Trimma en 944 Turbo
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2009-04-07 06:21:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Trimma en 944 Turbo
Har en 944 turbo -90 och önskar nu lite mer pulver under huven. Har sanden chip med filter annars original(motor).
Har försökt att leta efter en bra firma som kan skrämma upp den lite till 350-400hk.
men har inte direkt hittat något "steg 2"
Någon som har bra förslag.?
3" hela vägen inkl racekat är på g.
Har försökt att leta efter en bra firma som kan skrämma upp den lite till 350-400hk.
men har inte direkt hittat något "steg 2"
Någon som har bra förslag.?
3" hela vägen inkl racekat är på g.
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Man ska veta att det är en hel del som behöver bytas för att komma upp till 400hk
Angående turbo
enklast o billigast blir att få tag i en k26/27 hybrid för den passar bolt on men bäst är givetvis en nyare variant som Newkie säger.
Dock finns det bra bolt on turbos i staterna men dom kostar en massa.
Speed Force Racing (SFR) samt Vitesse har väldigt bra grejer.
Har läst en hel del om att TIAL är på G med en riktigt bra turbo också men den har inte släpts riktigt än.
Angående turbo
enklast o billigast blir att få tag i en k26/27 hybrid för den passar bolt on men bäst är givetvis en nyare variant som Newkie säger.
Dock finns det bra bolt on turbos i staterna men dom kostar en massa.
Speed Force Racing (SFR) samt Vitesse har väldigt bra grejer.
Har läst en hel del om att TIAL är på G med en riktigt bra turbo också men den har inte släpts riktigt än.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Mycket bra tips i den här tråden 
Jag justerade in en kundbil på Rototest i höstas som hade följande modifieringar:
* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare
I övrigt 100% original. Dvs motor, topplock, ic-rör, avgas(!) osv.
Den gav drygt 300 hk på hjulen vid 1,2 bar. Dvs ca 350 hk i motorn. (vanlig bensin)
OBS! Rototest går inte att jämföra med jänkarnas dynosiffror!!!
Avgassystemet var största flaskhalsen, ett 3" skulle öka siffrorna markant.
Vill man ha ytterligare effekt kan man tex rätt enkelt komplettera med:
* Nya, grövre, IC-rör
* Vassare kamaxel
* Ställbart kamdrev
Efter det bör man se över och bearbeta toppen.
Men skulle säga att utan att lyfta toppen är ca 380 ärliga rototest-hk en rimlig nivå på vanlig bensin.
Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren
Mvh Gurra

Jag justerade in en kundbil på Rototest i höstas som hade följande modifieringar:
* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare
I övrigt 100% original. Dvs motor, topplock, ic-rör, avgas(!) osv.
Den gav drygt 300 hk på hjulen vid 1,2 bar. Dvs ca 350 hk i motorn. (vanlig bensin)
OBS! Rototest går inte att jämföra med jänkarnas dynosiffror!!!
Avgassystemet var största flaskhalsen, ett 3" skulle öka siffrorna markant.
Vill man ha ytterligare effekt kan man tex rätt enkelt komplettera med:
* Nya, grövre, IC-rör
* Vassare kamaxel
* Ställbart kamdrev
Efter det bör man se över och bearbeta toppen.
Men skulle säga att utan att lyfta toppen är ca 380 ärliga rototest-hk en rimlig nivå på vanlig bensin.
Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
gurra wrote:Mycket bra tips i den här tråden
Jag justerade in en kundbil på Rototest i höstas som hade följande modifieringar:
* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare
I övrigt 100% original. Dvs motor, topplock, ic-rör, avgas(!) osv.
Den gav drygt 300 hk på hjulen vid 1,2 bar. Dvs ca 350 hk i motorn. (vanlig bensin)
OBS! Rototest går inte att jämföra med jänkarnas dynosiffror!!!
Avgassystemet var största flaskhalsen, ett 3" skulle öka siffrorna markant.
Vill man ha ytterligare effekt kan man tex rätt enkelt komplettera med:
* Nya, grövre, IC-rör
* Vassare kamaxel
* Ställbart kamdrev
Efter det bör man se över och bearbeta toppen.
Men skulle säga att utan att lyfta toppen är ca 380 ärliga rototest-hk en rimlig nivå på vanlig bensin.
Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren![]()
Mvh Gurra
Även jag är mycket sugen på trim

(Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren)
Vad innehåller i det paketet?? pris?
(* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare)
Vad kostar det här kalaset då inkl inställning??
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Hur pass bolt-on är Turbonetics-turbon?
Jag tycker man också ska fråga sig vad man ska ha effekten till, om man siktar på hög toppeffekt, jämnt vridmoment etc.
Annan kam, modifierad topp, bättre insug, bättre avgas, större IC ger högre verkningsgrad och möjlighet till mer effekt vid samma laddtryck och möjlighet till att påverka motorkaraktären = det bästa sättet att trimma.
Modernare turbo, alltså ej K26K27 varianter, ger tidigare och snabbare laddtryck vilket ger bredare momentområde.
/Dea
Jag tycker man också ska fråga sig vad man ska ha effekten till, om man siktar på hög toppeffekt, jämnt vridmoment etc.
Annan kam, modifierad topp, bättre insug, bättre avgas, större IC ger högre verkningsgrad och möjlighet till mer effekt vid samma laddtryck och möjlighet till att påverka motorkaraktären = det bästa sättet att trimma.
Modernare turbo, alltså ej K26K27 varianter, ger tidigare och snabbare laddtryck vilket ger bredare momentområde.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja effekt är en svår drog att slita sig ifrån..!poyee600rr wrote:
Även jag är mycket sugen på trim![]()
(Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren)
Vad innehåller i det paketet?? pris?
(* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare)
Vad kostar det här kalaset då inkl inställning??

Ca 40' för ett komplett sådant paket. Injustering av installerat kitt bjuder jag på vid köp av komplett paket!
De nya trimkitten gäller framförallt chip och MAF.
Har en del nya grejer på gång där och det komer provas ut ordentligt under våren/försommaren.
Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Den är väldigt bolt-on.Dea wrote:Hur pass bolt-on är Turbonetics-turbon?
Avgas - 100%
Montering - 100%
Vatten in/ut och olja in/ut - 100% med de medföljande delarna.
Mvh Gurra
Så sant!Dea wrote: Jag tycker man också ska fråga sig vad man ska ha effekten till, om man siktar på hög toppeffekt, jämnt vridmoment etc.
Annan kam, modifierad topp, bättre insug, bättre avgas, större IC ger högre verkningsgrad och möjlighet till mer effekt vid samma laddtryck och möjlighet till att påverka motorkaraktären = det bästa sättet att trimma.
Modernare turbo, alltså ej K26K27 varianter, ger tidigare och snabbare laddtryck vilket ger bredare momentområde.
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Då är det främst turbon du behöver byta.Richard wrote:Jag har det vanliga trimchippet i min 91:a och tycker att den effekten är helt ok för mig, men finns det modifieringar för att få mindre topp och mer bredband är väl min fråga?
En modern liten kullagrad turbo kan ge ohyggligt mycket bättre respons på låga varv och mellanregister jämfört med din originalturbo.
Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
cp-costum parts isug,grenrör... sådana fina saker som Kyttet har på sin bil..
http://cpservice.e-butiken.se/
http://cpservice.e-butiken.se/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Who is online
Users browsing this forum: No registered users