
944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Kanske blir det på Trollspeed i Trollhättan då dom även slagit sig ihop med SQR som har mappat bilar åt mina engelska vänner tidigare. Eller så hälsar jag på Gurra som har mest erfarenhet av just 951 och detta systemet. Sedan får man väll pilla med det lite själv allt eftersom saker och ting ändras med motorn. 

Porsche 944 Turbo -87
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
ok... får se hur jag kommer göra.. ska ta o beställa i veckan trots dyr dollar.... blir nog en AEM lambda i samma veva.. =)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Beställer nog allt från lindsey direkt...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Jag har själv byggt min motor med 8,9-1 i kompression.. tillsammans med en bra portning och 9r kam har den en mycket trevlig karaktär, knappt ens gämförbar med en original 951.. du har gjort helt rätt i att öka lite anser jag..Millen wrote:Jag har kolvar med högre komp men eftersom block och topp blivit planat blir kompet ännu högre och planen är att hämna mellan 8.6:1 och 8.8:1 vilket kommer att ge en trevlig karaktär.

The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Vågar faktiskt inte sätta något datum då jag inte lyckats hålla mina tidigare deadlines.
Det får ta den tid det tar helt enkelt men hoppas på lite rock n roll i sommar! Idag blev jag väckt av ett bud som kom med ett paket från Lindsey Racing. Min oljetrågspackning jag hade fått tidigare var sprucken i alla hörn så dom skickade en ny. Blir väll lite meka i veckan hoppas jag.

Porsche 944 Turbo -87
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
hur går det med bilen..??? *nyfiken*
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
fortfarande nyfiken.. hmm
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Har iaf hänt lite sedan sist gång. Själva motor är faktiskt klar så nu är det dags att montera allt runt omkring på den. Då jag har en lite rejälare turbo så behöver denna monteras eftersom det ska svetsas på en ny fläns på avgas in från grenröret. Behöver även få en ny downpipe svetsad och flänsarna till wastegaten behöver också tas hand om.
Bortse från fästet på lyftöglan som sitter helt fel på bilden.

Bortse från fästet på lyftöglan som sitter helt fel på bilden.

Porsche 944 Turbo -87
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Tänkte avlägga en rapport om läget. Har inte kommit längre då jag grejat med lägenheten och på söndag nästa vecka så är det dags för semester. Någon vecka i Östersund och ett par veckor i Jokkmokk står på schemat. Kan även bli en sväng förbi fästmöns farsa i Stockholm. Sedan när jag återvänt därifrån så blir det en sväng till Nederländerna och Paris. Första gånger man kommer utanför nordens gränser faktiskt. Tysklands-resa blir det självklart när bilen är redo. 

Porsche 944 Turbo -87
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!
Hängde med när polaren körde banträff på Mantorp för ett par veckor sedan och efter några varv i passagerarsätet kom inspirationen till att skruva ihop 951an tillbaka. 
Nu är det dags att åter igen läsa på och friska upp minnet kring alla tekniska detaljer och vad som behöver göras.
Idag rotade jag fram alla delar och funderar nu över vilka moment jag har framför mig.
Något jag inte tänkt på tidigare men nu noterade var att kompressorhuset på GT3071an sitter monterat nästan 180° åt fel håll. Kan man skruva isär och vrida dessa utan procedurer som exempelvis balansering?
Är dessa uppbyggda på ett sådant sätt att man steglöst kan ändra vinkel för att kunna se till att downpipe och cross over hamnar i rätt vinklar?
På min cross over kommer jag att behöva svetsa dit en ny fläns.
Min downpipe är däremot redan försedd med rätt fläns.
Vad kommer jag behöva ta hänsyn till när turbon passas in? Behöver motorn vara på plats i bilen med downpipe och resterande avgas monterat för att få rätt vinklar innan den som svetsar ger sig på bytet av cross over flänsen?
Det är kul att åter igen kikat in på forumet och fått se alla pågående och färdiga byggen. Många trådar har varit mycket intressanta och inspirerande!

Nu är det dags att åter igen läsa på och friska upp minnet kring alla tekniska detaljer och vad som behöver göras.
Idag rotade jag fram alla delar och funderar nu över vilka moment jag har framför mig.
Något jag inte tänkt på tidigare men nu noterade var att kompressorhuset på GT3071an sitter monterat nästan 180° åt fel håll. Kan man skruva isär och vrida dessa utan procedurer som exempelvis balansering?
Är dessa uppbyggda på ett sådant sätt att man steglöst kan ändra vinkel för att kunna se till att downpipe och cross over hamnar i rätt vinklar?
På min cross over kommer jag att behöva svetsa dit en ny fläns.
Min downpipe är däremot redan försedd med rätt fläns.
Vad kommer jag behöva ta hänsyn till när turbon passas in? Behöver motorn vara på plats i bilen med downpipe och resterande avgas monterat för att få rätt vinklar innan den som svetsar ger sig på bytet av cross over flänsen?
Det är kul att åter igen kikat in på forumet och fått se alla pågående och färdiga byggen. Många trådar har varit mycket intressanta och inspirerande!

Porsche 944 Turbo -87
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!
Undrade lite vart du tagit vägen, kul att inspirationen kommit tillbaks 

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users