Felkokning ?? Problemet löst !!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Felkokning ?? Problemet löst !!!

#1 Post by lasse59 »

Ska det spotta o fräsa när man skruvar bort hatten på vattenkylningspåfyllningen ?

När man fyller på vatten ska motorn stå still och vara kall ?

Jo, jag trodde väl det ja :roll:
Last edited by lasse59 on 2009-07-01 08:02:43, edited 3 times in total.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#2 Post by Jesper von Wowern »

På "A" svarar vi:

Ja, om motorn är igång och varm.

På "B" svarar vi:

Ja, annars blir det som i fråga "A" :P .
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#3 Post by lasse59 »

Tjena, det spottar o fräser om motorn när den är varm OCH avstängd, när man skruvar bort påfyllningshatten.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

lasse59 wrote:Tjena, det spottar o fräser om motorn när den är varm OCH avstängd, när man skruvar bort påfyllningshatten.
Låt motorn svalna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#5 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Tjena, det spottar o fräser om motorn när den är varm OCH avstängd, när man skruvar bort påfyllningshatten.
Låt motorn svalna.
Varför det ? Den hinner aldrig svalna :lol:

Allvarligt talat så tror jag f-n ta mej att jag tappat besticken i lådan ?

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#6 Post by Jesper von Wowern »

lasse59 wrote:
patand wrote: Låt motorn svalna.
Varför det ? Den hinner aldrig svalna :lol:

Allvarligt talat så tror jag f-n ta mej att jag tappat besticken i lådan ?
Hinner den aldrig svalna så bör Du kanske aldrig öppna locket :wink: och om Du har tappat besticken så är det OK så länge alla indianerna är i kanoten.

Öppna locket och fylla på kylarvätska skall göras med kall avstängd motor.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#7 Post by lasse59 »

OK

Vet inte vad som flög i mig, antagligen mina andra hälft som lyckades jaga upp mig för att hon tyckte hon hörde nåt ljud :oops:

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#8 Post by lasse59 »

Den kokar.

Vattnet trycks ut i vattenbehållarens lock.

Vad i jösse namn kan det vara ?

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#9 Post by Berg »

När locket är på är systemet trycksatt vilket förhöjer kokpunkten på vätskan. Om locket tas av när vätskan är 100 °C eller mer så kokar den (gäller vatten). Om glykol används så förhöjs kokpunkten.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#10 Post by lasse59 »

Berg wrote:När locket är på är systemet trycksatt vilket förhöjer kokpunkten på vätskan. Om locket tas av när vätskan är 100 °C eller mer så kokar den (gäller vatten). Om glykol används så förhöjs kokpunkten.
Locket sitter på, det är övertryck och vattnet sprutar ut via expansionslocket.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#12 Post by lasse59 »

newkie wrote:
lasse59 wrote:Den kokar.

Vattnet trycks ut i vattenbehållarens lock.

Vad i jösse namn kan det vara ?
Köp ett nytt lock? Läcker locket finnd det knappast någon annan anledning än att detsamma är dåligt. Om resten av kylsystemet fungerar dvs...
Hur funkar locket mer än som påfyllningshatt ?

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#14 Post by lasse59 »

newkie wrote:Ja eftersom att kylsystemet jobbar med övertryck måste ju korken på expansionskärlet hålla tätt för att det ska fungera...
Jovisst men det är inte spräckt eller så, sitter det nån slags ventil i korken, som måste vara tät ?

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by Spånet »

lasse59 wrote:
newkie wrote:Ja eftersom att kylsystemet jobbar med övertryck måste ju korken på expansionskärlet hålla tätt för att det ska fungera...
Jovisst men det är inte spräckt eller så, sitter det nån slags ventil i korken, som måste vara tät ?
Normalt sett så funkar locket som en övertrycksventil som skall släppa trycket när det blir för stort.

Vet dock inte hur det ser ut i din bil.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]