924 RS (N/A) -83

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
easec
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#151 Post by easec »

ser bra ut goran, har liknande batteri som du!!!
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

#152 Post by Goran »

easec wrote:ser bra ut goran, har liknande batteri som du!!!
Inga problem med att snurra runt motorn, antar jag då?
Jag använde mig av ett gammalt men nyladdat bilbatteri när jag startade upp bilen, för att spara MC-batteriet tills tändningen är inställd och motorn mer lättstartad.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster

#153 Post by Goran »

Hej

Många små saker tar en förbannat massa tid.
Gjort idag:
Plockade ner bilen från pallbockarna.
Installerade Lambdamätaren. Den funkar!! :shock: :P
Justerat in tändningen. Motorn går kallare och stabilare när den kommit upp i temperatur. (Nu tror jag att jag kommit på varför den spikade för mig. Hade ingen stroboskoplampa då. )
Lagat blinkersen. Skaffade nya lampor på Biltema.
Tvättat bilen
Monterat främre reg skylt
Lagt i varningstriangel
Tejpat över racenummer.
Klar för besiktning. Well, sort of...

Bakslag:
Inget backljus.
Ingen fläkt. (Fungerade igår)
Obefintlig tomgång när den är kall. Dör hela tiden om jag inte håller gasen. Tips på åtgärd tas tacksamt emot. :?:
Kopplingen behöver finjusteras. tar alldeles för tidigt. Det tillsammans med dålig tomgång...tja, ni kan dra era egna slutsater.
Värst idag - MC-batteriet orkar inte vrida runt motorn - urmonterat och utbytt mot bilbatteri i kupén.

Underbar dag att meka ute i solen. :D

Hoppas man ser några av er på besiktningen i Trelleborg i morgon bitti. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Goran
Turbo-Poster

#154 Post by Goran »

Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper idag. :toot: :mrgreen:

Fick till och med några berömmande ord om motorn och dess respons. :D
Motorn gick bra och höll tempen bra.
Dock så måste jag få ordning på fläkten för det blir snabbt varmt i bilen. Lambdamätaren visade allt mellan Lean till Optimal men aldrig upp till Rich trots gaspådrag. Lite oroande. Måste kollas upp i veckan innan race.
Om någon vet vad man ska ändra på för att få den till att svar "rikare" vid gaspådrag så får ni gärna höra ev er....snälla. :oops:
Jag vägrar spika sönder en motorn till.

Annars var det kanonkul att träffa Edvin som också stressmekat hela vägen in till besiktningen. Johan Palm med sin fina 911 RSR(-73) replica och Jonas och Christian i sina Alfor.

Denna träffen rekommenderas varmt till samtliga MSCC och RHK medlemmar för toleransen, kunnandet och beredskapen (hantera låga bilar mm) är större här än hos vanliga bilprovningar.

Ha det bättre

Gonatt
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Sultanen
Turbo-Poster

#155 Post by Sultanen »

GRATTIS!
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#156 Post by patand »

Grattis Goran! :D Härligt att du kommit så långt nu och har hela säsongen att köra!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#157 Post by gegge »

Grattis!

Har du någon uppfattning när den går snålt och när den fetar på? Skillnad varm jämfört med kall?

Gällande bränslet är det nog enklast att sänka styrtrycket över hela registret så får den ialla fall rejält med sås, då minskar du risken för spik och förlorar i varje fall inte effekt. Står i Haynes, måste shimsa med tunna brickor på "bränsledistruberaren". Jag har en del brickor över om du behöver. Har också mätare om du beöver kolla trycket, k-jet test eller vad man nu kallar det på svenska.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Goran
Turbo-Poster

#158 Post by Goran »

gegge wrote:Grattis!

Har du någon uppfattning när den går snålt och när den fetar på? Skillnad varm jämfört med kall?

Gällande bränslet är det nog enklast att sänka styrtrycket över hela registret så får den ialla fall rejält med sås, då minskar du risken för spik och förlorar i varje fall inte effekt. Står i Haynes, måste shimsa med tunna brickor på "bränsledistruberaren". Jag har en del brickor över om du behöver. Har också mätare om du beöver kolla trycket, k-jet test eller vad man nu kallar det på svenska.
Tack alla för gratulationerna. Det var en stor börda som lättats från min OCH familjens axlar, må jag säga. :d=: Den tar en del kvalitetstid.

Ja, nu är säsongen framför mig och jag vill köra allt, men börjar med Sturup på söndag så får vi se sedan. Porscheklubben på Knutstorp är också av intresse. Många här har sagt att man inte behöver många hästar för att köra om en förare av miljon kronor. Sen är det bra pris på de träffarna med.

Måste först se till att lambdan visar på fetare blandning innan jag vågar gasa på.
Vill först berätta om förutsättningarna.
Lambdagivaren är en en-trådars inköpt på Biltema. (Toleranser???) Den måste värmas upp innan den visar rätt. Värmas upp innebär körning under last. Tomgångskörning kyler av den och efter för lång tid på tomgång visar den fel.
Mätaren är en billig historia från Ridetech, inköpt för 249 kr. Men det är bara en voltmätare i grunden, så det spelar nog mindre roll. Den visar rätt signal in, det har jag kollat.
Lean: 0,05-0,249 V
Optimal: 0,25-0,749 V
Rich: 0,75-1 V

På vägen ner och tillbaka från Trelleborg borde lambdasonden blivit tillräckligt varm på vägen. (Jag ignorerade alla värden innan temperaturen kommit upp i bilen.) När jag körde jämn motorvägshastighet dvs 3500-4000 varv och 120-130 km/h, låg den Lean till Optimal, ca 0,2-0,3. När jag gasade på förväntade jag mig att den skulle gå i botten på Rich, men den gick på sin höjd till i bortre änden på Optimal range dvs, ca 0,6-0,75 kanske.
Viss eftersläpning av visningen kontra gaspådrag noterades samt att signalen ibland försvann och bottnade på Lean, för att sekunder senare vakna till liv igen. Detta var vad jag fick med mig från första körningen. Mer tester och undersökningar kommer, efter att jag spelat fotboll med grabbarna. :oops: :D

Fredrik, jag tar emot all hjälp jag kan få både vad gäller kunnande och utrustning. Jag förväntar mig att jag snappar upp något på vägen och kommer läsa in mig på detta snarast och innan du kommer, så vi har någorlunda samsyn. Hör av dig när du får tid att komma över för en undersökning. Gärna så tidigt i veckan som möjligt så jag har tid för eventuella åtgärder innan nästa söndag, men jag uppskattar vilken dag som helst så klart. :D :d=:

Jag ringer dig under dagen så kanske vi kan bestämma dag?

mvh
Goran :#944burn:
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Pär Hylander
Raceputte

#159 Post by Pär Hylander »

Vad fick du för värden på besiktningen då? (kan inte sviktande spänningsmatning och ev bristande jord påverka ett sånt instrument?)

Om det är konstaterat att mätaren visar rätt så är det inte fel att mäta lite på K-jetten innan det börjar justeras till höger och vänster. Lite mått på styrtryck (både kallt och varmt) samt systemtryck tycker jag är steg 1, därefter vet man bättre vad som bör göras.
Pär Hylander

Goran
Turbo-Poster

#160 Post by Goran »

Pär Hylander wrote:Vad fick du för värden på besiktningen då? (kan inte sviktande spänningsmatning och ev bristande jord påverka ett sånt instrument?)

Om det är konstaterat att mätaren visar rätt så är det inte fel att mäta lite på K-jetten innan det börjar justeras till höger och vänster. Lite mått på styrtryck (både kallt och varmt) samt systemtryck tycker jag är steg 1, därefter vet man bättre vad som bör göras.
Hej Pär

På besiktningen hade jag hög CO-halt, 7,5, men "justerades" ner på plats. Detta måste också ner till normala nivåer. Vad är det mer än att den ska ligga under 4,5 för att gå igenom besiktningen? Finns det någon anledning till att den ska ligga över eller under 1 t ex?

Tack, K-jetten blir bra första kontroll för att sätta förutsättningarna. :d=:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Pär Hylander
Raceputte

#161 Post by Pär Hylander »

Goran wrote:
Pär Hylander wrote:Vad fick du för värden på besiktningen då? (kan inte sviktande spänningsmatning och ev bristande jord påverka ett sånt instrument?)

Hej Pär

På besiktningen hade jag hög CO-halt, 7,5, men "justerades" ner på plats. Detta måste också ner till normala nivåer. Vad är det mer än att den ska ligga under 4,5 för att gå igenom besiktningen? Finns det någon anledning till att den ska ligga över eller under 1 t ex?

Tack, K-jetten blir bra första kontroll för att sätta förutsättningarna. :d=:

mvh
Goran
Passade du på att kika på värdena under själva testningen? Hur såg det ut med lambda resp CO när det varvades lite?

Nej, ingen anledning att ligga jättelågt vad jag vet. Kan bli en del läskiga avgassmällar på avdrag om det ligger vädligt lågt.

Btw, du har koll på att tändningen står vettigt och reglerar vettigt?
Pär Hylander

Goran
Turbo-Poster

#162 Post by Goran »

Pär Hylander wrote:
Passade du på att kika på värdena under själva testningen? Hur såg det ut med lambda resp CO när det varvades lite?
Nej tyvärr, jag stod utanför och höll tummarna. :P
Pär Hylander wrote:Nej, ingen anledning att ligga jättelågt vad jag vet. Kan bli en del läskiga avgassmällar på avdrag om det ligger vädligt lågt.
OK, blir 2 bra, eller ska man optimera till att ligga nära 4,5? Enligt besiktningsmannen så är det ingen fördel att ligga för högt.
Pär Hylander wrote:Btw, du har koll på att tändningen står vettigt och reglerar vettigt?
Inte mer än att jag justerat den enligt Haynes och 924 Workshop manual för 1980 års model och senare (stycke 28-21 och framåt): på tomgång, vakuumet på och 0(noll) märket på svänghjulet.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Goran
Turbo-Poster

#163 Post by Goran »

Fredrik "gegge" var hos mig idag ooch vi skulle mäta upp lite styrtryck och systemtryck för att kolla om vi kunde hitta varför den, enligt min lambdasond inte går tillräckligt fett vid fullt gaspådrag.

Styrtrycket mätte vi när den var kall precis efter startögonblicket till 0,5 Bar, vilket är ca 1-1,5 bar för lite. Detta innebär att den går väldigt fett i början, vilket i och för sig är ganska normalt då den får extra tillsats av soppa vid kallstart, men det verkar vara lite för fett enligt Haynes.
När den blivit varm hamnade den på 3,55 vilket ligger inom toleransen i Haynes: 3,6 +-0,2

Vi kom också fram till att accumulatortanken fungerade, inget onormalt tryckfall när man stängde av bilen, likaså "luftregulatorn".

Systemtrycket kunde vi tyvärr inte mäta då Fredrik glömt en koppling hemmavid, men det fortsätter vi med senare i veckan.

Annat jag upptäckte var att shimsen till systemtrycket är annorlunda på Fredriks turbo-bränslehuvud mot ett från en N/A. Turbons ser ut som fina brickor medans det i N/A är cylindriska skivor/plattor (utan hål).

Stort tack till Fredrik som ställde upp trots att han har massor att göra på sin bil. :#pray: :d=:

Gonatt
Goran -_-
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Pär Hylander
Raceputte

#164 Post by Pär Hylander »

Goran wrote:
Pär Hylander wrote:]Btw, du har koll på att tändningen står vettigt och reglerar vettigt?
Inte mer än att jag justerat den enligt Haynes och 924 Workshop manual för 1980 års model och senare (stycke 28-21 och framåt): på tomgång, vakuumet på och 0(noll) märket på svänghjulet.

mvh
Goran
VEt inte om 924 tändfördelare är lika usla som 931. Men på dessa så kunde varvtalsförställningen kärva, vilket kunde få resultat att det inte ställde om sig vid varvaltsändring, alternativt ställde om sig och sen fastnade. Därför fick man på dessa mäta vid olika varvtal och se att kurvan stämmer.
Pär Hylander

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

#165 Post by Berand »

På 931 -81 sköts tändregleringen av en liten databox, så alla 931 fördelare är inte usla. :)
Pappa till patand
Porsche 931

Post Reply