944 -84 Lille Svart - Black SlAdder

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#46 Post by Jesper von Wowern »

bergodalvana wrote:Är det en turbo du har? Anledningen att jag frågar är att du har en utgång vid vattenpumpen som jag (antar) går till att kyla turbon?
Coolt :shock: ! Den prylen används inte till något och det är en vanlig 163hk N/A. Om det inte sitter en hemlig turbo nånstans 8) , har just undrat varför hon är så pigg!
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#47 Post by bergodalvana »

det kan ju betyda att du har en nyare motor i eftersom att det inte fanns turbomotorer 84. Eller så är det bara pumpen som är bytt.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#48 Post by Jesper von Wowern »

Jag har ingen dokumentation öht. Det lilla jag fått veta är att växellådan blivit bytt nån gång och att någon förmodligen gjort något med motorn, typ portat toppen.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#49 Post by po944 »

den har bare fået ny vattenpump en gang.... det er mychet vanligt.... det er bare den samme pumpa der sidder på en turbo så plaststudsen er bare en blændprop...
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#50 Post by Jesper von Wowern »

Då har jag väl den nye brae pumpen som är den man vill ha 8) ??

Efter helgpermisen är hon inlagd igen, nu blir det bensinpump o filter o slangar o bromsvätska o fuchsar...

Var ute med lille Brun i kväll. Känner mig lite taskig att jag mest verkar bry mig om henne när lille Svart är otillgänglig... :oops:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#51 Post by Jesper von Wowern »

Så var lille Svart hemma på gården igen - is najs 8) ! Massa fina små saker bytta och Fuchsarna på. Har inte hunnit känna riktigt om det är någon större skillnad efter hjulbytet, bara blivit glassköparkörning än så länge, om inget annat så får de visa vad de går för vid nästa slalomkörning :twisted: .
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#52 Post by Johnny »

Roligt att läsa om dina äventyr med lille Svart. Du kommer att märka en viss förbättring i svängarna. Däcken som som satt på vid köpet var ju inte för vassa. Däcken på Fuchfälgarna var betydligt bättre, tror jag. Hör gärna av dig om det blir slalomkörning. Det skulle vara trevligt att få krama om lille Svart :)

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#53 Post by po944 »

du skal nok byta bysninger i dina bærarma fram indan du skal åke slalom..... bare et godt råd...
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#54 Post by Jesper von Wowern »

Kollade utrustningskoder idag.

395 Light metal wheels – forged
404 Stabilizer bars
416 Leather steering wheel and shift boot
418 Protective side mouldings
425 Rear wiper
568 Tinted windshield and side glass

Känns rätt OK att #395 kommit på plats igen :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#55 Post by Jesper von Wowern »

goto737 wrote:Däcken på Fuchfälgarna var betydligt bättre, tror jag. Hör gärna av dig om det blir slalomkörning. Det skulle vara trevligt att få krama om lille Svart :)
I varje fall blev bakdäcken på Cuparna i sämsta laget efter PCS-slalomen i Lj-hed. Nästa körning är nog om en månad ungefär.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#56 Post by Jesper von Wowern »

Tickelitickeliticktick :shock: :shock:

När jag körde ut och hälsade på lille Blåtvå igår så hörde jag ett läskigt ljud när jag körde av motorvägen (jämn 150-fart ett par mil). Ett kraftigt tickande. Stannade och öppnade huven - lät från toppen. Efter en liten stund försvann det - nästan. Framme vid verkstaden kunde jag konstatera att det tickade kontinuerligt, fast inte lika högt som när jag upptäckte det :? .

Efter lite surfande på detta eminenta forum startade jag motorn och varvade sakta upp - ticket följde med. Släppte gasen - ticket tystnade för att återkomma vid tomgång. Om jag förstår rätt så är det då det naturliga ljudet från spridarna? Men, kan spridarljudet höras så högt att man hör det i kupén? Kan det ha varit en lyftare som hängt sig lite och sedan lossnat?

Alla tankar och tips om detta fenomen mottages med tacksamhet.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#57 Post by bergodalvana »

Har du kollat oljenivån efteråt? Att ligga i 150km/h några mil gör att det kan gå lite olja...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#58 Post by Jesper von Wowern »

bergodalvana wrote:Har du kollat oljenivån efteråt? Att ligga i 150km/h några mil gör att det kan gå lite olja...
Nu har jag :oops: , det var lite lågt - typ nära nedre sträcket. Det har inte tickat något mer, men å andra sidan har jag kört ganska lugnt. Kan låg oljenivå ge tick? Är det då att lyftarna går tomt eller?
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#59 Post by Jesper von Wowern »

16" Fuchsar med 215 runt om ger en behagligare bruksgång men är mycket mjukare, krängigare och glidigare i kurvorna :? . Skall bli spännande att se vad slalomen utvisar.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: 944 -84 Lille Svart

#60 Post by Jesper von Wowern »

Ett nytt litet ryck i listan.

Ny bränslepump & filter, fördelare & rotor.
Alles klar.

Instrumentbrädan har sprickor som sig bör.
Pom pom pom...

Bagagerumsmattan.
Bytt!

Ett ynkligt hål i passagerarstolen.
...piddipom pom...

Parkeringslampor med högre watt.
10-wattare på plats! Skall snart ut och kolla bara det blivit lite mörkare ute...

Kamrem.
Yes!

Tutknappen har lite utslätad profil.
Bytt och skarp!

Nya nummerplåtar i plåt.
Bak är monterad - fram... hur tänker vi nu då? HJÄLP!!


Att ta bort nummerplåtshållaren fram är ju rysligt smidigt! Bara att riva ner typ halva bilen :roll: .

Min tanke var att montera plåten nere till vänster istället, men när jag testade så blev jag lite fundersam. Blir det coolt - blir det konstigt men coolt - blir det bara ufo???

Personligen har jag alltid gillat när främre nummerplåtar sitter lite off (popnitade på Jaguar e-typhuvar och så) men när man är väldigt van vid att se den på en bestämd plats så ser det kanske bara mysko ut?

Jag behöver hjälp med smakråd innan jag borrar i spoilern, vad tycker Ni är det race :twisted: eller ris :? ???
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users