Bromsreducering bak -broms bias 951-86
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Bromsreducering bak -broms bias 951-86
Hej.
Någon som monterat en Bromsreducerings nippel till bak-oken? Går det bra? Kör någon med andra lösningar, t.ex. olika belägg? Hur fungerar det på bana, problem med att dom uppför sig olika beroende på temperatur?
All input av intresse : ) både alternativ för nippel och montering samt lösningar med olika belägg och i så fall vilka fabrikat.
// Mats
Någon som monterat en Bromsreducerings nippel till bak-oken? Går det bra? Kör någon med andra lösningar, t.ex. olika belägg? Hur fungerar det på bana, problem med att dom uppför sig olika beroende på temperatur?
All input av intresse : ) både alternativ för nippel och montering samt lösningar med olika belägg och i så fall vilka fabrikat.
// Mats
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Belägg har jag kört olika:
Ferodo DS2500 + standard belägg bak
Carbon friction (tror jag de heter) + standard belägg bak
Har gett min bil bra bromsbalans i båda fallen.
Kanske inte så relevant att jämföra med din bil iof eftersom vi har så olika bromsar i övrigt.
Ferodo DS2500 + standard belägg bak
Carbon friction (tror jag de heter) + standard belägg bak
Har gett min bil bra bromsbalans i båda fallen.
Kanske inte så relevant att jämföra med din bil iof eftersom vi har så olika bromsar i övrigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Vill minnas att du kör med std-bromsarna?
I så fall har jag provat:
Std + std
Ferrodo DS + std
Carbotech AX + std
Trickstuff + std
Trickstuff + trickstuff
Helt klart upplever jag att trivs betydligt mer med bilen med samma material runt om.
Som du säger så blir kurvan mer förutsägbar.
Nu vet jag visserligen inte hur mycket en ev. lsd påverkar detta...
Har du samma belägg runtom idag så skulle jag främst letat på annat håll.
Är bilen korrekt invägd?
I så fall har jag provat:
Std + std
Ferrodo DS + std
Carbotech AX + std
Trickstuff + std
Trickstuff + trickstuff
Helt klart upplever jag att trivs betydligt mer med bilen med samma material runt om.
Som du säger så blir kurvan mer förutsägbar.
Nu vet jag visserligen inte hur mycket en ev. lsd påverkar detta...
Har du samma belägg runtom idag så skulle jag främst letat på annat håll.
Är bilen korrekt invägd?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Cornerweight. Står bilen med mycket vikt på ett hjul skulle det kunna låsa upp något hjul.moosemats wrote:Jag kör med standardskivor och Performance Friction PFC 97 runt om + michelin r-däck. Samma dimension runt om 255.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med om bilen är korrekt invägd?
Är det båda bak du låser?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Tycker inte du skall hålla på med olika belägg fram och bak. En vacker dag vill du byta däcksbredd fram eller bak och då stämmer det inte längre.
Montera en reducerventil istället.
//Lasse
Montera en reducerventil istället.
//Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Har du en monterad på din? I så fall var har du satt den?
Vilken modell använder du?
// Mats
Vilken modell använder du?
// Mats
Spånet wrote:Tycker inte du skall hålla på med olika belägg fram och bak. En vacker dag vill du byta däcksbredd fram eller bak och då stämmer det inte längre.
Montera en reducerventil istället.
//Lasse
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vill bara lägga in här att bilen har en reducerventil original.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det där har jag läst innan och tycker det verkar helt snurrigt. Om man nu åker med däck som har högre friktion (rdäck) är de som porsche designade för (gatdäck från 80-talet) så vill man rimligen inte ha MER bromskraft bak, då vill man ha MINDRE bromskraft bak.gurra wrote:Vill bara lägga in här att bilen har en reducerventil original.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
På min räser-931 (med helt annan bromsuppsättning än aktuell 951- 86) så skruvade jag in betydligt mindre bromskraft till bakhjulen, det bromsade bättre än utan reducering.
På bilar med ABS kanske det kan vara fördel med annan grundbalans, jag vet inte.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jo men original så jobbar bakbromsarna väldigt lite. Så även med bättre grepp i däcken så kan man skicka bak lite mer bromstryck.
Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Gurragurra wrote:Jo men original så jobbar bakbromsarna väldigt lite. Så även med bättre grepp i däcken så kan man skicka bak lite mer bromstryck.
Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Jag tror att du missuppfattat det en aning. De flesta jag pratat med har problem att det bromsar för mycket bak. Däremot har du rätt i att med hårdare fjädrar niger bilen betydligt mindre vid inbromsning och då kan man bromsa mera på bakhjulen.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tror ni har missuppfattat Gurra... han menar att Mats ventil kanske är bytt just för att få mer broms bak. I så fall kan han byta tillbaka till originalventilen och få mindre broms bak!Per Huzell wrote:???
Var inte problemet att Mats låste upp bak när han körde på Sviestad eller så missade jag det?


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users