig låter som ett dämpningsproblem.
Hoppig låter som ett dämpningsproblem.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag har inte skruvat på bakdämparna (vilket jag borde gjort för jag har en rekommendation på kraft och kompletta dämparkurvor...) utan använt den rekommenderade grundinställningen.
Jag har lite svårt att beskriva beteendet på ett bra sätt, trodde först det var jag som orsakade problemet så därför tog jag till lite instruktörshjälp men även han hade svårt att sätta fingret på problemet och beskrev bilen som "hoppig" och orolig.
Jag tycker inte bilen "sätter sig" på ett stabilt sätt på väg in i kurvorna. Den niger inte vid inbromsning men är orolig och går sen lite "på tå" genom kurvan, märks tydligt i t.ex. kvarnen. Vid fullt pådrag ut ur kvarnen är den väl studsig i bakvagnen över det lilla "guppet" ute på vänsterkanten.
Kinnekulle är ju lite ojämnare än Knutstorp och har ju också fler sväng-gupp kombinationer så det märks väl antagligen mer på den banan.
Den lyfter inre framhjulet lite i kvarnen men det är det väl många bilar som gör.
Jag och två 968:or åkte väldigt jämnt och åtminstone den ena av dom har betydligt hårdare fjädrar bak, skulle motsvara att jag åkte med 210-220 istället för 160, och den såg iallafall lugnare ut.
Hjulvinklarna är -3 gr, 0mm toe resp -2gr -4mm toe. Allla bussningar utom främre länkarm fram och inre länkarm bak är nya.
Nu är ju fjäderhårdheter (och ännu mer dämparkurvor) väl bevarade hemligheter men ni kanske kan jämföra med er front/rear spring ratio?
För mig blir det 120/160=0,75.
/Dea
Jag har lite svårt att beskriva beteendet på ett bra sätt, trodde först det var jag som orsakade problemet så därför tog jag till lite instruktörshjälp men även han hade svårt att sätta fingret på problemet och beskrev bilen som "hoppig" och orolig.
Jag tycker inte bilen "sätter sig" på ett stabilt sätt på väg in i kurvorna. Den niger inte vid inbromsning men är orolig och går sen lite "på tå" genom kurvan, märks tydligt i t.ex. kvarnen. Vid fullt pådrag ut ur kvarnen är den väl studsig i bakvagnen över det lilla "guppet" ute på vänsterkanten.
Kinnekulle är ju lite ojämnare än Knutstorp och har ju också fler sväng-gupp kombinationer så det märks väl antagligen mer på den banan.
Den lyfter inre framhjulet lite i kvarnen men det är det väl många bilar som gör.
Jag och två 968:or åkte väldigt jämnt och åtminstone den ena av dom har betydligt hårdare fjädrar bak, skulle motsvara att jag åkte med 210-220 istället för 160, och den såg iallafall lugnare ut.
Hjulvinklarna är -3 gr, 0mm toe resp -2gr -4mm toe. Allla bussningar utom främre länkarm fram och inre länkarm bak är nya.
Nu är ju fjäderhårdheter (och ännu mer dämparkurvor) väl bevarade hemligheter men ni kanske kan jämföra med er front/rear spring ratio?
För mig blir det 120/160=0,75.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Jag är absolut ingen expert, men jag har ju i alla fall testat att skruva lite
fram och tillbaka, ibland dessutom med kvalificerad rådgivning bakom, så
jag ger lite reflektioner nedan:
Gula Koni lika gärna som något annat) så jobbar jag med krängarna här.
jobba med dämpningen bak. Vad händer när bilen studsar; Måste du
kliva av gasen för att inte snurra, eller är det "bara" allmänt obehagligt?
men har för klena krängare.
fram och tillbaka, ibland dessutom med kvalificerad rådgivning bakom, så
jag ger lite reflektioner nedan:

Om jag har en fjäder/dämparsättning som fungerar hyggligt (kan varaDea wrote: Jag tycker inte bilen "sätter sig" på ett stabilt sätt på väg in i kurvorna.
Gula Koni lika gärna som något annat) så jobbar jag med krängarna här.
Svårt att veta exakt vad "studsig" betyder, men det låter som att du skaDea wrote:Den niger inte vid inbromsning men är orolig och går sen lite "på tå" genom kurvan, märks tydligt i t.ex. kvarnen. Vid fullt pådrag ut ur kvarnen är den väl studsig i bakvagnen över det lilla "guppet" ute på vänsterkanten.
jobba med dämpningen bak. Vad händer när bilen studsar; Måste du
kliva av gasen för att inte snurra, eller är det "bara" allmänt obehagligt?

Ja, det behöver inte vara dåligt, men det börjar luta åt att din bil är överdämpad,Dea wrote:Den lyfter inre framhjulet lite i kvarnen men det är det väl många bilar som gör.
men har för klena krängare.
Det ska väl funka. Men varför ingen toe-out fram?Dea wrote: Hjulvinklarna är -3 gr, 0mm toe resp -2gr -4mm toe. Allla bussningar utom främre länkarm fram och inre länkarm bak är nya.
Fjädersättningen låter fullt körbar för mig i alla fall. Vet inget om dina dämparkurvor, men Motondämparna borde definitivt klara att köras med 160-fjädrar.Dea wrote: Nu är ju fjäderhårdheter (och ännu mer dämparkurvor) väl bevarade hemligheter men ni kanske kan jämföra med er front/rear spring ratio?
För mig blir det 120/160=0,75.
Fredrik Åberg
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Det ska inte vara några problem, justeringsintervallet är relativt stort.FredrikÅ wrote:Jag är absolut ingen expert, men jag har ju i alla fall testat att skruva lite
fram och tillbaka, ibland dessutom med kvalificerad rådgivning bakom, så
jag ger lite reflektioner nedan:![]()
Det är uppskattat![]()
Om jag har en fjäder/dämparsättning som fungerar hyggligt (kan varaDea wrote: Jag tycker inte bilen "sätter sig" på ett stabilt sätt på väg in i kurvorna.
Gula Koni lika gärna som något annat) så jobbar jag med krängarna här.
Bakre krängaren är inställde i svagaste läget, enkelt att justera till nästa körning.
Svårt att veta exakt vad "studsig" betyder, men det låter som att du skaDea wrote:Den niger inte vid inbromsning men är orolig och går sen lite "på tå" genom kurvan, märks tydligt i t.ex. kvarnen. Vid fullt pådrag ut ur kvarnen är den väl studsig i bakvagnen över det lilla "guppet" ute på vänsterkanten.
jobba med dämpningen bak. Vad händer när bilen studsar; Måste du
kliva av gasen för att inte snurra, eller är det "bara" allmänt obehagligt?![]()
Bara allmänt obehagligt, därför trodde jag att problemet satt bakom ratten.... Greppet är bra men oroligheten gör det svårt att pusha hårdare.
Ja, det behöver inte vara dåligt, men det börjar luta åt att din bil är överdämpad,Dea wrote:Den lyfter inre framhjulet lite i kvarnen men det är det väl många bilar som gör.
men har för klena krängare.
Ska kolla igenom dämparkurvorna + en simulering jag har och justera där bak om det behövs.
Med tanke på att det är ganska noga att få det rätt undrar man ju om framdämparna som normalt sett körs med 70-90 fjädrar verkligen har rätt dämparkurvor för 120 N/mm, men eftersom det är Bilstein lär man ju aldrig få se några kurvor....
Det ska väl funka. Men varför ingen toe-out fram?Dea wrote: Hjulvinklarna är -3 gr, 0mm toe resp -2gr -4mm toe. Allla bussningar utom främre länkarm fram och inre länkarm bak är nya.
Det är det fler som påpekat, får justera till 1-2 mm toe-out till nästa körning
Fjädersättningen låter fullt körbar för mig i alla fall. Vet inget om dina dämparkurvor, men Motondämparna borde definitivt klara att köras med 160-fjädrar.Dea wrote: Nu är ju fjäderhårdheter (och ännu mer dämparkurvor) väl bevarade hemligheter men ni kanske kan jämföra med er front/rear spring ratio?
För mig blir det 120/160=0,75.
Några hypoteser om varför vissa får det att funka bra med så mycket hårdare fjädrar bak?
Ytterligagre ledtrådar skulle kunna vara olika beläggtyp fram och bak, dom bör funka tillsammans men bromsar det för mycket bak blir det ju oroligt.
MPSC däcken fram är inne på sitt 4:e år och verkar nästan ha slutat slitas, tyder på att dom nog hårdnat till en hel del och kanske inte har samma grepp som bakdäcken som är från förra året?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: No registered users