Vad kan göra en 968 "lite slö"?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

Vad kan göra en 968 "lite slö"?

#1 Post by firefish »

Det här är som ni märker en väldigt bred fråga men 968:an känns lite orkeslös och frågan är varför?? Jag har inte gjort kompprov eller leakdown men motorn verkar tät och har inga fuffens för sig utan går jämnt och fint över hela registret utan ryk, pust och stånk. Jag ska lyfta ventilkåpan och syna av variocamen, inte enbart pga effektbrist utan för blodtryckets skull också. Är det en ordentlig service som tarvas, inkluderande tänddetaljer och spridarrengöring/kalibrering mm eller kan det vara något annat? Händer det att solenoiden i variocamsystemet hänger sig så att systemet inte aktiveras? Alla remmar och variocamdetaljer skall bytas strax och då tänkte jag passa på att få avgaskammen timad ordentligt. Jag har hört någonstans att Porsche inte alltid var så noggranna med det från fabrik och att det kan slå på ett par grader, är det hörsägen eller finns det något att hämta där?

Mvh,

Magnus

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Nahpets »

Har det kommit plötsligt eller gradvis sölat till?

Anliggande (parkerings)bromsar ?
"Limp mode" ?
Psykologiskt ?
Igensatt luftfilter?
Sämre bränsletillförsel pga smutsigt bränslefilter?

Mvh
Stephan

firefish
Turbo-Poster

#3 Post by firefish »

Enligt en gosse som kört den tidigare under ett par år så har den alltid varit lite slö jämfört med andra 968:or. Den är servad med filter både här och där tidigare utan att det skulle ha påverkat nämnvärt - det var därför jag tänkte att problemet skulle kunna ligga i variocamsystemet. Den går som sagt mjukt och fint men utan fungerande variocam så skulle den tappa effekt utan att den skulle börja gå dåligt (som i att ryka, rycka, missa, missljud mm). Lite som en turbobil med för lågt laddtryck.
Magnus W
www.bike.se

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Sahlle_9xx »

Inget halvstopp någonstans i avgassystemet? Katten kanske har fått en smäll någon gång och fått lite högt mottryck? Gissar att du kollat så att gasspjället går hela vägen med plattan i mattan och sådana enklare grejer?
Porschelös :-(

firefish
Turbo-Poster

#5 Post by firefish »

Jag ska de grundläggande sakerna som in- och avgasflöde, trottel mm idag. Om det verkar ok så blir nästa steg att ge bilen den fullservice den förtjänar och behöver samt läcktest. Var i Stockholm kan man lämna in spridare för rengöring och finjustering? Om ingen förändring märks så är det dags att jämföra med en annan 968 - det kan ju vara så att det är jag som förväntar mig mer än vad som är rimligt.
Magnus W
www.bike.se

Torbjorn968
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#6 Post by Torbjorn968 »

Hejsan!

Vi kan ju prata svenska också. I stockholm finns alltid K3 som nu heter Porsche Center Haninge. Alltid bra arbeten men dyrt och de har antagligen mycket fullt upp. Jag skulle fundera på att köra ner bilen antingen till Sanden eller till Mike Billet i Trollhättan. Min bil har just varit där och det är en trevlig kille som vet vad han gör. Du hittar honom på www.racing-green.com. Både Peter och Mike blir vesäntligt billigare att anlita en en Stockholms firma.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej

#7 Post by Sahlle_9xx »

Dags att söka upp en bromsbänk?
Hade ju varit mycket intressant!
Porschelös :-(

SeaGull
S2-Poster
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993

#8 Post by SeaGull »

Det psykologiska alternativet borde vara enkelt att utesluta, om någon med en just 968'a mäter tiden för tex. 100 -> 200km/h på femman, och du gör samma sak, så vet du om något är fel.

Post Reply