944 2.7 -89 utan gnista

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
ErikHåkansson
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

944 2.7 -89 utan gnista

#1 Post by ErikHåkansson »

Tjena alla 9x4-fans! :D

Har inskaffat ett hyffsat okej exemplar av den grymt snygga och kultiga 944:an.
Någon kanske vet vilken kärra det är frågan om. Den låg tills för en vecka sedan ute på Blocket med utgångspris 27'' på grund av ingen gnista.

Image

Hade inte köpt bilen utan att provköra ifall föregående ägare gett ett annat intryck än vad han gjorde. Bilen och defekterna motsvarade beskrivning på telefon.

Nu till Das Problem. Har magasinerat kärran i garaget ute i Tungelsta. Påbörjade tillsammans med en kompis operation felsökning tidigare under dagen.
Vi tjuvkopplade relähål 87B + 30 och fick igång bensinpumpen. Inga problem där vad det verkar. Har inte mätt upp trycket med mätare men pumpen går och det är ju ett bra första tecken.

Den gamla tyskan var däremot helt osugen på att leverera gnista.

Tidigare ägare uppger sig ha bytt en hel hög med saker, bland annat DME-relä, Ohm-mätt samtliga två hallgivare, bytt tändspole och kollat så DME-burken har plusmatning, kollat eventuell oxidering under säkringsboxen etc. etc.

Databoxen stod det "Håga" på med tusch-skrift så jag misstänker att någon annan tidigare ägare bytt ut den. Öppnade och kollade i den och flera lödningar var omgjorda. Så ifall det inte är något komponentfel är det iallafall inget fukt/lödpunktsglapp som kan orsaka trassel i DME-boxen.

Vår egen felsökning stannade helt enkelt vid tändspolen. Den får +12 men levererar ingen starkström för att kunna producera gnista. Vi testade med skruvmejsel nära/mot blocket men inget hände.
Ohm-mätning enligt specifikationerna på Clarks garage visade att den ena av spolens spolar hade ett felaktigt värde. Ohmet mellan den gröna och svarta terminalen skulle ligga på 0.4 - 0.6 ohm. Den låg på 1.7 ohm.
Däremot mellan huvud-utgången (den som ska till fördelaren) och den gröna terminalen låg värdet på 5600 vilket är inom 5000-7200-gränsen.

Kompisens första impuls att åka till Feltema och inhandla spole bromsades av mig som hört/läst att DME-burken kan brinna upp/må dåligt ifall en spole med fel värden petas in i kärran.

Eftersom jag är sugen på att felsöka vidare imorgon (söndag) tänkte jag kolla ifall någon med en fungerande spole har lust att låna ut den alternativt hänga med till garaget och ta en titt.

Kan erbjuda käk och några mils provkörning i en XJR -97:a som kompensation ;)
Om någon är på lite felsökning och har kärran påställd och behöver byta olja eller hissa upp finns det lyftmöjlighet (upp till 3.5 ton) i garaget :)

PM:a ifall någon är på!

/Erik

ErikHåkansson
NA-Poster

#2 Post by ErikHåkansson »

Dom små elkunskaperna jag hade visade sig vara ännu sämre än jag trodde.
+12 går till spolen. Problemet är att datorn inte pulsar ut någon jord = ingen gnista.
Tre steg tillbaka i felsökningsprocessen :(

Troligt scenario är kass DME-enhet alternativt taskiga givare för motorvarv/position.

Någon som sitter på något av ovanstående eller har haft liknande startproblem?

Tips/råd/påhejningar/delar till försäljning emottages med stor tacksamhet. :roll:
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

Spånet
Addict

#3 Post by Spånet »

Sitter det något larm monterat så kan det vara startspärren som hängt sig.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB

ErikHåkansson
NA-Poster

#4 Post by ErikHåkansson »

Det sitter inget eftermonterat larm utan bara originallarm från 1989. Någon som vet hur det fungerar?
Föregående ägare påstod sig ha bytt larmrelät vilket verkar stämma eftersom det låg ett extra löst bredvid DME-boxen på passagerarsidan.
Någon som vet hur man kopplar förbi det? Doktorerna med vita rockar nere i Leipzig har nog gjort ett bra jobb med att placera alla viktiga larmkomponenter på ett omöjligt ställe inne i torpedväggen. :twisted:
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

FredrikÅ
Addict
Bilmodell: Mellan Porschar.

#5 Post by FredrikÅ »

ErikHåkansson wrote: Någon som vet hur man kopplar förbi det? Doktorerna med vita rockar nere i Leipzig har nog gjort ett bra jobb med att placera alla viktiga larmkomponenter på ett omöjligt ställe inne i torpedväggen. :twisted:
Det ska finnas beskrivning på Clarks garage.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-23.htm

Se bara till att du kikar på exakt rätt typ av larm när du ska göra kopplingen.
(Vi gjorde en liten miss själva en gång - bilen startade, men det blev
onödigt mycket rökutveckling och efterarbete... :? :D )
Fredrik Åberg

Fredrik C
Addict

#6 Post by Fredrik C »

Hallå Erik och välkommen till 944SV.
Vilken skönhet du skaffat dig! Tror nästan det är samma färg som jag hade på min S2,a.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med elen, men jag hoppas det löser sig.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

ErikHåkansson
NA-Poster

#7 Post by ErikHåkansson »

Tack! :) Ska prova denna tjuvkoppling imorgon kväll. Är totalt färgblind men får rycka med en färg-tolk så det inte blir kabelbrand modell kraftig.
Finns det alltså andra "rörliga" relä-komponenter i larmet förutom den redan utbytta larmmodulen?

ErikHåkansson
NA-Poster

#8 Post by ErikHåkansson »

Fredrik C wrote:Hallå Erik och välkommen till 944SV.
Vilken skönhet du skaffat dig! Tror nästan det är samma färg som jag hade på min S2,a.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med elen, men jag hoppas det löser sig.
Tjena nästan-kollega! ;)

Kul att du håller till här också. Elen kommer nog lösa sig även fast jag är övertygad om att det kommer medföra gråa hår och tappat tålamod i omgångar. Men skam den som ger sig! 8) 8)

Fredrik C
Addict

#9 Post by Fredrik C »

Se till o få fart på det där så vi kan åka ut o sladda på byn ;-).
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

ErikHåkansson
NA-Poster

#10 Post by ErikHåkansson »

Har nu testat att koppla förbi larmboxen enligt schema. Ingenting hände, precis som förut. Däremot var kablarna till boxen lite härjade och ihopsmälta. Den larmboxen som var inkopplad i bilen hade också brunnit, det var svart på kretskortet på ett par ställen.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#11 Post by 944_Driver »

Har du ett oscilloskop så testa att mäta på vevaxelgivarna direkt i databoxens lösa kontakt medan du kör på starten. Du bör få sinusformad spänning på den ena och en puls per varv på den andra. Är det okay samtidigt som matning och jord till boxen är okay så börjar det lukta något annan kabelbrott eller död box.

Tändspolens resistans var ju lite off limits men å andra sidan är det svårt att mäta så låga motstånd med lite noggrannhet att man kanske inte ska döma ut den på det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

ErikHåkansson
NA-Poster

#12 Post by ErikHåkansson »

Jepp har ett analogt 30 mhz scope som jag köpte för 2 år sen. Nån gång ska ju vara första gången det används ;)

Testar detta i nästa garagerunda, imorgon ifall jag hinner. Tack för hjälpen Magnus!

Återrapporterar så fort nästa grej är testad alltså...

ErikHåkansson
NA-Poster

#13 Post by ErikHåkansson »

Sådär, nu är givarna testade.

-Dom levererar signal/volt enligt specifikation.
-Dom var felkopplade i motorrummet (den som levererar sågtandsmönster i Oscilloskop-displayen gick till fel stift på DME och tvärtom (!)
Provade att skifta men fortfarande inga jordpulser från datorn.
-Testade jordledningen mellan tändspole och datorns stift nr 1 och det var inget avbrott där.
-Vi testade också tändspolen genom att fusk-pulsa jord och då gav den gnista.

Har plockat ur DME. Någon som har lust att testa min DME-dator i sin bil?
Ifall det är något elfel i min bil vore det synd att elda upp någon annans dator menar jag.

Andreas Zolnir
S-Poster

#14 Post by Andreas Zolnir »

Av ren nyfikenhet,
Har bilen Abs bromsar?

Andreas Z
piaggo typhoon

ErikHåkansson
NA-Poster

#15 Post by ErikHåkansson »

Bra fråga - har faktiskt inte kollat. Kan det påverka?
Bilen har VIN-nr WP0ZZZ94ZKN400874
Kanske går att enkelt utläsa något kring utrustningen utifrån det?

Post Reply