Önskar akut hjälp med bromsproblem.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Önskar akut hjälp med bromsproblem.

#1 Post by Spånet »

Efter 10-20 hårda inbromsningar så blir bromspedalen stum och efter ytterligare någon/några inbromsningar så "låser" sig bromsarna och bilen blir stående i ca 2-3 min för att sedan gå att köra igen.

Oken är nyrenoverade och löper fint, slangarna är nya samt vätskan,klossar och skivor är nybytta.

Vad kan det bero på????????

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#2 Post by Joakim.S »

Hej!

Jag hade ett liknande problem som löste sig med att öka spelet på bromspedalen, alternativt justera till ett ökat spel mellan hbc och bromsservo.

Lycka till Joakim

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by tomp »

koppla bort bromsservot och prova.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by Spånet »

tomp wrote:koppla bort bromsservot och prova.
Säger inte vilken bil det gäller men den har inget servo :wink:

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

Den enda som är kvar är ju huvudbromscylindern...
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#6 Post by Mats Jacobsson »

Lasse, Bromsen dödar farten :lol:
Släng den huvudbromscylindern också, den väger :d=:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Vild chansning: Bromsarna blir för varma och kolvarna låser i oken.

Låter snurrigt, andra har kört hårt med standardbromsarna. Vacuum till bromsförstärkaren, högt tryck i ledningarna... :roll: :?:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

#8 Post by tomp »

Säger inte vilken bil det gäller men den har inget servo

Då är det inte det som är felet då :D

Om de mekaniska är ok dvs att klossarna och kolvar glider lätt (även är de är varma )

då bör det ju vara något i hydrauliken som agerar backventil och håller kvar tryck, bromsslangar kanske, om det går lätt att komma åt luftnipplarna kan man ju kolla om det är tryck i systemet när felet uppstår.

edit: slangarna var ju nya står det i första inlägget.
Last edited by tomp on 2009-05-10 16:34:37, edited 1 time in total.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#9 Post by Mats Jacobsson »

Rent fysikaliskt låter det som att klossarna expanderar mer en oken. Men jag antar att du har ordentligt med spel på klossarna d.v.s att du slipat av kanterna så att dom går lätt.
Eller som Tommy skriver att trycket på något sätt blir kvar när du släppt bromsen.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by firefish »

Om du står still om bromsar hårt tjugo gånger (alltså ingen värmealstring), blir det samma resultat då?

Om felet var ligger i huvudcylindern (som inte vet eller bryr sig i om du kör i tvåhundra eller står still) så borde det kunna återskapas även stillastående. Är det värmerelaterat så borde det inte dyka upp om du står still.

Hur gammal är bromsvätskan? På motorcykel har jag upplevt väldigt skumt beteende med gammal dålig vätska som orsakade framhjulslås (inte så festligt) för att fukt reagerat med vätskan och gett utfällning som kleggade igen bromsslangarna som i sin tur agerade som en backventil.
Magnus W
www.bike.se

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#11 Post by Notch »

Om ett hjul fastnar har du en dålig bromsslang. Om alla fyra hjulen fastnar har du inget spel mellan bromspedal och huvudcylinder.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by Spånet »

Problemet går inte att återskapa stillstående, provade det nu när jag kom hem. Så det borde vara värmerelaterat.

Klossarna glider fint i oken så det borde inte vara dom.

Pedalen stumnar redan efter ett varv i lungt tempo på knutan, ca 5-10 inbromsningar.

När bilen blir "stående" så går den inte att rubba med motorkraft så det måste vara minst båda bakhjulen, eller :? (har ingen diffbroms).

Om det är värmerelaterat, vad är det som hinner bli varmt på så kort tid?

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#13 Post by Notch »

Bromsningarna ger värme, värmen överförs till bromsvätskan, bromsvätskan expanderar. Om du då har för litet spel mellan huvudcylinder och tryckstång kommer hålet upp till behållaren vara täckt. Då kan inte bromsvätskan expandera på annat sätt än genom att trycke ut bromskolvarna.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by Spånet »

Notch wrote:Bromsningarna ger värme, värmen överförs till bromsvätskan, bromsvätskan expanderar. Om du då har för litet spel mellan huvudcylinder och tryckstång kommer hålet upp till behållaren vara täckt. Då kan inte bromsvätskan expandera på annat sätt än genom att trycke ut bromskolvarna.
Det låter rimligt, har nu konstaterat att det var bakbromsarna som låste.

Har demonterarat cylindern och resten av röret bakåt som kommer att bytas mot nya grejjer så får vi se om det löser problemet.

Sall kolla spelet oxå.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by Spånet »

Felet troligtvis påträffat :D , satt någonting i förgreningen mellan bakbromsarna som lossade när jag blåste med tryckluften.

Synd bara att jag var tvungen att såga ner allt för att komma åt.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users