924 Carrera GT breddning bak - funderingar.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

924 Carrera GT breddning bak - funderingar.

#1 Post by notetoself »

Det här kanske skulle ligga under allmänt då det knappast är teknik, möjligtvis trim eftersom det går in fetare sulor.

Jag ska vilket år som helst smaska på mina nya CGT-breddare bak. Då är frågan, skall man kapa ur karossen? Jag har bara studerat en (1) annan bil med sådan breddning och den hade inte kapats något, dvs den hade dubbla skärmkanter - en yttre och en inre.

Någon som har en pedagogisk bild tagen tagen från marken upp mot ett bakre hjulhus? :roll:
Last edited by notetoself on 2009-02-03 10:20:36, edited 1 time in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Som jag ser det är det en självklarhet att kapa i orginalskärmarna, annars kan du ju inte fylla ut nya skrämen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#3 Post by notetoself »

Ja det verkar ju rimligt Pehr, och det är ungefär så jag resonerar också. Det förklarar dock inte bilen jag såg. Det såg lite märkligt ut med "dubbla skärmkanter".
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

En förklaring kan ju vara att man vill kunna återställa bilen "enkelt". En annan trolig kan ju vara att han som gjorde jobbet inte visste vad han höll på med!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#5 Post by notetoself »

Pehr Johnsson wrote:En förklaring kan ju vara att man vill kunna återställa bilen "enkelt". En annan trolig kan ju vara att han som gjorde jobbet inte visste vad han höll på med!
Utan att gå in på detaljer (och därmed hänga ut folk på nätet) så är det nog det förstnämnda argumentet isf.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Henka_E »

Det är ju inget problem egentligen, så länge man inte sänker bilen eller förväntar sig att fjädringen ska kunna fjädra in OCH byter till bredare bakhjul.

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by PelleM »

Du har ju sätt hur mina hjulhus ser ut under breddarna.
Om jag inte skulle ha sågat bort gamla skärmarna så skulle
däcken skäras sönder vid första komressionen.
Tanken med breddarna är väl att ha hjulen längre ut äller riktigt breda hjul.
Så sätt kapen i bilen :) det tar bara själsligt emot dom första cm

Pelle M

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Henka_E »

Och - se till att vrål-surfa på detta innan. Inte kul att kapa och råka kapa för mycket så att det inte går att få till tex hjulhusen snyggt efteråt.... Det har du säkert gjort redan, men att hitta bilder på folk som gjort det dåligt är väldigt bra - då ser man direkt hur man INTE vill att det ska se ut - lättare att göra rätt då, eller iaf undvika göra helt fel.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#9 Post by notetoself »

PelleM wrote:Du har ju sätt hur mina hjulhus ser ut under breddarna.
Om jag inte skulle ha sågat bort gamla skärmarna så skulle
däcken skäras sönder vid första komressionen.
Yes! Och våra breddare är ju hyfsat lika i konstruktionen, dock har jag skruv på mina breddare så jag måste borra motsvarande hål innan jag kan börja kapa... Så arbetsgången måste bli att måtta-borra-kapa.

Henka_E wrote:Och - se till att vrål-surfa på detta innan. Inte kul att kapa och råka kapa för mycket så att det inte går att få till tex hjulhusen snyggt efteråt.... Det har du säkert gjort redan, men att hitta bilder på folk som gjort det dåligt är väldigt bra - då ser man direkt hur man INTE vill att det ska se ut - lättare att göra rätt då, eller iaf undvika göra helt fel.
Nu lär väl inte nätet vara nerlusat av bilder på 924 carrera gt-breddningar, men visst. Det skadar ju inte att ta en titt. Dock går ju breddarna bara att montera på ett sätt så.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

montera

#10 Post by 931Melander »

Montera dit breddarna och märk av underifrån hur du ska kapa, ta loss o kapa.
Kolla även om du ska lämna ett par ca. så att du kan täcka in skarven med bodycoat eller hur det ser bäst ut.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by gegge »

Kolla min biltråd och gå in på photobucket och sök på gegge_photo så har du fler bilder på hur min bil ser ut. Kapade invikta kanter gjorda för över 20 år sedan. Då gjordes även ett uttag för torsionsröret vilket gör byte/ändring av stavar lättare.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#12 Post by notetoself »

Har idag smaskat på breddarna med följande fundering... Skärmkanten är ju två plåtar som möts. Kapar jag där kommer det bli ett "hål". Såg det ut så för dig Pelle? Skall kolla på dina bilder för 2977764e gången Gegge.

Edit: Det såg jag ju på de eminenta bilderna i din biltråd att det inte var, Pelle. Blir inte riktigt klok på detta.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#13 Post by FSN »

Turbo-Puh wrote:Har idag smaskat på breddarna med följande fundering... Skärmkanten är ju två plåtar som möts. Kapar jag där kommer det bli ett "hål". Såg det ut så för dig Pelle? Skall kolla på dina bilder för 2977764e gången Gegge.

Edit: Det såg jag ju på de eminenta bilderna i din biltråd att det inte var, Pelle. Blir inte riktigt klok på detta.
Det är två plåtar, ytter och innerskärm som möts i skärmkanten bak på 924. Du kommer att få en skaplig glipa på ca 3cm eller nåt sånt mellan plåtarna när du sätter kapen i skärmen. Jag vek in kanterna lite, klippte till en ganska exakt plåt som sen punktades dit med svets. Slipning, zink-mojs och tätades med karosspasta. Var en hel del pill att få det acceptabelt faktiskt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#14 Post by notetoself »

Bah. Vad trött jag blev nu. FSN, bilder?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#15 Post by FSN »

Turbo-Puh wrote:Bah. Vad trött jag blev nu. FSN, bilder?
Finns nog nånstans. Har du kollat om det finns nåt i min biltråd?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]