924 -77 ser dagens ljus efter tolv år i ett garage. SÄLJES
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Nu är det länge sedan jag skrev nåt här men arbetet har inte stått helt stilla för det, jag har bara haft för mycket annat att göra.
Förra måndagen så passerades Bilprovningens trånga nålsöga för första gången sedan 1995, tyvärr inte helt felfritt. Jag hade förväntat mig en nollpoängare men den elake besiktningsmannen fick för sig att prova bältet på passagerarsidan. Det hade inte jag gjort och det var synd för det gick inte att dra ut. Så det blev en sur tvåa. Ett välriktat slag med en nitton ringnycket och en kort dusch med WD40 och en ombesiktning fyra timmar senare så var bilen godkänd.
Jag har monterat Biltemas strålkastare från en Golf I vilka passade perfekt, enda skillnaden mot orginal är att Golfstrålkastarna har uttag för parkeringsljus. Styrväxeldamaskerna byttes till nya från en, Golf. Bromsarna plockade jag isär, smörjde och rengjorde. Bromsvätskan byttes samtidigt. När jag skulle byta kylarvätska så lossade jag bottenpluggen i kylaren och så trodde jag att det skulle rinna ut nåt där men det gjorde det inte, det bara droppade lite. Det var så mycket skräp i botten av kylaren så jag fick peta i hålet och så kom det ut lite skräp och så rann det i tio sekunder innan det tog stopp igen, mera peta lite mer rinnna o.s.v. till slut när jag hade fätt ut det mesta av skräpet så la jag vattenslangen i expansionkärlet, lossade langen ut ur motorn och lät den stå och gå tills det kom ut vatten ur motorn som såg rent ut.
Termokontakten till kylfläkten hade gått sönder så fläkten gick hela tiden. Det hade någon tidigare ägere åtgärdat med att dra in en kabel till en strömbrytare i kupén. Jag köpte en ny termokontakt för 99.- Jag tycker att det är fantastiskt när folk lägger mer tid och arbete på att göra "fusklagningar" än vad det hade tagit att laga felet på riktigt. Motståndet till fläktens halvfartsläge hade brunnit så ett nytt sånt monterade jag också. Termokontakten kom föga överraskande från en, Golf.
Färg till kommande hellackering är inhandlat från en firma i Köping till ett MYCKET konkurrenskraftig pris. För 1900.- fick jag fyra liter färg, slipgrund, härdare, förtunning att blanda med, förtunning att tvätta med och lite andra småsaker. Är någon intresserad så kan jag förmedla kontakt med honom.
Bränslepumpen lät så illa så det var svårt att höra motorn inne i bilen när man körde så den byttes till en från en SAAB 900. Den nya pumpen låter väl högt den också så nu har jag riktat uppmärksamheten mot gummibussningarna som håller pumpen. De har gått från gummi till ett ämne som mest liknar bakelit så ett byte står på "att göra".
Varken tankmätaren eller motortempmätaren fungerade så jag tänkte att det är säkert matningen till instrumentet som inte fungerar eftersom de båda sitter ihop. Ett par timmar senare, efter att jag hade plockat ur instrumenten flera gånger och lyckats ha sönder kontakten mellan motorn och bilen så kunde jag konstatera att felet låg i bränslegivaren men den funkade igen efter lite motion. Tempmätaren då, jodå, det var givaren även där och det missade jag eftersom min mätkabel också var trasig. Temgivaren byttes till en från en, nej inte Golf den här gången, utan från en SAAB V4.
Första provkörningen slutade med ett stort flin, från hustrun och hon flinade inte med mig, hon flinade åt mig. Utan att gå in på detaljer kan man konstatera att anliggande frambromsar, minst tolv år (säkert 15-20år) gamla sommarpuckar, en lätt bakhjulsdriven bil och snö inte lirar ihop. Det blev inga skador på nåt för några högre hastigheter blev det inte tal om. Jag körde fast. På plogad väg. I lätt nedförsbacke. Nu är vinterdäck från en SAAB 9k monterade.
Vindrutespolaren fungerade inte så jag plockade isär spolarmotorn som hade beckat ihop och fick den att fungera men nästa problem var att det inte kom någon ström fram till motorn och det felet lokaliserade jag till spolarspaken. Med en handuk på golvet i bilen och WD40-flaskans rör sprayande inne i spaken så var det rycka i spaken tills det började fungera. Bra tänkte jag och fyllde på spolarburken och lika snabbt, nästan, så rann spolarvätskan ut på golvet. Nu behövde man inte någon högre utbildning för att konstatera en spricka i spolarbehållaren. Jag tog motgången som en man och fyllde stället spolarvätska i burken för strålkastarspolaren men även där så läckte det ut på golvet. Nu började det att kännas lite tråkigt men här var der bara en slang som läckte så det var snabbt åtgärdat.
Ett batterifäste har tillverkats av ett apparatskåp.
Bilen har jag försäkrat i Atava, 1300.- om året för halvförsäkring tycker jag är bra men jag är en gubbe som bor i villa vid stadsbussens ändhållplats på den längsta linjen.
Kamremmen har jag inte bytt. Jag vet att den inte är bytt på minst tolv år och jag blir mer och mer sugen på att se hur längen en kamrem kan hålla.
Jag har kört ungefär 20 mil med bilen och hittils så har allting fungerat som det ska.
Förra måndagen så passerades Bilprovningens trånga nålsöga för första gången sedan 1995, tyvärr inte helt felfritt. Jag hade förväntat mig en nollpoängare men den elake besiktningsmannen fick för sig att prova bältet på passagerarsidan. Det hade inte jag gjort och det var synd för det gick inte att dra ut. Så det blev en sur tvåa. Ett välriktat slag med en nitton ringnycket och en kort dusch med WD40 och en ombesiktning fyra timmar senare så var bilen godkänd.
Jag har monterat Biltemas strålkastare från en Golf I vilka passade perfekt, enda skillnaden mot orginal är att Golfstrålkastarna har uttag för parkeringsljus. Styrväxeldamaskerna byttes till nya från en, Golf. Bromsarna plockade jag isär, smörjde och rengjorde. Bromsvätskan byttes samtidigt. När jag skulle byta kylarvätska så lossade jag bottenpluggen i kylaren och så trodde jag att det skulle rinna ut nåt där men det gjorde det inte, det bara droppade lite. Det var så mycket skräp i botten av kylaren så jag fick peta i hålet och så kom det ut lite skräp och så rann det i tio sekunder innan det tog stopp igen, mera peta lite mer rinnna o.s.v. till slut när jag hade fätt ut det mesta av skräpet så la jag vattenslangen i expansionkärlet, lossade langen ut ur motorn och lät den stå och gå tills det kom ut vatten ur motorn som såg rent ut.
Termokontakten till kylfläkten hade gått sönder så fläkten gick hela tiden. Det hade någon tidigare ägere åtgärdat med att dra in en kabel till en strömbrytare i kupén. Jag köpte en ny termokontakt för 99.- Jag tycker att det är fantastiskt när folk lägger mer tid och arbete på att göra "fusklagningar" än vad det hade tagit att laga felet på riktigt. Motståndet till fläktens halvfartsläge hade brunnit så ett nytt sånt monterade jag också. Termokontakten kom föga överraskande från en, Golf.
Färg till kommande hellackering är inhandlat från en firma i Köping till ett MYCKET konkurrenskraftig pris. För 1900.- fick jag fyra liter färg, slipgrund, härdare, förtunning att blanda med, förtunning att tvätta med och lite andra småsaker. Är någon intresserad så kan jag förmedla kontakt med honom.
Bränslepumpen lät så illa så det var svårt att höra motorn inne i bilen när man körde så den byttes till en från en SAAB 900. Den nya pumpen låter väl högt den också så nu har jag riktat uppmärksamheten mot gummibussningarna som håller pumpen. De har gått från gummi till ett ämne som mest liknar bakelit så ett byte står på "att göra".
Varken tankmätaren eller motortempmätaren fungerade så jag tänkte att det är säkert matningen till instrumentet som inte fungerar eftersom de båda sitter ihop. Ett par timmar senare, efter att jag hade plockat ur instrumenten flera gånger och lyckats ha sönder kontakten mellan motorn och bilen så kunde jag konstatera att felet låg i bränslegivaren men den funkade igen efter lite motion. Tempmätaren då, jodå, det var givaren även där och det missade jag eftersom min mätkabel också var trasig. Temgivaren byttes till en från en, nej inte Golf den här gången, utan från en SAAB V4.
Första provkörningen slutade med ett stort flin, från hustrun och hon flinade inte med mig, hon flinade åt mig. Utan att gå in på detaljer kan man konstatera att anliggande frambromsar, minst tolv år (säkert 15-20år) gamla sommarpuckar, en lätt bakhjulsdriven bil och snö inte lirar ihop. Det blev inga skador på nåt för några högre hastigheter blev det inte tal om. Jag körde fast. På plogad väg. I lätt nedförsbacke. Nu är vinterdäck från en SAAB 9k monterade.
Vindrutespolaren fungerade inte så jag plockade isär spolarmotorn som hade beckat ihop och fick den att fungera men nästa problem var att det inte kom någon ström fram till motorn och det felet lokaliserade jag till spolarspaken. Med en handuk på golvet i bilen och WD40-flaskans rör sprayande inne i spaken så var det rycka i spaken tills det började fungera. Bra tänkte jag och fyllde på spolarburken och lika snabbt, nästan, så rann spolarvätskan ut på golvet. Nu behövde man inte någon högre utbildning för att konstatera en spricka i spolarbehållaren. Jag tog motgången som en man och fyllde stället spolarvätska i burken för strålkastarspolaren men även där så läckte det ut på golvet. Nu började det att kännas lite tråkigt men här var der bara en slang som läckte så det var snabbt åtgärdat.
Ett batterifäste har tillverkats av ett apparatskåp.
Bilen har jag försäkrat i Atava, 1300.- om året för halvförsäkring tycker jag är bra men jag är en gubbe som bor i villa vid stadsbussens ändhållplats på den längsta linjen.
Kamremmen har jag inte bytt. Jag vet att den inte är bytt på minst tolv år och jag blir mer och mer sugen på att se hur längen en kamrem kan hålla.
Jag har kört ungefär 20 mil med bilen och hittils så har allting fungerat som det ska.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Det går ganska lätt att fixa till instrumentbrädan så det blir perfekt, man måste bara räkna ut hur man ska göraPatrik Börjesson wrote:Jag är lite nyfiken på det där med instrument brädan, Tänkte göra något åt min oxå... Men det där "flockade" som Patand talade om, går det inte att slipa bort det så det blir slätt? Behöver man lacka över PlastiDipen eller kan man ha det som det är om man inte vill ha någon annan färg?

Första biten blev bra. Avklädningen av den gamla vinylen och reparationen av sprickorna blev perfekt. Problemet med min är att det går att se skarvarna mellan tidningspapprena som jag klädde den med. På nästa instrumentbräda som jag fixar till så ska jag prova med några olika saker att "spackla" med. Problemet problemet är att det man "spacklar" med måste vara lite mjukt. Jag provade med att spraya lite Body på min bräda och det såg lite lovande ut men problemet instrumentbrädan suger åt sig rätt mycket av sprayen. Tapetklister före Bodysprayen skulle kunna vara en väg att gå.
Det är i alla fall klart att det är möjligt att rätt enkelt och för små pengar få ett riktigt bra resultat nära nyskick.
Jag är nöjd med min bräda och ytan med den rollade PlastiDipen är riktigt bra men som sagt så ser man skarvarna vid tidningspappret. Jag kommer nog att ta ur den och försöka att få den bättre.
Du verkar ju bo i närheten av mig så om du vill så är du välkommen att ta en titt på hur det ser ut i verkligheten.
Är det någon som har en dålig instrumentbräda så är jag villig att fixa och prova med den mot materialkostnad...
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Kul att de grå frammåt ! du verkar ju lösa problemet på väldigt vettiga sätt, känns bra att 924an hamnat i ett tryggt hem
. Biltema har gummiupphängingar till bränslepump. Ny bränslepupmp finns här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FUEL-PUM ... ccessories
Tyvärr har ju dollarn gått upp en del. Jag har iaf köpt en sådan pump och ska testa så fort lappmöglet äntligen försvinner

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FUEL-PUM ... ccessories
Tyvärr har ju dollarn gått upp en del. Jag har iaf köpt en sådan pump och ska testa så fort lappmöglet äntligen försvinner
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Tack för tipset! Om man vill handla mer lokalt så har SpeedParts i Uddevalla nya pumpar för 890.- http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... pump.shtmlCédric wrote:Kul att de grå frammåt ! du verkar ju lösa problemet på väldigt vettiga sätt, känns bra att 924an hamnat i ett tryggt hem. Biltema har gummiupphängingar till bränslepump. Ny bränslepupmp finns här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FUEL-PUM ... ccessories
Tyvärr har ju dollarn gått upp en del. Jag har iaf köpt en sådan pump och ska testa så fort lappmöglet äntligen försvinner
Pumpens art.nr. är 51.4933 men jag fick mickla lite med banjoskruven. Det var alltså en fabriksny pump som jag monterade.
SpeedParts är väl ungefär som Utzon, fast för SAAB.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Hej Mattias
Fantastiskt roligt att följa din tråd. Bra tempo (hade inte du familj?), går analytiskt till väga och verkar inte tappa sugen.
Gillar ditt tillvägagångsätt att köpa nya originaldelar (när du hittar dem) för att lösa problem istället för att spendera tid på mickelimang för att spara en spänn. Jag tänker lite likadant på gott och ont.
Hur många hade t ex spenderat 1600 kr på ett nytt motorfäste?
Känns bättre och funkar bättre.
Lycka till!
mvh
Goran
Fantastiskt roligt att följa din tråd. Bra tempo (hade inte du familj?), går analytiskt till väga och verkar inte tappa sugen.
Gillar ditt tillvägagångsätt att köpa nya originaldelar (när du hittar dem) för att lösa problem istället för att spendera tid på mickelimang för att spara en spänn. Jag tänker lite likadant på gott och ont.



Lycka till!
mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Jag tänkte ha bilen resten av mitt liv och jag vill bara reparera varje sak en gång så därför försöker jag göra det med bra reservdelar. Även om det kostar för stunden så tror jag att det är billigare i längden. En vis man (min kompis Janne) sa till mig att hans fru kan acceptera kostnaderna för att ha bil men inte att bilen stannar efter vägen och så har jag det också och den saken är inte heller oviktig i sammanhanget. Sakerna måste helt enkelt fungera annars så får jag F-n för det. Janne har f.ö. sitt bilprojekt HÄRGoran wrote: Gillar ditt tillvägagångsätt att köpa nya originaldelar (när du hittar dem) för att lösa problem istället för att spendera tid på mickelimang för att spara en spänn.
Nu har jag varit ute och klistrat på det nya skattemärket som kom idag. Det var det första märket sedan 1995 och det var en fin känsla att sätta dit det. Jag bytte också backventilen till vindrutespolaren så nu kommer spolarvätskan omgående när man drar i spaken. Vindrutespolarspaken tog jag isär och smörjde kontaktytorna för spolaren fungerade inte i vissa lägen men ny funkar den perfekt. Mekaniken till vindrutetorkarna åkte isär för en uppsmörjning och den gnisslande kupefläkten fick också den ett par droppar olja.
När man har kallstartat motorn så har tomgången legat på ca. 600 varv så jag tog loss tillsatsluftsliden och sedan grovjusterade jag den när den hade legat en stund i frysen. Jag får se imorgon hur det funkar på riktigt.
Det har varit dåligt med bilder i tråden men i morgon på lunchen så ska jag hämta min nya fina Ericson xperia X1 från reparation, för tredje gången...
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Då var mobilkameran hemma igen.
I onsdags började jag till och från ana ett drivknutsknakande bakifrån och efter att ha kännt på hjulbultarna så bestämde jag mig för att ta ner drivaxlarna och packa om med nytt fett. Fettet påminnde mest om underredsmassa så det är nog behövligt. Det gick utmärkt att rulla små kulor av det.

Jag hoppas att knutarna inte har tagit skada. Jag tänkte i alla fall montera tillbaks dom åt andra hållet.
Konidämpare satt det bak.

Avgassystemet ser inte ut att ha gått så många mil.

Växellådan har börjat läcka lite olja nu när bilen har använts.

Här vid växelväljaringången är det som det läcker så jag får väl ta ned lådan och byta packbox. Är det någon som vet var man köper delar till en fyrväxlad? Eller vad det är för typ och dimension på packboxen? Får jag tag på rätt packbox så kan jag ta ner lådan på en gång nu när halva jobbet redan är gjort. Om jag räknar på mina fingrar och tår så är det tolv biltar kvar för att få loss lådan. Jag kan inte komma på någon annan bilmodell där det är enklare att byta växellåda.

I onsdags började jag till och från ana ett drivknutsknakande bakifrån och efter att ha kännt på hjulbultarna så bestämde jag mig för att ta ner drivaxlarna och packa om med nytt fett. Fettet påminnde mest om underredsmassa så det är nog behövligt. Det gick utmärkt att rulla små kulor av det.

Jag hoppas att knutarna inte har tagit skada. Jag tänkte i alla fall montera tillbaks dom åt andra hållet.
Konidämpare satt det bak.

Avgassystemet ser inte ut att ha gått så många mil.

Växellådan har börjat läcka lite olja nu när bilen har använts.

Här vid växelväljaringången är det som det läcker så jag får väl ta ned lådan och byta packbox. Är det någon som vet var man köper delar till en fyrväxlad? Eller vad det är för typ och dimension på packboxen? Får jag tag på rätt packbox så kan jag ta ner lådan på en gång nu när halva jobbet redan är gjort. Om jag räknar på mina fingrar och tår så är det tolv biltar kvar för att få loss lådan. Jag kan inte komma på någon annan bilmodell där det är enklare att byta växellåda.

"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Givetvis, tänkte inte på det. Art.nr: 928 303 120 01 är det och den kostar $4.89 här http://www.bimmerspecialist.com/part_nu ... 03-120-01#johan944 wrote:titta i PETen

"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Ska överväga om jag ska göra något åt min instrument panel, stör mig inte så mycket på sprickorna än.
ang. Packboxar så brukar jag köpa det på Kipab ute vid Mässan, är du trevlig och lägger upp det på rätt sätt tror jag du kan få det billigt.
Dock behöver du förmodligen ha med dig den gamla dit för att dom ska kunna fixa en ny.
Vet inte om det skiljer så mycket på 24an å 44an, men på 44an är det väldigt enkelt att byta låda, skulle tro det gäller 24an oxå.
Drivknutar är alltid intressant. Jag tog isär mina och Fettade om dom i samband med växellådsbyte och mitt fett såg ut ungefär som ditt. Jag vet inte om dom lät innan jag tog isär, men efter 27k mil sedan -84 så satte jag tillbaka dom som dom satt och helt utan missljud.

ang. Packboxar så brukar jag köpa det på Kipab ute vid Mässan, är du trevlig och lägger upp det på rätt sätt tror jag du kan få det billigt.

Vet inte om det skiljer så mycket på 24an å 44an, men på 44an är det väldigt enkelt att byta låda, skulle tro det gäller 24an oxå.
Drivknutar är alltid intressant. Jag tog isär mina och Fettade om dom i samband med växellådsbyte och mitt fett såg ut ungefär som ditt. Jag vet inte om dom lät innan jag tog isär, men efter 27k mil sedan -84 så satte jag tillbaka dom som dom satt och helt utan missljud.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
I gårkväll så kunde jag inte hålla mig längre, när barnen somnat så smet jag ut i garaget och slog på sommardäcken med finfälgarna.

Fram till nu så har jag åkt på SAAB fälgar med fel ET och med 175/80-15 däck och då ser den ut som en amerikansk traktor, en såndär där frramhjulen sitter ihop. Jag har kört ungefär hundra mil sedan jag besiktade bilen för en månad sedan och det mesta har funkat ok. Motorn har dragit uppskattningsvis 2 dl. olja och 80 liter bensin. Bland det första jag gjorde var att laga generatorn så lite besviken blev jag när laddningslampan slutade lysa. Lite felsökning visade att det inte var fel på generatorn utan det var kabeln till D+ som helt enkelt hade ärgat av. Gasfjädrarna till bakluckan har jag bytt. Drivknutarna har fått nytt fett och så har jag vänt på dom så att de nu går åt andra hållet och knuten som satt mot växellådan nu sitter vid hjulet.
De senaste dagarna så har jag letat tjuvluftläckor eftersom jag har haft lite svårt att få tomgången att ligga stabilt på samma varvtal. Tre läckor har jag hittat hittills. Två på slangarna till decelerationsventilen och så drog det friskt runt alla spridarna. Jag var hos traktens lokala Volvoåterförsäljare i morse och köpte nya tätningar till spridarna och det är inte alltid så lätt att få ut delar där om man inte har ett registreringsnummer som de kan slå in i datorn men idag var det en begåvad kille som jag handlade av så det gick bra att få köpa trots att jag skulle ha tätningarna till en Porsche. Jag har blivit nekad att handla LandRover-delar där fast jag hade artikelnummret på delen som jag ville köpa med motiveringen "Vi kan inte lova att det passar på din bil" men i dag så gick det som sagt bra.
Nu så tog jag bort batteriet för att rostskydda under det och då upptäckte jag att det sipprade fram vatten i svetsskarven mot skärmbalken när jag petade där.

Uppskattningsvis så kom det någon liter.

Vart sitter dräneringen till det hålrummet? Tips mottages tacksamt.
För övrigt så står jag i valet och kvalet om jag ska montera originalratten eller köra vidare med Momostyret som sitter i nu. Momoratten är trevligare på alla sätt förutom att den inte satt där när bilen var ny.
På schemat nu närmast så står olja och filterbyte, den här gången blir det inte Biltemas billigaste som jag använde för att skölja motorn. En ventiljustering ska göras. Sen börjar det bli läge för nerplockning för hellackering om den ska bli klar till vårträffen men det får ev. vänta till början på sommaren. Jo, och så kanske ett kamremsbyte...

Fram till nu så har jag åkt på SAAB fälgar med fel ET och med 175/80-15 däck och då ser den ut som en amerikansk traktor, en såndär där frramhjulen sitter ihop. Jag har kört ungefär hundra mil sedan jag besiktade bilen för en månad sedan och det mesta har funkat ok. Motorn har dragit uppskattningsvis 2 dl. olja och 80 liter bensin. Bland det första jag gjorde var att laga generatorn så lite besviken blev jag när laddningslampan slutade lysa. Lite felsökning visade att det inte var fel på generatorn utan det var kabeln till D+ som helt enkelt hade ärgat av. Gasfjädrarna till bakluckan har jag bytt. Drivknutarna har fått nytt fett och så har jag vänt på dom så att de nu går åt andra hållet och knuten som satt mot växellådan nu sitter vid hjulet.
De senaste dagarna så har jag letat tjuvluftläckor eftersom jag har haft lite svårt att få tomgången att ligga stabilt på samma varvtal. Tre läckor har jag hittat hittills. Två på slangarna till decelerationsventilen och så drog det friskt runt alla spridarna. Jag var hos traktens lokala Volvoåterförsäljare i morse och köpte nya tätningar till spridarna och det är inte alltid så lätt att få ut delar där om man inte har ett registreringsnummer som de kan slå in i datorn men idag var det en begåvad kille som jag handlade av så det gick bra att få köpa trots att jag skulle ha tätningarna till en Porsche. Jag har blivit nekad att handla LandRover-delar där fast jag hade artikelnummret på delen som jag ville köpa med motiveringen "Vi kan inte lova att det passar på din bil" men i dag så gick det som sagt bra.
Nu så tog jag bort batteriet för att rostskydda under det och då upptäckte jag att det sipprade fram vatten i svetsskarven mot skärmbalken när jag petade där.

Uppskattningsvis så kom det någon liter.

Vart sitter dräneringen till det hålrummet? Tips mottages tacksamt.
För övrigt så står jag i valet och kvalet om jag ska montera originalratten eller köra vidare med Momostyret som sitter i nu. Momoratten är trevligare på alla sätt förutom att den inte satt där när bilen var ny.
På schemat nu närmast så står olja och filterbyte, den här gången blir det inte Biltemas billigaste som jag använde för att skölja motorn. En ventiljustering ska göras. Sen börjar det bli läge för nerplockning för hellackering om den ska bli klar till vårträffen men det får ev. vänta till början på sommaren. Jo, och så kanske ett kamremsbyte...
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]