Glapp i kraftöverföring, drivknut?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Sultanen
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Glapp i kraftöverföring, drivknut?

#1 Post by Sultanen »

Jag upplever någon form av glapp bak i kraftöverföringen, märks tydligast vid övergången från gaspådrag till motorbroms.

Tänker kolla drivknutarna men vad finns det mer för möjliga felkällor att titta på?

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by Sahlle_9xx »

Om det är ett "tyst" glapp är nog drivknutarna nr.1 att kolla. Dunkar det till vid glappet, kolla växellådskuddarna. Jag tjatar ofta om dom men det är bara för att dom varit dåliga på alla 924 jag kört, utom på min där dom var bytta strax före köp. Är sedan trummorna åtdragna finns det väl inte så mycket mer att kolla. Frågan är hur mycket glapp det är med alla delar friska... Jag upplever att detta glappet, stort eller litet, känns mycket i bilen pga transaxelkonstruktionen. Det rör sig i båda ändar av bilen lixom..
Porschelös :-(

Sultanen
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Sultanen »

Det är ett förhållandevis tyst glapp, men tillräckligt stort för att det skall vara irriterande vareviga gång man är ute och kör.
Växellådskuddarna, var sitter de och hur många är det? Antar att det är någon form av "dämpning" till fästet av lådan?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Sahlle_9xx »

Tror att de är 2 till antalet. Ja, fästen, kuddar...samma princip som motorfästen/kuddar, men till växellåda :)
Dom sitter mellan lådan & tanken.
Är dom dåliga drar dom snart med sig motorfästena oxå eftersom kraften fortsätter fram via transaxeltuben till motorn, och vice versa, så det är isf läge att byta även dom så att inte de nya slits ut snabbare.
Porschelös :-(

Post Reply