Hej kamrater
Jag ska ju montera 6 punktsbälte enligt regelboken och undrar hur jag gör för att fästa ögla genom bagagegolv med FIA platta under.
Kan man få ögla på plats med FIA platta under bagagegolv
utan att ta ner tanken?
Några tips eller bra knep.
Jag har ev en vagnboksbesiktning på fredag 3/4 så jag måste
fixa detta nu.
MVH
Hur fästa bältesögla och FIA platta i bagagegolvet på 968
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Hur fästa bältesögla och FIA platta i bagagegolvet på 968
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Gör inte som på häxan: borra på känn. När jag köpte bilen med kvarts tank visste jag inte att monteringasrbetet gått aningen för fort. Vid full tank så rann det ordentligt på bagagerumsgolvet...
Peter vet mer (det är han som kravlat under bilen mest) men mitt intryck är att du kan borra längst fram i bagagerumshyllan utan att skada tanken, sen kanske en lite fisklina med "krok" för att fiska upp fia plattan.
Ett tips är att borra med ett borr med på monterat stopp. Då kan du ställa in stoppet så att borret inte kan komma djupare än ex vis 5 mm, dvs du undviker att slinka ner i tanken när du precis kommit genom plåten.
Ett annat alternativ är längst bak i bagagerumshyllan men då blir bältena långa. Peter hade läst någon stans att det ger mer töjning vid krasch med risk för att huvudet slår i ratten som man ju skall ha nära.
Ingen bältestäva i buren?
//T
Peter vet mer (det är han som kravlat under bilen mest) men mitt intryck är att du kan borra längst fram i bagagerumshyllan utan att skada tanken, sen kanske en lite fisklina med "krok" för att fiska upp fia plattan.
Ett tips är att borra med ett borr med på monterat stopp. Då kan du ställa in stoppet så att borret inte kan komma djupare än ex vis 5 mm, dvs du undviker att slinka ner i tanken när du precis kommit genom plåten.
Ett annat alternativ är längst bak i bagagerumshyllan men då blir bältena långa. Peter hade läst någon stans att det ger mer töjning vid krasch med risk för att huvudet slår i ratten som man ju skall ha nära.
Ingen bältestäva i buren?
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Tjena Torbjörn
Så det var därför ni fick byta tank. Hmmm
Jag tycker det verkar vara för trångt även i framkant på bagagegolvet. Det ser ut att vara bara 1-3 mm mellen "ryggstödet" och tanken, ser omöjligt ut att dra upp en FIA platta där.
Är alternativet endast att ta ner tanken?
(Jag som inte är nån mekaniker) och ska ut och resa i veckan.
Peter Blåtå, Hur lång tid tar det att demontera det som måste ner och även tanken för att kunna sätta öglor och plattor på rätt sätt?
Mer tips alla PLEASE
Så det var därför ni fick byta tank. Hmmm
Jag tycker det verkar vara för trångt även i framkant på bagagegolvet. Det ser ut att vara bara 1-3 mm mellen "ryggstödet" och tanken, ser omöjligt ut att dra upp en FIA platta där.
Är alternativet endast att ta ner tanken?

(Jag som inte är nån mekaniker) och ska ut och resa i veckan.

Peter Blåtå, Hur lång tid tar det att demontera det som måste ner och även tanken för att kunna sätta öglor och plattor på rätt sätt?
Mer tips alla PLEASE
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Hej easeceasec wrote:Inget bältesstag i buren?
Nej tyväär har jag ju krysstag i buren så det funkar ej. Bältena blir alldeles sneda och jag har hört att det ej är enligt regelboken.
Jag har även mailat Sandén nu, får se om han har några knep.
MVH
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kolla detta säkert. På min tidigare FIA godkända bur (Matter aluminium ej längre godkänd) sitter bältena på snedsträvan. Det spelar ju ingen roll eftersom höjden på bältena bestäms av hålen i stolen.
SBF tekniskt reglemente borde gå att söka på.
//TL
SBF tekniskt reglemente borde gå att söka på.
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
Enligt Lasse (Spånet) som är med i regelkommiten PCSR så är lutningen för brant i krysset.
Måste sätta bältet på ett bättre sätt.
MVH
Måste sätta bältet på ett bättre sätt.
MVH
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]