Variocam. Koppla ur, får man?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

Variocam. Koppla ur, får man?

#1 Post by firefish »

Fråga: Om jag drar ur kontakten på ventilkåpan så har jag kopplat ur variocamen, eller hur? Det innebär att jag, för att kolla om systemet är operativt/fungerar, skulle kunna dra en repa med den inkopplad för att sedan koppla ur den och köra igen. Är skillnaden tydlig så bör systemet fungera. Är det ingen skillnad så är något galet (allt från ingen oljetillförsel till glappkontakt). Kan något ta skada av att göra detta?

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#3 Post by firefish »

Om jag har förstått systemet rätt så aktiverar en solenoid det hela genom att öppna en ventil vid 1500 rpm. Systemet har ett grundläge som sedan med hjälp av oljetryck backar insugskammen med upp till 15 grader. Systemet deaktiveras igen av nämnda solenoid vid 5500 rpm. Jag har inte listat ut om kammen regleras steglöst med avseende på varvtal i intervallet 1500 - 5500 rpm eller om det helt enkelt är på/av. Troligtvis det senare alternativet, det skulle nog blivit fört dyrt annars.
Jag har okulärt besiktigat variocamen med avseende på skick på kedja, drev och släpor och de var i gott skick. Det jag nu vill veta är om systemet är operativt eller om tex solenoiden är paj eller kolvarna kärvar. Det borde man enklast kunna undersöka genom att manuellt deaktivera solenoiden och sedan provköra bilen. Jag kan inte se att något skulle kunna gå sönder pga detta men jag skulle vilja ha det bekräftat av någon som verkligen kan systemet på ett bra sätt.
Magnus W
www.bike.se

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by 944_Driver »

Systemet kan ju tänkas sätta en felkod om du lossar kontakten men mycket mera fel än så ska det ju inte kunna bli. Motorn bör ju kännas lite slöare på mellanvarv men någon större skillnad tror jag inte att det handlar om.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply