Lustgas

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Thomas944
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2005-05-19 18:25:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Lustgas

#1 Post by Thomas944 »

Hej igen !

Var och besiktgade bilen i går och ingen anmärkning, allt väl så långt.
När allt var klart och han hade provkört bilen så sa han att
du måste plocka bort ditt lustgassystem om du skall bli godkänd.

Förra året besiktigade jag bilen på en annan station och han sa att det var en tillfällig trimning och att han helt enkelt struntade i detta.
Är det någon av er som vet vad som gäller?

Ni brukar veta det mesta här. Bilen är en porsche 944 - 83 N/a

Är det någon som har erfarenhet om detta ??

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

#2 Post by posse944 »

Innan 1997/98 så gäller för t ex trimning max 10% ökning av effekten. Mer än så och bilen måste regbesiktas med den nya effekten angiven.

Detta citat hittade jag någonstans. Alltså om bilen äldre än 97 så får trimning inte ge mer än 10% av effekten. Annars måste den regbesiktigas.
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

Thomas944
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2005-05-19 18:25:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by Thomas944 »

Ja det är kanske så, MEN varför fick jag inte körförbud om de tycker att det är så faligt.
En tanke bara.

Och vaför gick det igenom förra året. Stod och pratade länge med honom om lustgas om för och nackelar med detta. Men man kanske måste ha tårta med sig. Fy F-n om det är så ,hatar rövslickeri.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Thomas944 wrote:... man kanske måste ha tårta med sig. Fy F-n om det är så ,hatar rövslickeri.
Alternativet är att komma med en laglig bil till besiktningen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#5 Post by bergodalvana »

Alternativt kan va att gömma tuben och dra kablarna diskret...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#6 Post by Jesper von Wowern »

En tom tub torde inte ge någon effekthöjning :roll:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

Jesper von Wowern wrote:En tom tub torde inte ge någon effekthöjning :roll:
Det är väl som att besikta med en bortkopplad Turbo...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Thomas944
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2005-05-19 18:25:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Thomas944 »

tuben var tom och jag skulle ta bort alla synliga dela som hade med gasen att göra.
I och för sig är det inte mycke jobb men så löjligt, det sista han säger efter en prick fri besiktning.

Ja ja jag tänker i allafall köra med gas och döda massa japanare.

MVH Thomas

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Frostyfog »

En liten fråga: varför skall du få bilen godkänd vid en trafiksäkerhetsbesiktning när du ändå tänkt köra med icke tillåtna modifikationer?

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by xanlar »

Vad har du för system? hur mkt hk nosslar du? har planer på att bygga ett eget system av plenumatiska detaljer för industri
Andreas Larsen

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#11 Post by Jesper von Wowern »

Thomas944 wrote:tuben var tom och jag skulle ta bort alla synliga dela som hade med gasen att göra.
Enligt mig är det en principiell felbedömning. E contrario skulle ett fordon utan bromsvätska godkännas vid samma prövning.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#12 Post by Johnny »

Hade det inte gått att hävda att det var för personligt bruk!
FASS: Lustgas elimineras snabbt efter avslutad tillförsel Trots detta bör som en extra säkerhetsåtgärd bilkörning undvikas under en rimlig tid efter exponeringen. :)

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#13 Post by Jesper von Wowern »

goto737 wrote:Trots detta bör som en extra säkerhetsåtgärd bilkörning undvikas under en rimlig tid efter exponeringen. :)
Rimlig tid = 0,0002 sek :d=: .
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users