växelkors och jordpunkt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#16 Post by 944_Driver »

Det två jordpunkter jag skrev om i mitt förra inlägg befinner sig nere i skiten där ingen kamera kommer åt att se. Det lär troligen funka att jorda i någon annan skruv också men det är inte helt bra att chansa med jorden så se till att hitta de här två punkterna nere på motorblocket väldigt nära sprängkåpan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

maverick
Addict
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988

#17 Post by maverick »

Det största problemet är att det inte verkar stå någonstans vilka kablar som är vilka. Varför inte jorda på samma ställe istället för att ha specifika platser för identiska kablar :roll:

Den grova jorden är nu fäst långt ner på en pinnbult, M8. Verkar passa finfint, men bilar startar inte bättre för det.

Blir nog bogsering nästa vecka.
MVH//Per

maverick
Addict

#18 Post by maverick »

944_Driver wrote:Det två jordpunkter jag skrev om i mitt förra inlägg befinner sig nere i skiten där ingen kamera kommer åt att se. Det lär troligen funka att jorda i någon annan skruv också men det är inte helt bra att chansa med jorden så se till att hitta de här två punkterna nere på motorblocket väldigt nära sprängkåpan.

//Magnus
Omöjligt är det inte, men ruskigt trångt!

På bild ett visas de flätorna jag TROR att jag pratar om.
På bild två syns den lilla jorden, M6.
På bild tre syns den stora, M8 samt kabeln på lilla jorden som ligger precis bakom/under M8an.

Nu är alltså dessa jordade, men jag har fortfarande en jord kvar, och det är samma färg, tjocklek och kontakt som den lilla jorden.

Sista bilden, vart ska man fästa fästet?
Misstänker en av m6orna som sitter på vattenpumpen, men går dem att lossa utan problem?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

maverick
Addict

#19 Post by maverick »

Bilen är startad och låter normalt. Lite orolig tomgång, men det löser sig nog när allt är monterat! 8)
MVH//Per

Post Reply