Original fälgdimension
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2008-09-27 20:39:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hylteberga C
- Contact:
Original fälgdimension
Har sökt ibland gamla trådar men hittar inte det jag söker...
Jag skulle vilja veta original fälg dimension fram + bak samt original dimensioner på däck till en 968 CS 95. Min kärra är inreggad i Sverige med andra däck/fälgar...
Anledningen till jag vill veta är att jag tänkt köpa nya fälgar samt R - däck för bankörning. Och eftersom bilen är "byggd" för en viss dimension bör man väl köra på den...? Eller? Eftersom bilen är optimerad för detta..? Någon som har tips på en bra kombination däck/fälg? (Bilen är helt original i övrigt.) Det handlar i nuläget inte om att vara snyggt eller vara bra komfort, det ska vara bra grepp för bankörning!
Jag skulle vilja veta original fälg dimension fram + bak samt original dimensioner på däck till en 968 CS 95. Min kärra är inreggad i Sverige med andra däck/fälgar...
Anledningen till jag vill veta är att jag tänkt köpa nya fälgar samt R - däck för bankörning. Och eftersom bilen är "byggd" för en viss dimension bör man väl köra på den...? Eller? Eftersom bilen är optimerad för detta..? Någon som har tips på en bra kombination däck/fälg? (Bilen är helt original i övrigt.) Det handlar i nuläget inte om att vara snyggt eller vara bra komfort, det ska vara bra grepp för bankörning!
Jens Fischlein, Ystad.
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2008-09-27 20:39:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hylteberga C
- Contact:
Sant, men jag vill inte riskera köra sönder de fälgarna som sitter på...Pehr Johnsson wrote:Om jag varit i din sits hade jag lagt pengar på chassie istället för fälgar!
Välkommen hit förresten! Nästan grannar ju!![]()
Jens Fischlein, Ystad.
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Okej låter ju vettigt. Orginal satt det 7x17 fram med 225/45 och 9x17 bak med 255/50. Fast du kan köra på vad du vill 7+9, 8+9, 8+8. Själv tycker jag nog att 7" fram är för klent och understyr för mycket.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
För att vara petig så var orginal 7,5 tum fram. Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18. Optimalt om man pratar med rejs killar är så mycket gummi som möjligt och sedan justering av balans med krängare m.m. Detta är i såfall 265 or fram och 285 or bak.
Själv är jag nöjd med 255or runt om bra kompromiss. Det är lätt att få till bra balans, det går att rotera däcken för att maximera livslängd. Dessutom är det praktiskt att ha med två reserver ifall däck tar slut, du får punka på bananan eller grus innanför fälgkant om du åker av. Bra då att de passar runt om.
Själv har jag sex fälgar och två reserver med nya däck ständigt "stand by". När det börjar närma sig att skruva på reserverna köper jag ett däckspar till så att de finns på plats när det är tajm för byte. Ofta leveranstid på 255or om man kör Michelin så bra att ha hemma.
Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..).
Mvh
TL
Själv är jag nöjd med 255or runt om bra kompromiss. Det är lätt att få till bra balans, det går att rotera däcken för att maximera livslängd. Dessutom är det praktiskt att ha med två reserver ifall däck tar slut, du får punka på bananan eller grus innanför fälgkant om du åker av. Bra då att de passar runt om.
Själv har jag sex fälgar och två reserver med nya däck ständigt "stand by". När det börjar närma sig att skruva på reserverna köper jag ett däckspar till så att de finns på plats när det är tajm för byte. Ofta leveranstid på 255or om man kör Michelin så bra att ha hemma.
Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..).
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2008-09-27 20:39:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hylteberga C
- Contact:
"Torbjorn968"]För att vara petig så var orginal 7,5 tum fram." Vad är det för ET mått på dessa original fälgar?
"Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18." Vad har du för ET på dessa, samma?
"Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..). " Ett par, 2 st? I så fall inte intressant...Pallar inte jaga fram 2 till från någon annan.
"Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18." Vad har du för ET på dessa, samma?
"Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..). " Ett par, 2 st? I så fall inte intressant...Pallar inte jaga fram 2 till från någon annan.
Jens Fischlein, Ystad.
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
ET 7,5 will jag minnas är 55. För att de skall se bra ut behövs förlängda hjulbultar och spacers.fischlein wrote:"Torbjorn968"]För att vara petig så var orginal 7,5 tum fram." Vad är det för ET mått på dessa original fälgar?
"Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18." Vad har du för ET på dessa, samma?
"Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..). " Ett par, 2 st? I så fall inte intressant...Pallar inte jaga fram 2 till från någon annan.
ET 9 tummare är 55 orginal. De jag har har ET 47 och går in bak utan spacers och fram om du har ordentligt med camber. Jag kör med 3,5 grader. Återkom om du är intresserad av dessa, oftast får man tyvärr köpa en uppsättning med fyra fälgar och lägga de smala på lager och jaga vidare för att få tag på ett par nio tummare till. Det brukar ju som sagt bara vara 2 bakfälgar per bil...
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2008-09-27 20:39:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hylteberga C
- Contact:
Kan man kränga på 255:or på 8 tums fälg?
Om ja, vad är det för fördel/nackdel med att köra på 8 tum istället för 9 tums och med 255:or? De ekonomiska apsekterna kan vi lämna så länge.
Om nej, vad är max att kränga på för däcksbredd på 8 tums fälg?
Om ja, vad är det för fördel/nackdel med att köra på 8 tum istället för 9 tums och med 255:or? De ekonomiska apsekterna kan vi lämna så länge.
Om nej, vad är max att kränga på för däcksbredd på 8 tums fälg?
Jens Fischlein, Ystad.
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
PCS 2864
Porsche 914/6 GT - 70 - Never ending story
Porsche 968 CS - 95
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
http://www.michelin.se/porsche/tyres_r_info.htm
Min 8,5 tum. Däckets anliggningsyta blir bredare när det krängs på en bredare fälg. Standard bredd 9 tum, max bredd 10 tum.
//T
Min 8,5 tum. Däckets anliggningsyta blir bredare när det krängs på en bredare fälg. Standard bredd 9 tum, max bredd 10 tum.
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2008-09-27 20:39:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hylteberga C
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Visheten kommer med erfarenhetenTorbjorn968 wrote:Stora fördelen med lika fälgar är att du kan rotera runt bilen. Jag har sex fälgar med R däck, alltid 2 i reserv med till banan.
//T

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users