Motorn stannar efter ca 1 min
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Motorn stannar efter ca 1 min
Hej,
Jag har problem med motorn på min 944 turbo -86.
Den startar fint när den är kall. Efter ca 30s till 1min stannar den tvärt.
Om man väntar ca 5min så är det inga problem att starta. Den går även då i ca 30s.
Jag har bytt DME relä och försökt koppla ur larmet (åtminstånde den delen som bryter gnistan).
Det har ingen betydelse om man "avaktiverar" imobilisern. Man måste ändå vänta 5 min.
Felet har kommit lite gradvis. Det började med att jag kunde köra ca 20min innan den dog. Då var det inga problem att starta direkt. Men nu är den helt död i ca 5min.
Är det någon som känner igen problemet?
Kan det vara någon givare som ballar ur när den blir varm.
Jag har problem med motorn på min 944 turbo -86.
Den startar fint när den är kall. Efter ca 30s till 1min stannar den tvärt.
Om man väntar ca 5min så är det inga problem att starta. Den går även då i ca 30s.
Jag har bytt DME relä och försökt koppla ur larmet (åtminstånde den delen som bryter gnistan).
Det har ingen betydelse om man "avaktiverar" imobilisern. Man måste ändå vänta 5 min.
Felet har kommit lite gradvis. Det började med att jag kunde köra ca 20min innan den dog. Då var det inga problem att starta direkt. Men nu är den helt död i ca 5min.
Är det någon som känner igen problemet?
Kan det vara någon givare som ballar ur när den blir varm.
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Tack för tipsen.
Nu har jag varit i garaget hela förmiddagen.
Följande är bytt.
Bränslefilter.
Bränsletryckregulator.
Tändspole.
Tändstift.
Den vill fortfarande inte gå någon längre tid, men den är mer lättstartad när den har stannat.
Den största skillnaden blev när jag bytte bränslefilter.
Jag har även lossat på frontskruven på fuel railen för att se om det kommer bränsle. Det gör det, massor... ren och fin bensin.
Finns det några fler filter som kan tänkas bli igensatta. Det stora filtret vid tanken var ordentligt skitigt.
Jag ska försöka få tag på en bränsletryckmätare för att mäta trycket när motorn går.
Jag kopplade in ett löst tändstift för att se om det är gnistan som fösvinner. När den dör försvinner gnistan. Och den är inte där direkt efter när jag försöker starta.
Finns det någon "safe mod" i styrboxarna som bilen startar med, som efter ett tag övergår till "normal" drift.
Jag kan återstarta bilen efter ca 10-30 sekunder.
Hur kollar man om tändspolen får rätt signaler. Man ska visst kunna koppla in ett orsiloskop på någon av sladdarna. Någon som vet / kan beskriva?
Nu har jag varit i garaget hela förmiddagen.
Följande är bytt.
Bränslefilter.
Bränsletryckregulator.
Tändspole.
Tändstift.
Den vill fortfarande inte gå någon längre tid, men den är mer lättstartad när den har stannat.
Den största skillnaden blev när jag bytte bränslefilter.
Jag har även lossat på frontskruven på fuel railen för att se om det kommer bränsle. Det gör det, massor... ren och fin bensin.
Finns det några fler filter som kan tänkas bli igensatta. Det stora filtret vid tanken var ordentligt skitigt.
Jag ska försöka få tag på en bränsletryckmätare för att mäta trycket när motorn går.
Jag kopplade in ett löst tändstift för att se om det är gnistan som fösvinner. När den dör försvinner gnistan. Och den är inte där direkt efter när jag försöker starta.
Finns det någon "safe mod" i styrboxarna som bilen startar med, som efter ett tag övergår till "normal" drift.
Jag kan återstarta bilen efter ca 10-30 sekunder.
Hur kollar man om tändspolen får rätt signaler. Man ska visst kunna koppla in ett orsiloskop på någon av sladdarna. Någon som vet / kan beskriva?
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag skulle börja med att kolla klassiska saker som jordpunkter, att du har rätt spänning fram till alla förbrukare (har du 12V på spolen när du tappat gnistan till exempel?). Gör rent alla kontaktstycken med mera för att eliminera "skitfel" innan du börjar stoppa dit en massa nya delar.
Snart kommer någon som är duktig på Porsche med bättre svar...
Tändmodulen bör du f.ö kunna lokalisera i PET.
Snart kommer någon som är duktig på Porsche med bättre svar...
Tändmodulen bör du f.ö kunna lokalisera i PET.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Tack för tipset med fördelaren.
Jag har nu bytt till en ny rotor och ett annat men beggat fördelarlock.
Jag har dessutom tvättat (med isopropanol) och lött om massor med kallödningar i styrboxarna.
Efter detta fungerade den i hela 20min. Därefter helt död...
Jag behöver HJÄÄÄLP.
Är det någon som har båda styrboxarna lösa som kan tänka sig att låna ut dom ett tag... Blir garanterat affär om det är det som är felet.
Snart blir det eftermarknadständning och insprut... Tips mottages gärna.
PS. Om jag förstått rätt så finns ingen lös tändmodul på dessa bilar Ds.
Jag har nu bytt till en ny rotor och ett annat men beggat fördelarlock.
Jag har dessutom tvättat (med isopropanol) och lött om massor med kallödningar i styrboxarna.
Efter detta fungerade den i hela 20min. Därefter helt död...

Jag behöver HJÄÄÄLP.
Är det någon som har båda styrboxarna lösa som kan tänka sig att låna ut dom ett tag... Blir garanterat affär om det är det som är felet.
Snart blir det eftermarknadständning och insprut... Tips mottages gärna.
PS. Om jag förstått rätt så finns ingen lös tändmodul på dessa bilar Ds.
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Skillzz
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2007-06-29 19:56:48
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Contact:
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Just nu ler bilen mot mig..
Jag har lånat ett par styrboxar.
Jag vågar knappt skriva det med tanke på att den stannar efter ett tag, men nu har den gått i 45 minuter. Rekord.
Förhoppningsvis har jag hittat felet.
En sak är i alla fall säker. Jag har ett väl genomgånget tändsystem.
Tack för de goda råden.

Jag har lånat ett par styrboxar.
Jag vågar knappt skriva det med tanke på att den stannar efter ett tag, men nu har den gått i 45 minuter. Rekord.
Förhoppningsvis har jag hittat felet.
En sak är i alla fall säker. Jag har ett väl genomgånget tändsystem.
Tack för de goda råden.
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
Who is online
Users browsing this forum: No registered users