Motorn stannar efter ca 1 min

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

Motorn stannar efter ca 1 min

#1 Post by Shrimpen »

Hej,

Jag har problem med motorn på min 944 turbo -86.
Den startar fint när den är kall. Efter ca 30s till 1min stannar den tvärt.
Om man väntar ca 5min så är det inga problem att starta. Den går även då i ca 30s.
Jag har bytt DME relä och försökt koppla ur larmet (åtminstånde den delen som bryter gnistan).
Det har ingen betydelse om man "avaktiverar" imobilisern. Man måste ändå vänta 5 min.
Felet har kommit lite gradvis. Det började med att jag kunde köra ca 20min innan den dog. Då var det inga problem att starta direkt. Men nu är den helt död i ca 5min.

Är det någon som känner igen problemet?

Kan det vara någon givare som ballar ur när den blir varm.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by firefish »

Har du gnista direkt efter att den har stannat? En kass tändspole kan fungera när den är kall men strula när den börjar bli varm.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#3 Post by Shrimpen »

Jag har faktiskt inte kollat om det är gnistan som försvinner :oops: trotts att det käns mest troligt pga. den plötsliga döden...
Jag ska försöka kolla det ikväll.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#4 Post by Ionizer »

Gissar på igensatt bränslefilter.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#5 Post by Shrimpen »

Tack för tipsen.

Nu har jag varit i garaget hela förmiddagen.

Följande är bytt.
Bränslefilter.
Bränsletryckregulator.
Tändspole.
Tändstift.

Den vill fortfarande inte gå någon längre tid, men den är mer lättstartad när den har stannat.
Den största skillnaden blev när jag bytte bränslefilter.
Jag har även lossat på frontskruven på fuel railen för att se om det kommer bränsle. Det gör det, massor... ren och fin bensin.
Finns det några fler filter som kan tänkas bli igensatta. Det stora filtret vid tanken var ordentligt skitigt.
Jag ska försöka få tag på en bränsletryckmätare för att mäta trycket när motorn går.

Jag kopplade in ett löst tändstift för att se om det är gnistan som fösvinner. När den dör försvinner gnistan. Och den är inte där direkt efter när jag försöker starta.
Finns det någon "safe mod" i styrboxarna som bilen startar med, som efter ett tag övergår till "normal" drift.
Jag kan återstarta bilen efter ca 10-30 sekunder.

Hur kollar man om tändspolen får rätt signaler. Man ska visst kunna koppla in ett orsiloskop på någon av sladdarna. Någon som vet / kan beskriva?
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#6 Post by Shrimpen »

Ett litet tillägg.

Jag har fyllt halva tanken med V-power och resten med 98. Men det borde inte vara bränslet som ställer till det. Känns långsökt.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#7 Post by Shrimpen »

Är det någon som kan beskriva var man hittar tändmodulen.
Jag har en ny tändmodul i handen men jag vet inte var den sitter.. :shock:
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by firefish »

Jag skulle börja med att kolla klassiska saker som jordpunkter, att du har rätt spänning fram till alla förbrukare (har du 12V på spolen när du tappat gnistan till exempel?). Gör rent alla kontaktstycken med mera för att eliminera "skitfel" innan du börjar stoppa dit en massa nya delar.

Snart kommer någon som är duktig på Porsche med bättre svar...

Tändmodulen bör du f.ö kunna lokalisera i PET.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#9 Post by Richard »

En kompis hade ett liknande fel på sin Audi och då var det fördelaren (obs! ej fördelarlocket utan hela meckapären) som var kass. Bilen dog utan förvarning precis när som helst och kunde efter en stund startas igen och sen gick den ett tag till tills...
Porsche-F-n

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#10 Post by Shrimpen »

Tack för tipset med fördelaren.

Jag har nu bytt till en ny rotor och ett annat men beggat fördelarlock.
Jag har dessutom tvättat (med isopropanol) och lött om massor med kallödningar i styrboxarna.

Efter detta fungerade den i hela 20min. Därefter helt död... :x

Jag behöver HJÄÄÄLP.

Är det någon som har båda styrboxarna lösa som kan tänka sig att låna ut dom ett tag... Blir garanterat affär om det är det som är felet.

Snart blir det eftermarknadständning och insprut... Tips mottages gärna.

PS. Om jag förstått rätt så finns ingen lös tändmodul på dessa bilar Ds.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Ducati »

Hej
Mina styrboxar är lättåtkomliga, jag har även en bränsletryckmätare
Du kan få låna dem
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Skillzz
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2007-06-29 19:56:48
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

#12 Post by Skillzz »

Kolla DME relät som drar sopapump och spridare had ett liknade problem
/Pierre

Team: Real Toys Racing

Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#13 Post by Richard »

Jag är fortsatt inne på fördelaren och då den del som du sätter rotorn på, dvs inte plastprylarna längst upp.
Porsche-F-n

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#14 Post by Shrimpen »

Jag är nog inte riktigt med när du säger "den del som du sätter rotorn på".
Sätter man inte rotorn på en förlängning av kamaxeln.
Det är en 8 ventils motor, en kam.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#15 Post by Shrimpen »

Just nu ler bilen mot mig.. :D
Jag har lånat ett par styrboxar.
Jag vågar knappt skriva det med tanke på att den stannar efter ett tag, men nu har den gått i 45 minuter. Rekord.

Förhoppningsvis har jag hittat felet.

En sak är i alla fall säker. Jag har ett väl genomgånget tändsystem.

Tack för de goda råden.
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users