924 Turbo -79 She's alive!
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Om oljestickan har skjutigt så är väl inte ett turboras så troligt. För att oljestickan ska skjutas ut krävs ju högt tryck i oljetråget och det tror jag inte det blir vid ett turboras. Jag kan mycket väl ha fel iof då jag inte har någon erfarenhet (som tur är) av ett turboras.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Kolvar är nog inte ett så stort problem att få tag på, finns ju på andra sidan pölen om inte annat. Har du inte kört något så är det nog lugnt med loppet. Loppen i min gamla motor hade varit körda med 4 trasiga kolvringar, bara ett av dom var skadat, något för mycket för att passera mitt godkännande
. Så jag tror du är lugn. Problemet med en renovering är ju att till exempel ramlager inte går att få tag på särskilt enkelt.

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Kör fattigmans leak down, kolv i öd samt stängda ventiler
Köp en anslutning för tryckluft som passar i tändstiftshålet alternativt bygg en själv.
Blås på med 6-10 bars tryck: lyssna i insuget, titta lyssna känn i vevhusventen, ta bort locket till expanstionskärlet bubblor?
Gör detta på alla cyl
Skulle du på detta sätt inte hitta någon markant skillnad mellan cyl så är det lite konstigt
MVH Joakim som kört hål i kolven i 200Km/h fast på en SAAB
Köp en anslutning för tryckluft som passar i tändstiftshålet alternativt bygg en själv.
Blås på med 6-10 bars tryck: lyssna i insuget, titta lyssna känn i vevhusventen, ta bort locket till expanstionskärlet bubblor?
Gör detta på alla cyl
Skulle du på detta sätt inte hitta någon markant skillnad mellan cyl så är det lite konstigt
MVH Joakim som kört hål i kolven i 200Km/h fast på en SAAB
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Delarna finns på Biltema:
Luftnippel för tändstiftshål (19-225) 74:90
Luftpåfyllare med mätklocka (15-458) 94:90
Sätt på luftnippeln på slangen till luftpåfyllaren. Lägg en klick lim i luftingången till luftpåfyllaren och borra sedan 1mm hål när det torkat. Vips en leak-down (som förutsätter tillgång till tryckluft)
OBS! var väldigt försiktig om du laddar 10 bar in i en cylinder och kolven inte är i nedre vändläget. Växel i och bilen tar ett skutt, fingrar eller hår under drivremmar gör ONT
eller en Kompressionsprovare (15-1314) 199:00 lär också visa om något är fel.
Luftnippel för tändstiftshål (19-225) 74:90
Luftpåfyllare med mätklocka (15-458) 94:90
Sätt på luftnippeln på slangen till luftpåfyllaren. Lägg en klick lim i luftingången till luftpåfyllaren och borra sedan 1mm hål när det torkat. Vips en leak-down (som förutsätter tillgång till tryckluft)
OBS! var väldigt försiktig om du laddar 10 bar in i en cylinder och kolven inte är i nedre vändläget. Växel i och bilen tar ett skutt, fingrar eller hår under drivremmar gör ONT

eller en Kompressionsprovare (15-1314) 199:00 lär också visa om något är fel.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users