944 -84 | rosenrot racing
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Shittttt!
SHITTTTT !!! Va f-n!! Sover du aldrig? Tänk om jag hade haft samma tempo (Ork,Kunskap, stålar, mm. mm.) då hade min bil varit klar för tre år sedan. Jag e KLART impad!!!
Kämpa på!!!
MVH XIIIM-Jocke
Kämpa på!!!
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Shittttt!
Hehe... Tackar Jocke. Orken kommer från att jag gillar att meka. Kunskapen kommer från detta grymma forum. Stålar... Jag har rensat ut halva garaget på Blocket för att finansiera bygget, så det är inte så mycket utlägg än...XIIIM-Jocke wrote:SHITTTTT !!! Va f-n!! Sover du aldrig? Tänk om jag hade haft samma tempo (Ork,Kunskap, stålar, mm. mm.) då hade min bil varit klar för tre år sedan. Jag e KLART impad!!!
Kämpa på!!!
MVH XIIIM-Jocke
Du får väl komma förbi nån dag på inspektion, det bjuds på fika

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Fika e gott!
Jag få ta och "släpa mig" till ditt garage å kolla. men jag får nog skynda mig. Din bil e väl snart färdig......
MVH Jocke

MVH Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Idag fick jag efter mycket tandgnissel i motorn, det är lite bökigare än en sugis. Servon åkte ur - allt för att spara plats. 
Ihelgen blir det att ta tag i den elektriska biten, så alla förslag är välkomna.

Ihelgen blir det att ta tag i den elektriska biten, så alla förslag är välkomna.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Ligger lite lågt denna vecka. Har hittat ett litet hål i blocket på turbomotorn, så det blir att byta block med sugisen som också är en 86á. Ska greja med detta i helgen, har du inget för dig kan jag behöva lite proffshjälp. 

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Idag fick jag sugmotorn på stativ och börjat plocka isär den. Döm av min förvåning är jag såg en kolvring som gått i två delar. Blev lite rädd men inga märken i blocket. Kolvarna var ovanligt fina och helt utan repor eller märken - nästan som nya. Egentligen skulle man kanske tvättat och putsat upp motorn lite men det hinns inte med, kanske men tar svamp & trasa när motorn är ihopsatt.
I morgon kommer eventuellt TurboPuh och assisterar för att plocka isär turbomotorn, alltid trevligt med bra sällskap i garaget.
I morgon kommer eventuellt TurboPuh och assisterar för att plocka isär turbomotorn, alltid trevligt med bra sällskap i garaget.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Idag har jag haft Turbopuh på en worksession i garaget. Vi har fört över Turbokolvarna med stakarna till sugisblocket. Jag har även kollat igenom bägge blocken för att se om allt stämde och det ser at att stämma sånär som på en sak:
På sugisen finns en tempgivare med en pol, givaren sitter bara i blocket. På turbon sitten en genomgående givare med 2 poler på. Funderar på att borra hål och gänga upp för att passa i turbgivaren.
Nån som vet varför den ena har 2 poler och sugisen har bara en pol.
På sugisen finns en tempgivare med en pol, givaren sitter bara i blocket. På turbon sitten en genomgående givare med 2 poler på. Funderar på att borra hål och gänga upp för att passa i turbgivaren.
Nån som vet varför den ena har 2 poler och sugisen har bara en pol.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
DAG 2 i Ihopsättning av motorn.
Idag fick jag satt i tråg och topp. När jag skulle flytta över Locket till balansaxeln såg jag att det var inte lika och det första bakslaget var ett faktum eftersom att turbon får sin olja genom balansaxelslocket.
Lösning:
Jag har en adapter till Oljefiltret som jag köpte för ett par år sin till 944 och tanken slog mig att jag kan dra ny slang därifrån till turbon istället för att börja borra i block.
Åsikter om detta? Andra tips på en lösning emottages tacksamt.
Idag fick jag satt i tråg och topp. När jag skulle flytta över Locket till balansaxeln såg jag att det var inte lika och det första bakslaget var ett faktum eftersom att turbon får sin olja genom balansaxelslocket.
Lösning:
Jag har en adapter till Oljefiltret som jag köpte för ett par år sin till 944 och tanken slog mig att jag kan dra ny slang därifrån till turbon istället för att börja borra i block.
Åsikter om detta? Andra tips på en lösning emottages tacksamt.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Bakslag No 2.
(suck).... efter experthjälp via telefon så har ny info kommit fram: Det blocket jag har visar sig vara före 85, alltså inte samma block som turbon... (suck no2).
Så... ny kraft och skicka turbo-blocket på svetning till lillebroden, men man får se det positivt - MAN LÄR SIG NÅT NYTT VARJE DAG.... (suck 3)
(suck).... efter experthjälp via telefon så har ny info kommit fram: Det blocket jag har visar sig vara före 85, alltså inte samma block som turbon... (suck no2).
Så... ny kraft och skicka turbo-blocket på svetning till lillebroden, men man får se det positivt - MAN LÄR SIG NÅT NYTT VARJE DAG.... (suck 3)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Tack Pehr. Visst det suger, men det är en dags arbete som är ogjort. Jag ser det ändå positivt: motorn blir helt igenomgången och det är inte felPehr Johnsson wrote:Va trist

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
bergodalvana wrote:Bakslag No 2.
(suck).... efter experthjälp via telefon så har ny info kommit fram: Det blocket jag har visar sig vara före 85, alltså inte samma block som turbon... (suck no2).
Så... ny kraft och skicka turbo-blocket på svetning till lillebroden, men man får se det positivt - MAN LÄR SIG NÅT NYTT VARJE DAG.... (suck 3)
Ah. Surt.
Så bror din får svetsa hålet och så åker kolvarna tillbaka?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Japp, men nu fick ju kolvarna sig en rengöringstur, och det var kanske inte felTurbo-Puh wrote:bergodalvana wrote:Bakslag No 2.
(suck).... efter experthjälp via telefon så har ny info kommit fram: Det blocket jag har visar sig vara före 85, alltså inte samma block som turbon... (suck no2).
Så... ny kraft och skicka turbo-blocket på svetning till lillebroden, men man får se det positivt - MAN LÄR SIG NÅT NYTT VARJE DAG.... (suck 3)
Ah. Surt.
Så bror din får svetsa hålet och så åker kolvarna tillbaka?

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users