Bromsreducering bak -broms bias 951-86

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Bromsreducering bak -broms bias 951-86

#1 Post by moosemats »

Hej.

Någon som monterat en Bromsreducerings nippel till bak-oken? Går det bra? Kör någon med andra lösningar, t.ex. olika belägg? Hur fungerar det på bana, problem med att dom uppför sig olika beroende på temperatur?

All input av intresse : ) både alternativ för nippel och montering samt lösningar med olika belägg och i så fall vilka fabrikat.

// Mats
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Belägg har jag kört olika:

Ferodo DS2500 + standard belägg bak

Carbon friction (tror jag de heter) + standard belägg bak

Har gett min bil bra bromsbalans i båda fallen.

Kanske inte så relevant att jämföra med din bil iof eftersom vi har så olika bromsar i övrigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Vill minnas att du kör med std-bromsarna?

I så fall har jag provat:
Std + std
Ferrodo DS + std
Carbotech AX + std
Trickstuff + std
Trickstuff + trickstuff

Helt klart upplever jag att trivs betydligt mer med bilen med samma material runt om.
Som du säger så blir kurvan mer förutsägbar.
Nu vet jag visserligen inte hur mycket en ev. lsd påverkar detta...

Har du samma belägg runtom idag så skulle jag främst letat på annat håll.
Är bilen korrekt invägd?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by moosemats »

Jag kör med standardskivor och Performance Friction PFC 97 runt om + michelin r-däck. Samma dimension runt om 255.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med om bilen är korrekt invägd?
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#5 Post by Per Huzell »

Ett alt är ju att gå upp i storlek på bromsar fram, men det kanske inte är vad du vill göra?
Själv kör jag med en 322mm skiva fram, dock med 225 alt 235 däck och har aldrig känt att det skulle låsa upp bak.
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

moosemats wrote:Jag kör med standardskivor och Performance Friction PFC 97 runt om + michelin r-däck. Samma dimension runt om 255.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med om bilen är korrekt invägd?
Cornerweight. Står bilen med mycket vikt på ett hjul skulle det kunna låsa upp något hjul.

Är det båda bak du låser?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by moosemats »

Fredrik gjorde en Cornerwight innan jag köpte bilen. Har inte siffrorna här men jag tror den är rätt jämn höger vänster.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by Spånet »

Tycker inte du skall hålla på med olika belägg fram och bak. En vacker dag vill du byta däcksbredd fram eller bak och då stämmer det inte längre.

Montera en reducerventil istället.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#9 Post by moosemats »

Har du en monterad på din? I så fall var har du satt den?
Vilken modell använder du?

// Mats
Spånet wrote:Tycker inte du skall hålla på med olika belägg fram och bak. En vacker dag vill du byta däcksbredd fram eller bak och då stämmer det inte längre.

Montera en reducerventil istället.

//Lasse
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Vill bara lägga in här att bilen har en reducerventil original.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Vill bara lägga in här att bilen har en reducerventil original.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
Det där har jag läst innan och tycker det verkar helt snurrigt. Om man nu åker med däck som har högre friktion (rdäck) är de som porsche designade för (gatdäck från 80-talet) så vill man rimligen inte ha MER bromskraft bak, då vill man ha MINDRE bromskraft bak.

På min räser-931 (med helt annan bromsuppsättning än aktuell 951- 86) så skruvade jag in betydligt mindre bromskraft till bakhjulen, det bromsade bättre än utan reducering.

På bilar med ABS kanske det kan vara fördel med annan grundbalans, jag vet inte.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Jo men original så jobbar bakbromsarna väldigt lite. Så även med bättre grepp i däcken så kan man skicka bak lite mer bromstryck.
Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#13 Post by Per Huzell »

???
Var inte problemet att Mats låste upp bak när han körde på Sviestad eller så missade jag det?
[i]Speed is Everything[/i]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#14 Post by Rikard »

gurra wrote:Jo men original så jobbar bakbromsarna väldigt lite. Så även med bättre grepp i däcken så kan man skicka bak lite mer bromstryck.
Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Gurra

Jag tror att du missuppfattat det en aning. De flesta jag pratat med har problem att det bromsar för mycket bak. Däremot har du rätt i att med hårdare fjädrar niger bilen betydligt mindre vid inbromsning och då kan man bromsa mera på bakhjulen.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Per Huzell wrote:???
Var inte problemet att Mats låste upp bak när han körde på Sviestad eller så missade jag det?
Tror ni har missuppfattat Gurra... han menar att Mats ventil kanske är bytt just för att få mer broms bak. I så fall kan han byta tillbaka till originalventilen och få mindre broms bak! :) (läser man i Mats biltråd så har Gurra skrivit lite mer utförligt där). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users