Halvljus dagtid.

924/928/944/968
Post Reply
laakso
Turbo-Poster
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993

Halvljus dagtid.

#1 Post by laakso »

Tråden finns säkert någonstans men hittar inte.
Vad gäller för 924:an dagtid? Måste man köra med lysena uppe eller räcker parkeringsljuset.
Vad är det för watt man kan använda?
Går det att putsa upp dom med något?

posse944
Turbo-Poster
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988

#2 Post by posse944 »

Jag kör med dimljus under dagen. Har hört att det är tillåtet om man endast kör med dimljus under dagen. Har man inte det tror jag du måste köra med halvljus dvs lysena uppe. Men man vet ju inte hur hårda poliserna är, det beror väll på vem man träffar :lol:
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

xanlar
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by xanlar »

Det är halvljuslag i sverige vilket betyder att alla bilar måste köra med halvljus. Dimljus får i vissa fall ersätta halvljus men de får inte användas samtidigt. dimljus får endast användas när det är ljust ute, ej under skymning/mörker och egentligen bara vid dimma men det ser poliserna ofta genom fingrarna med.

Jag har varit nära att få böter dagtid då jag körde positionsljus+dimljus då poliserna hävdade att jag körde varselljus och dimljus. dom var jätttearga att jag inte ville skriva på boten, men jag hävdade såklart att det var parkeringsljus igång. Fick lära poliserna vad det är för skilldnad på en 5 watt och en 15w lampa och var även villig att plocka ut lampan för att visa. då gick ena polisen iväg och pratade i radion medans den andra fortfarande ville att jag skulle skriva på boten. väldigt hotfullt. tillslut kom den andra polisen tillbaka och viskade till polisen som talade med mig, troligtvis sa han att dom hade fel för efter det sa han bara : slå på halvljuset nu och ser jag dig igen med dimljusemn kommer du inte undan. Jävigt fut av dem tycker jag. hade det varit någon annan som inte var lika påläst som jag så hade han ju fått betala.

Så kör med dimljus + positionsljus dagtid och halvljus+positionsljus när det börjar skymma så ska man klara sig bra sålänge man inte stöter på örebros rånarpoliser
Andreas Larsen

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#4 Post by Cédric »

det blir ju lite problematiskt när man inte ens har några dimljus. Jag kör dock med parkeringsljus enbart tills det skymmer. Ingen polis har stoppat mig än (fast dom skulle kunna). Man får offra sig lite för att åka med stil :)

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

Re: Halvljus dagtid.

#5 Post by Bosse »

laakso wrote:Tråden finns säkert någonstans men hittar inte.
Vad gäller för 924:an dagtid? Måste man köra med lysena uppe eller räcker parkeringsljuset.
Vad är det för watt man kan använda?
Går det att putsa upp dom med något?
Det är inte lagligt att köra enbart med parkeringsljusen dagtid.

Dimljus (fram) tillsamans med parkeringsljusen är lagligt. Så är senare svensksålda 944or modifierade av Porsche Sverige.

Och
Dimljus fram får aldrig lysa tillsamans med halvljuset.

Möjligen skulle man kunna modda parkeringsljuset fram med tvåtrådslampor typ 5/21 watt. (nya lamphållare) och sinrikt koppla dessa så 21 watt lyser med bakljuset dagtid. och när man tänder halvljuser så växlas det till 5 watt.
Kanske svårt att få till då även helljuslampa sitter i enheten.
Skippa extra helljuset och ordna det som dimljus i stället?
Anntagligen inte lagligt men troligen så skulle det passera bättre än enbart parkeringsljus (5watt) dagtid.

Har sett bild på 924 med varselljus monterat på underdel av fronten.
Detta är riktigt 70tal och kanske passar bilen!!??

Bosse

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

Re: Halvljus dagtid.

#6 Post by Pehr Johnsson »

Bosse wrote: Har sett bild på 924 med varselljus monterat på underdel av fronten.
Detta är riktigt 70tal och kanske passar bilen!!??

Bosse
Bilen med varselljusen är en 924S från -86. Artikel från TV ligger på FTPn. :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply