Bältesmontering

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Bältesmontering

#1 Post by Dea »

Håller på att montera 6-pkt bälten och tänkte sätta det inre midjefästet i sidofästet som sitter på skenan, den är gjord för att ta upp kraften från originalbältet så det ska inte vara nåra problem.

Men själva bältets första del efter infästningen är så att säga fast och själva spännet bör ju hamna utnför stolen om det ska gå att sitta bekvämt så då funkar det inte att sätta den i sidofästet utan det blir att borra upp ett hål och sätta FIA-bricka.

Bäst hade varit att sätta fästet i tunneln, är det OK eller måste det sitta i den horisontella delen av golvet?

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Bältesmontering

#2 Post by Karl Birgander »

Dea wrote:Bäst hade varit att sätta fästet i tunneln, är det OK eller måste det sitta i den horisontella delen av golvet?
Original på tidigare modeller är ju i tunneln, och det använder många för 4/6-punktbälten också. Jag tänker nog borra i tunneln och sätta fia-platta bakom när det är dags.

Ytterdelen sätter du i nedre bältesskruven?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Dea »

Japp, ytterdelen i originalgängan men man bör ha en liten rörbit för att efterlikna den tjocka yttersta delen på originalskruven.

Lårremmarna i en egen konstruktion, se bild

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dea »

Undrar om man måste svetsa dit plattan?
Hade helst sluppit det.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Dea wrote:Japp, ytterdelen i originalgängan men man bör ha en liten rörbit för att efterlikna den tjocka yttersta delen på originalskruven.

Lårremmarna i en egen konstruktion, se bild

/Dea
Tack!

Har lite bältesskruvar att rota i på jobbet i lite olika dim, ska nog hitta något.

Lårremmen gillar jag din lösning på och tanken är att piratkopiera den! :D


Plattan måste väl inte svetsas?
Är det hålet i klädseln som är grejen, kanske ett rakt snitt är bättre som du bara öppnar lite? Ett runt "borrhål" syns ju mer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Dea »

Jag kan skicka bättre bilder på lårremslösningen om du vill. Man ska låta röret gå rakt igenom sidorna och svetsa på båda sidor för maximal styrka.

Nja, svetsa är så definitivt. Skulle man ångra sig senare är det så lätt att bara plugga ett 11 mm hål, lite värre att ta bort en svetsad bricka...

Man kan ju tänka sig att kraftfördelningen blir bättra med svets... men kanske att plåten försämras av uppvärmningen och blir sprödare??

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]