Renovera motorblock, 951

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Martin Linderson
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2006-08-07 09:07:24
Contact:

Renovera motorblock, 951

#1 Post by Martin Linderson »

Hej.

Jag har ett motorblock som efter demontering tyvärr visat sig vara ganska repigt och nu funderar jag som bäst över hur man ska åtgärda detta på lämpligaste vis. Som jag har fattat det finns det några altenativ:


1. Borra blocket efter alla konstens regler vad gäller alusil och köpa nya(dyra) överdimensionskolvar.

2. Byta motorblock och använda delarna från mitt gamla block.

3. Stålfodra och antingen köpa nya kolvar eller använda dom gamla kolvarna.

Jag har varit i kontakt med en lokal motorfirma som har lett in mig på att stålfodra blocket och sen använda orginal kolvar eftersom dessa är fina, dock med nya kolvringar. Men nu har jag läst ett par trådar där det nämns att orginal kolvar inte kan användas ihop med ett stålfoder, men inte varför? Finns det nån mer erfaren på 951 motorer där ute som har nån idé om varför orginal kolvar inte skulle fungera ihop med stålfoder? :?:

Vad finns det för olika stålfoder på marknaden? Dom populäraste verkar ju vara Darton.

Den som har några ideér om vilket alternativ som är bäst av 1,2 och 3 ovan eller har kunskap om stålfodring får gärna skriva en rad.

/Martin, som vill skruva ihop sin bil :roll:

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by firefish »

Hur repigt är repigt? Är det bara ytbehandlingen som är dålig så finns det företag som kan göra om den, oavsett om det är nikasil eller vad det nu kan tänkas vara. Det skulle jag börja med att kolla på.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#3 Post by tkgb »

Jag var i precis samma sits som du när jag skulle renovera mitt 951 block
jag tyckte jag hade väldigt fula repor i mina cylindrar så först tänkte jag borra det 0.5 mm överdimension och köpa kolvar från usa
Men jag blev avrådd till detta av både Sanden och Wallens, motorfirman som gjorde bearbetningen på blocket
Enligt dom skulle det räcka att hona cylindrarna för att få bort reporna
och med nya kolvringar så skulle motor bli tät igen.
Jag är glad att jag följde deras råd för motorn blev väldigt tät o fin o går som en klocka

Hitta ett begagnat bra block kan vara svårt repor verkar vara mer eller mindre standard på dessa motorer

fodra cylindrarna är nog ett bra alternativ då finns det ju fler kolvar att välja bland, orginalkolvarna har en belägning som bara funkar i alusilcylindrar vad jag vet.
Ultra motor säljer väl Darton foder och dom är nog väldigt bra men även rätt dyra skulle jag tippa.


mvh tommy

Martin Linderson
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2006-08-07 09:07:24
Contact:

#4 Post by Martin Linderson »

Aha. Så det är en ytbehandling även på kolvarna för att dom ska fungera ihop med alusilblocket. Annars ligger det ju nära tilhands att tro att orginal kolvar skulle fungera med ett stålfoder eftersom det är den kombinationen av material i dom flesta motorer. Alu kolv i ett stål block.

Min första tanke var att jag skulle bara hona ur blocket så jag tog med blocket till en verktad som skulle mäta om detta var möjligt men kommentaren jag fick var -Det där blocket behöver jag inte ens mäta på för att se att det inte räcker med att hona...

Sen visade det sig att iaf kolvarna var fina. Men dom har jag ju inte nån nytta av om jag måste borra upp blocket iaf. Kanske det finns alusil foder?

/Martin

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by tkgb »

Jag tror det är nån typ av "järnoxidbelägning" på kolvarna antagligen för att aluminium mot aluminum inte funkar så bra.

Det klart att såg snubben som du visade blocket för jättelika vändkanter o repor så ansåg han väl att det var kört att bara hona blocket.
Men det skadar ju inte att mäta upp det heller!

Alusil bli väldigt hårt i cylindrarna så det brukar vara kolvringarna som slits mest
min motor hade gått 25000 mil och förutom reporna var diametern i cylindrarna knappt förstorad alls därför gick det att hona bort reporna och ändå hålla toleranserna inom gränsvärdena.



mvh tommy

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]