Tomgångsmotor samt bild

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Tomgångsmotor samt bild

#1 Post by maverick »

Är det ett måste att ta bort insuget för att kunna byta tomgångsmotorn?
Känns jäkligt tight, snudd på omöjligt när jag försökte idag.

Den andra frågan gäller ett rör med en gummiskyddande propp på.
Den verkar gå ner till lambdasensorn, men konstigt nog så sitter den inte fast i något där nere.
Som det är nu så verkar har den ingen funktion alls.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#2 Post by Berg »

Varför inte ta bort insuget och samtidigt kolla över slangar mm därunder? Röret med gummihatten är avsett för avgaskontroll. Är normalt anslutet till avgassystemet.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#3 Post by maverick »

Berg wrote:Varför inte ta bort insuget och samtidigt kolla över slangar mm därunder? Röret med gummihatten är avsett för avgaskontroll. Är normalt anslutet till avgassystemet.
Jobbigt att riva i onödan?

Så det ska sitta där alltså, hmm.

Får ta upp det med mecken när den ska in på storservice.
MVH//Per

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

Hur reagerar din bil eftersom du måste byta tomgångsmotor?
Jag misstänker att jag måse byta min nämnligen.
Ibland ligger tomgången på 1800varv, ibland stegrar den från 1400varv, till 2000, direkt ner till 1400, sen upp till 2000 igen, osv. Ibland har den svårt att hålla tomgången utan dör när den är nystartad.

Något som känns igen?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Jag hade dylika problem, men det visade sig bara vara slangen från tomgångmotorn till insuget som inte var helt tät...
Känns på slangar så märker ni.
Min kändes som slapp cykelslang...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#6 Post by maverick »

Adde_k wrote:Hur reagerar din bil eftersom du måste byta tomgångsmotor?
Jag misstänker att jag måse byta min nämnligen.
Ibland ligger tomgången på 1800varv, ibland stegrar den från 1400varv, till 2000, direkt ner till 1400, sen upp till 2000 igen, osv. Ibland har den svårt att hålla tomgången utan dör när den är nystartad.

Något som känns igen?
Det låter som du har problem med TPSen (ren gissning).
Rengör kontakter osv.

Jag vet inte om min tomgångsmotor fungerar eller ej, men jag har för höga CO värden, vilket KAN betyda att man har en ickefungerande tomgångsmotor.

Nu kostar en ny cirka 2000, så jag köpte en begagnad som var rengjord och testad från ebay för cirka 300 kr.
MVH//Per

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Kolla TPS och slangar. (Om någon behöver en tomgångsmotor har jag en liggandes jag kan släppa för ebaypriset)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Adde_k »

TPS:en ska va "kollad" på 5-56ad (kanske inte det bästa men det borde funka?). Det e väl kontakten som sitter under spjällhuset eller vaf*n det nu heter ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Adde_k wrote:TPS:en ska va "kollad" på 5-56ad (kanske inte det bästa men det borde funka?). Det e väl kontakten som sitter under spjällhuset eller vaf*n det nu heter ;)
Kollat mitt tips?
Slangarna?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#10 Post by Adde_k »

har tömt en burk med startspray utan resultat. men jag kan ju missat den ev. läckan också :/ lagen om all jävlighet...
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#11 Post by Karl Birgander »

Kläm på slangar, speciellt den som går under insuget och förbinder tomgångsmotorn.
Jag fick inget "utslag" med startgas, men väl med klämmetoden.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

"tomgångsmotorn" är en rätt simpel sak, två spolar och lite järnskrot som ska kunna rör sig. Mät spolarna (samma mellan stift 1-2 och 2-3 säger minnet) och mjuka upp konstruktionen med 5-56 eller WD40 över natten. Det plus rensning av spjällhus och justering av TPS och sedan tomgång enligt manualen gjorde min tomgång helt normal igen på 86:an.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Adde_k »

Jag testade idag att plocka bort kontakten till tomgångsmotorn, bilen va någorlunda varm. Då lade sig tomgången fint där den skulle. När jag sen sprayade på massa skit å sen kopplade på kontakten igen så låg tomgången på ~1400varv. Det känns som att felet ligger någonstans i trakterna där..
Att klämma på slangen e ju inte det lättaste då det e rätt mycket grejor ivägen, kanske kan pilla ner en polygrip att klämma lite med?
Annars lutar det väl åt att tomgångsmotorn har gett upp. I så fall är jag spekulant på din, gurra ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users