Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541 Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:
#1
Post
by mijo » 2009-03-12 11:09:38
Ska man ha hjälpfjädern uppe eller nere på frambenen?
De flesta bilder man ser har den nere, finns det någon annledning
till det? Blir ju mindre ofjädrad vikt om man har den uppe
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556 Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:
#2
Post
by Karl Birgander » 2009-03-12 11:23:58
Kör med mina nertill också, just för att jag sett att "alla" andra har så.
Mycket vetenskapligt...
Leksak:
Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541 Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:
#3
Post
by mijo » 2009-03-12 11:29:14
Jag hade nästan bestämt mig att köra med dom uppe, fast jag börjar
tveka. Kan det finnas något skäl till att ha dom nere som är viktigare
än att minska ofjädrade vikten några hekto
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556 Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:
#4
Post
by Karl Birgander » 2009-03-12 11:32:18
Tanke:
Kan det var för att hjälpfjädern är klenare och lättare kan vrida sig och fastna på överdelen av stötdämparkroppen om den sitter övertill?
Leksak:
Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541 Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:
#5
Post
by mijo » 2009-03-12 11:40:01
Jag har väl funderat om det kan vara någon sådan anledning också.
Vridkraften blir ju lika stor uppe som nere men att det skulle vara bättre
om den trasslar till sig nere än uppe - kanske långsökt?
Mina hjälpfjädrar på 25 N/mm så de är i och för sig relativt stadiga.
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408 Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:
#6
Post
by patand » 2009-03-12 13:02:49
Mina hjälpfjädrar sitter upptill... ingen aning varför, det var så Goran monterade det hela när han ägde bilen. Jag har dock inte haft några som helst problem med de så det verkar ju funka iaf.
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756 Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:
#7
Post
by Goran » 2009-03-12 21:59:13
Hej
Jag hade ingen direkt tanke på den monteringen än att jag sett bilder på det och att det kändes naturligt att ha den grövre fjädern nederst. Spelar nog mindre roll då hjälpfjädern alltid är ihoptryckt tills du lyfter bilen med domkraft.
mvh
Goran
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408 Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:
#8
Post
by patand » 2009-03-13 09:26:51
Jag tycker det är snyggast med hjälpfjädern överst...
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556 Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:
#9
Post
by Karl Birgander » 2009-03-13 09:34:31
patand wrote: Jag tycker det är snyggast med hjälpfjädern överst...
Attans, bara att byta på min blingbil nu då!
Leksak:
Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408 Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:
#10
Post
by patand » 2009-03-13 09:45:38
Karl Birgander wrote: patand wrote: Jag tycker det är snyggast med hjälpfjädern överst...
Attans, bara att byta på min blingbil nu då!
Ja du har ju garage nu så det är bara att fixa!
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541 Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:
#11
Post
by mijo » 2009-03-13 09:50:16
patand wrote: Jag tycker det är snyggast med hjälpfjädern överst...
Håller med, överst är det som gäller
Spånet
Addict
Posts: 3048 Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:
#12
Post
by Spånet » 2009-03-13 11:15:28
Mina satt monterade underst när dom kom från Elephant Racing.
MVH Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408 Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:
#13
Post
by patand » 2009-03-13 12:26:10
Spånet wrote: Mina satt monterade underst när dom kom från Elephant Racing.
OJ! Då får du reklamera det!
Spånet
Addict
Posts: 3048 Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:
#14
Post
by Spånet » 2009-03-13 13:05:45
patand wrote: Spånet wrote: Mina satt monterade underst när dom kom från Elephant Racing.
OJ! Då får du reklamera det!
Kan ha varit jag som monterade dom upp och ner
, tyckte dom passade lite dåligt
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Users browsing this forum: Google [Bot]